• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
20. november 2003 - Pressemeddelelse - Semler Gruppen

Porsche V6

Ny Cayenne bliver første Porsche med V6-motor

Pebret firhjulstrækker. Porsche Cayenne med ny V6'er Pebret firhjulstrækker. Porsche Cayenne med ny V6'er

Annette Mønsted, Semler Gruppen
Fra den 28. november vil den sidste nye Porsche Cayenne være at finde hos Danmarks tre autoriserede Porsche Centre. Denne tredje model i rækken af Porsche Cayenne er med V6-motor og får modelbetegnelse Cayenne.

Ligesom sine søstre Porsche Cayenne Turbo og Porsche Cayenne S ligger Cayenne på højeste niveau med sin motorydeevne og -præstationer. Modellen kan købes som van på gule nummerplader til 389.996 kroner eksklusive moms og som personbil på hvide nummerplader til 999.999 kroner.

Moment bitte
Højeste ydeevne for sekscylindermotoren er 250 hestekræfter ved 6.000 omdrejninger i minuttet, det maksimale moment er 310 newtonmeter mellem 2.500 og 5.500 omdrejninger i minuttet. Momentkurven er i sig selv et enestående symbol på en kraftpræstation; allerede lidt over 2.000 omdrejninger i minuttet bliver maksimum på 300 newtonmeter overskredet og holder sig over denne grænse hele vejen op til 5.500 omdrejninger i minuttet.

Den præstation, dette giver i praksis, taler for sig selv, Cayenne accelererer fra 0-100 kilometer i timen på 9,1 sekunder, og først ved 214 kilometer i timen når den sin maksimale hastighed.

Årsagen til denne suveræne kraft er et klart og overbevisende teknisk grundlag. Ved den nye sekscylindermotor drejer det sig om en 24 ventilers motor med en cylindervinkel på 15 grader og to overliggende knastaksler, som justeres på både indsugnings- og udstødningsiden i en kontinuerlig proces, hvilket foregår via variable ventiler. Dette motorkoncept gør turen med Cayenne meget benzinøkonomisk. Ved passende kørsel kan man tilbagelægge 100 kilometer på mindre end 12 liter brændstof.

Ifølge EU-standarden skal den kun kunne klare 100 kilometer på 10,6 liter brændstof ved landevejskørsel. Det samlede forbrug ved bykørsel ifølge EU-standarden ligger på 13,2 liter ved 100 kilometer.

Sidste nye generation af firehjulstræk
Cayenne indeholder mange tekniske highlights, og den kombinerer det bedste inden for on-road- og off-road-køreegenskaber, egenskaber som har haft deres debut i den sidste serie af Porsche modeller. Et godt eksempel er Porsches intelligente Traction Management (PTM), der i basisindstillingen giver en fordeling af motorkraften mellem for- og baghjul på 38:62.

Ved hjælp af en lamelkobling kan trækmomentet ledes for- eller bagud alt efter behov op til 100 procent. Derved reagerer PTM ikke kun på trækkraften (eller mangel på samme). Sensorer måler også køretøjets hastighed, tværacceleration, ratvinkel og gaspedalens position for at sørge for en bedre kontrol, når der bliver kørt til grænsen. Endnu et standardelement i Cayenne er Porsche Stability Management (PSM), der hele tiden arbejder sammen med PTM, men som kun griber ind, når køretøjet bliver kørt til den yderste grænse under ekstreme forhold.

Cayennes suveræne præstation på vejen bliver perfekt suppleret af de lige så optimale off-road-køreegenskaber. I svært terræn aktiveres PTM ved hjælp af fordelergearkassen, som ligeledes indeholder reduktionsgearet, og griber ind med en 100 procent længdespærring, hvis enkelte af hjulene mister grebet.

Undervogn for vej og terræn
Cayennes undervogn er konfigureret og designet til en suveræn køredynamik kombineret med en enestående sikkerhed og off-road-egenskaber. Foran sidder en stordimensioneret dobbelt forankret akse, placeret i en forbro, som holdes oppe af specielt dæmpende gummibøsninger. Den store afstand mellem bærearmene bevirker, at overførslen af kræfter til hjulophænget er holdt på et minimum. Bagakslen er en avanceret multi-armskonstruktion, der er i stand til uden besvær både at håndtere trækkraft og en hvilken som helst last, som Cayenne måtte have med.

Særligt hjælpsom er den store fjedervandring til terrænkørsel. Ved en frigang på 217 millimeter ligger opkørselsvinklen på 29,1 grader foran og 25,7 grader bagved. Rampevinklen er på 20,4 grader og vandgennemkørsel er muligt indtil en dybde på 50 centimeter. På den nye Cayenne er det også muligt at vælge luftaffjedringen fra Cayenne Turbo samt det variable dæmpningssystem Porsche Active Suspension Management (PASM).



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.