• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
3. december 2003 - Pressemeddelelse - Peugeot

Fra seks til syv

Den længe ventede Peugeot 407 er endeligt på trapperne

Der har været mange gisninger om udseendet på den kommende 407'er. Nu kan vi vise den ægte vare. Der har været mange gisninger om udseendet på den kommende 407'er. Nu kan vi vise den ægte vare.

Pressemeddelelse - Peugeot
Til sommer er den på gaden i Danmark. Men indtil dato har de endelige detaljer været bevaret som en dyb hemmelighed. Nu løfter Peugeot for første gang sløret for den nye 407. Både med præcise informationer og de første fotos.

Alt peger på, at den bliver en værdig arvtager for den berømte 406'er: 407 er en stor og luksuspræget familiebil, der udlever de nøgleværdier, Peugeot er kendt for: Nytænkende og gennemført med dynamik, design, sikkerhed og køreoplevelse i særklasse.

Spænding
Der er ikke mange biler, der har været imødeset med så stor spænding som den nye Peugeot 407. Ikke mindst blandt de danske bilkøbere. Den skal nemlig løfte arven efter den nærmest legendariske 406'er, der har formået at forny sig år efter år, og stadig holder positionen som et af markedets stærkeste bilkøb. Dens kvalitet, design og køre-egenskaber har gjort den til en af de mest populære jobbiler igen og igen.

Det er en historie, der forpligter, og derfor har Peugeot taget sig god tid og tænkt sig grundigt om, mens den nye 407'er var i støbeskeen.

Udstråling som et smidigt rovdyr
Allerede ved første øjekast står det klart, at 407 ligesom forgængeren er en Peugeot med stort P. Men også, at der er tale om en helt ny og anderledes bil med en stærk personlighed.

Det ydre design udstråler elegance og stærk dynamik. Stilen er udpræget katteagtig og smidig, takket være lange, strømmende linjer med en udstrakt, lav front, der glider over i en stor og dybt tilbagelænet forrude og videre bagud i en blid kurve hen over taget.

De skrå og smalle lygtepartier strækker sig langt bagud som rovdyrsøjne, og dette formsprog gentager sig elegant i de mandelformede vinduespartier i siderne. Allerforrest understreges det muskuløse indtryk af et stort gab af et luftindtag hen over hele fronten, helt ud til de indbyggede tågelygter. Og helheden afsluttes så med et stramt, kontant og sportspræget bagparti med lang, integreret bagrude á la sportscoupé.

Og det er ikke bare pyntesyge, der har givet 407'eren de former og den udstråling af smidighed og tempo: Aerodynamikken har været en central faktor i designfasen, og det har givet 407 flotte værdier for luftmodstand med Cw-værdi på 0,29; noget der både er med til at bringe brændstofforbruget længere ned og til at gøre kabinen tyst under kørslen.

Komfort og stærkt vejgreb
I det hele taget er der lagt stor omhu i at sikre en suveræn køreoplevelse. Peugeots teknikere har ry for at kunne skabe små mirakler med undervognen på en bil - hele det samspil af stivhed, ophæng og støddæmpning, der er afgørende for både komforten, vejgrebet, reaktionerne og køreglæden.

407'eren rummer frugten af Peugeots ekspertise og byder på nogle helt nye tekniske løsninger.

Bundsektionen, forbroen og ophænget er for eksempel i vid udstrækning opbygget med meget stive letvægtsmaterialer, såsom støbt aluminium og det specielle Cobapress aluminium, der har samme egenskaber som smedet stål. Det er med til dels at sikre lav vægt, og dels at hele karosseriet har en exceptionel vridningsstivhed, der overgår alle tidligere Peugeot-sedaner.

Samtidig har 407 fået et avanceret og meget gennemført ophæng med dobbelt bærearm foran (en detalje hentet fra Peugeots erfaring med racerbiler) og et helt nyudviklet uafhængigt ophængssystem bagi med blandt andet bagudvendte støddæmpere, som tilsammen sikrer dels et højt komfortniveau. Og dels en suveræn balance i bilen med endnu bedre vejgreb, mere præcise, og strammere reaktioner og en meget dynamisk kørestil.

Høj sikkerhed
Stivheden, præcisionen og vejgrebet sikrer ikke alene stor køreglæde, men også - nok så vigtigt - et højt niveau af aktiv sikkerhed, fordi det giver solid kontrol over bilen, også i pressede situationer.

Men sikkerheden øges yderligere med ekstra store skivebremser på alle hjul og en helt ny generation af ESP - elektronisk stabilitets program. Det er en kombination af den bedste type ABS-bremser og en række avancerede systemer, som tilsammen giver ekstra kraft og effektivitet ved katastrofeopbremsninger og sikrer mod udskridning.

Førerens ben er desuden ekstra beskyttet af en airbag ved ratstammen og forsæderne har "intelligente", aktive nakkestøtter, der beskytter mod piskesmæld. Barnestol kan monteres på alle fire passagersæder og der er to beslag til Isofix-barnestol.

Men hele 407'erens struktur er også opbygget, så kollisioner gør mindst mulig skade inde i kabinen. Udover særlige afstivninger i siderne er hele frontenden specielt sikkert opbygget. Nederst og forrest sidder en bundstruktur, der skal absorbere den første del af kollisionskraften.

Ovenover og lidt bag sidder en meget stiv struktur, der dels absorberer, dels fordeler kollisionskraften jævnt ud i hele bilens bund, og endelig er motoren forankret til forbroen, så den ikke kan presses ind i kabinen.

Hele motorhjelmen er i øvrigt af aluminium, hvilket sammen med det bløde frontparti skal sikre mindre skade på fodgængere, hvis uheldet er ude.

En ren nydelse indvendigt
Også indvendigt er alle sejl sat til for at gøre kørslen til en yderst komfortabel fornøjelse. Der er fin plads at gøre godt med - 407'eren måler udvendigt 4,68 meter i længden, 1,81 i bredden og 1,45 i højden.

Sæderne er store, og støtter hvor de skal, og passagererne bagi får ekstra benplads, fordi 407 ikke har en kardantunnel ned gennem kabinen. Der er automatisk aircondition med en fugtigheds-sensor, så systemet selv reagerer på begyndende dugdannelse og med en eksternt styret kompressor, der reducerer AC'ens energi-forbrug betydeligt. Det mærkes på brændstofregningen.

Der er praktiske opbevaringsrum overalt, og det specielle baghjulsophæng betyder, at det 407 liter store bagagerum bliver bredere (110 cm!) og mere reelt i formen, så for eksempel to kufferter kan ligge ved siden af hinanden.

Stærke motorer
Motorprogrammet bliver lige fra starten meget stærkt. Der er lagt vægt på at håndplukke og udvikle en række motorer, som understreger bilens dynamiske køreegenskaber og virkelig giver fornemmelse af kraftoverskud, men også med en fornuftig brændstoføkonomi.

På benzinsiden kan man vælge mellem en 16-ventilers 1,8 liter på 117 hestekræfter, en 2,0 liter på 136 hestekræfter og med et moment på 190 newtonmeter. Eller en heftig 6-gears version på 2,2-liter på 160 hestekræfter og moment på 217 newtonmeter. Eller en V6'er på 3,0-liter med VTC og et avanceret aktivt, dobbelt udstødningssystem med en ydelse på hele 211 hestekræfter og moment på 290 newtonmeter.

De to HDi diesel turbomotorer af nyeste generation er også særdeles stærke og et helt kapitel for sig. Begge har turbolader med variabel geometri, og brændstoftrykket er øget til 1600 bar. Den "lille" 1,6 liters 16V yder 110 hestekræfter og et moment på 240 newtonmeter, der kortvarigt kan boostes til 260 newtonmeter. Den store 2,0-liters er oppe på 136 hestekræfter og et moment på hele 320-340 newtonmeter. Den leveres med 6 gear. Og begge har både en flot brændstoføkonomi og er markedets mest miljøvenlige: De har den nyeste generation af Peugeots unikke og prisvindende FAP partikelfilter, der næsten totalt eliminerer de skadelige dieselpartikler i udstødningen.

Med den nye 407'er lægger Peugeot kort sagt op til igen at sætte nye standarder for køreoplevelsen.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.