• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
13. november 2003 - Bilauktionen Autocom.dk

Overskud på bilauktion

E-handel virker: Autocom.dk fik plus på bunden

Direktør Peter Grøftehauge glæder sig over forbrugernes modtagelse af bilauktionen. Direktør Peter Grøftehauge glæder sig over forbrugernes modtagelse af bilauktionen.

Af Jeppe Lykke Hansen
Sorte tal på bundlinjen er ikke en selvfølge i den danske Internet-branche, men hos bilauktionen Autocom.dk er årsregnskabet igen i år i plus.

Årets resultat for regnskabsåret 2002/2003 blev 365.000 kroner mod 250.000 kroner året før.

Autocom.dk's direktør Peter Grøftehauge betegner årets resultat som tilfredsstillende i betragtning af, at firmaet har investeret betydelige summer i international ekspansion i løbet af regnskabsåret.

Langsigtet strategi
"Vores strategi er ikke at tjene penge på kort sigt. Vi bygger en platform, der skal sikre, at vi tjener penge på langt sigt, og det koster selvfølgeligt penge her og nu. Det vil altså sige, at vi sagtens kunne booste vores indtjening på kort sigt, men det er ikke vores strategi. Vi har is i maven og investerer nu i fremtidig indtjening," siger Peter Grøftehauge.

Peter Grøftehauge forklarer, at Autocom A/S har en langsigtet strategi, der går ud på international ekspansion, hvilket betyder, at der investeres mange penge i udviklingsarbejde.

Angreb på det tyske marked
Den internationale satsning har primært fokuseret på opstart af den tyske Internet-auktion, Autorola.de. Det er primært den danske auktion, Autocom.dk, der har stået for firmaets indtjening i det forløbne regnskabsår.

"En af vores store styrker ligger i, at auktionen og firmaet som helhed har været selvfinansierende lige fra starten. Firmaet er simpelthen bygget op og finansieret fra bunden af, hvilket også har været en medvirkende faktor til, at vi aldrig har haft et år med underskud," siger Peter Grøftehauge.

Glædelig succes
Peter Grøftehauge glæder sig over, at auktionen er blevet en succes.

"Det er glædeligt, at forbrugerne i så høj grad har taget Autocom.dk og ideen om at udbyde sin bil til mere end 1.700 forhandlere og typisk få 10-15 bud på mindre end et døgn til sig," udtaler Peter Grøftehauge.

Fem auktioner om ugen
Autocom.dk afholder fem auktioner om ugen. Auktionerne starter alle ugens hverdage klokken 12.00 og slutter den efterfølgende hverdag klokken 11.00.

Auktionen er designet, så den almindelige forbruger uden særlige forudsætninger skal kunne bruge den. Under tilmeldingen guides sælgeren igennem en beskrivelse, som gennemgår hele bilen,.

Bilen afhentes hos sælger
Bilerne på auktionen sælges kun, hvis budene når over sælgerens mindstepris. Hvis ikke bilen kan opnå sin mindstepris, kan sælgeren vælge at acceptere højeste bud eller gentilmelde bilen til næste auktion. Efter auktionen henter køber bilen på sælgers privatadresse.

Salæret ved en gennemført handel er 1.375 kroner inklusive moms. Der tages ikke procenter af salgssummen, og det er solgt eller gratis.

Fælles ejerskab
Bilauktionen Autocom.dk er ejet af Autocom A/S, der også står bag Bilpriser.dk.

Besøg Autocom.dk



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.