• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
27. november 2003 - Pressemeddelelse - Semler Gruppen

Kraftig 50-års Porsche

Jubilæumsmodel slutter cirklen fra 550 Spyder til Boxster

Porsche Boxster er en værdig efterfølger til den legendariske 550 Spyder fra 1953. Fælles for begge er det centermonterede motorkoncept, lav vægt, fantastisk adræthed, og et højt niveau af køreglæde. Porsche Boxster er en værdig efterfølger til den legendariske 550 Spyder fra 1953. Fælles for begge er det centermonterede motorkoncept, lav vægt, fantastisk adræthed, og et højt niveau af køreglæde.

Af Annette Mønsted, Semler Gruppen
Porsche fejrer nu 50 års fødselsdagen for 550 Spyder ved at lancere en kraftig Boxster S som særudgave i en limiteret serie på 1.953 enheder med navnet "50 år 550 Spyder". Den får verdenspremiere i begyndelsen af januar 2004 i Detroit i USA og den internationale lancering er sat til marts 2004. Prisen i Danmark vil komme til at ligge på cirka 1.272.500 kroner.

Boxsteren og 550 Spyder har bemærkelsesværdigt mange fællestræk. Man kan starte med karrosserilinien som har en tidløs elegance, og som tydeligt afspejler deres oprindelse og slægtskab. Dengang som nu er hver en del dedikeret til den entusiastiske førers behov.

Ekstra kræs for kendere
For yderligere at øge køreoplevelsen i Boxster har Porsches ingeniører tilføjet både en række ekstra efterspurgte udstyrsdetaljer og særlige tekniske egenskaber, som det indtil nu ikke har været muligt at få til Boxster. Ydelsen på den 3,2 liters motor er øget med 6 hestekræfter til i alt 266. Den særlige version har en tophastighed på 266 kilometer i timen mod standard-Boxster S's 264 og den sprinter fra 0-100 kilometer i timen på kun 5,7 sekunder. Dens højeste moment på 310 newtonmeter nås ved 4.600 omdrejninger i minuttet.

Udstødningssystemet, som er særligt designet med rustfri udstødningsrør, giver den typiske Porsche-lyd. Porsches teknikere har reduceret vandringen i den sekstrins manuelle gearkasse med 15 procent, hvilket er en bemærkelsesværdig forbedring, som medvirker til en endnu større køreglæde, når bilen accelererer. Efter ønske kan Tiptronic S fås med vippekontakter i rattet, som giver føreren mulighed for selv at kontrollere gearene under kørslen.

Den umiskendelige roadster-karakter bliver understreget ved hjælp af et 10 millimeter sænket karrosseri med en særligt afstemt sportsundervogn. Denne sportsundervogn forbedrer yderligere bilens vejgreb og øger tværaccelerationen uden, at det dog går ud over komforten. Porsche Stability Management (PSM) er standard på denne jubilæumsmodel og sørger derved for optimal sikkerhed i alle køresituationer.

De fleste 550 Spyder, der blev bygget dengang, var sølvfarvede. Denne særlige model produceres derfor i en strålende sølvmetallic farve, som hidtil har været forbeholdt Carrera GT og "911 40 år"-modellerne.

Vinder i verdens hårdeste gadeløb
Porsche introducerede 550 Spyder i oktober 1953 på Motorshowet i Paris. Denne to-sæders var den første sportsbil der blev tegnet i Stuttgart-Zuffenhausen helt specielt med henblik på race. I de efterfølgende år indkasserede Spyder, der kun vejede 550 kg, utallige triumfer på racerbanerne og i de dengang så populære gaderacerløb. Disse succeser er mosaiksten, der har været med til at opbygge Porsches navn og ry både dengang og nu. Modelbetegnelsen på racerbilen kommer ikke, som man skulle tro, fra vægten. Det var derimod Porsche designprojekt nr. 550.

550 Spyder har bibeholdt en sikker plads i hjertet hos bilentusiaster gennem sin præstation i Carrera Panamericana i 1954. Hans Herrmann blev nummer 3 efter to sportsvogne med meget større volumen i det femte og sidste af verdens hårdeste gadeløb, og han blev derved vinder af sin klasse.

Denne store succes blev i årene efter fulgt op af talrige motorsportssucceser som både fabriks-teams og private deltagere har æren for. 550'eren var drevet af en 1.498 kubikcentimeters motor med fireknastaksler og kunne yde 110 hestekræfter. Denne motor var designet af Dr. Ernst Fuhrmann, som senere blev øverste chef for Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart og som havde en markant del af æren for Porsches succes i racerløb til helt op i 1960'erne.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.