• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
27. juni 2003 - Semler Gruppen, Volkswagen

Polsk satsning

Volkswagen investerer 4,5 milliarder i Polen

Volkswagen skaber 2.000 nye jobs på Poznans største arbejdsplads. Volkswagen skaber 2.000 nye jobs på Poznans største arbejdsplads.

Af Henrik Hagen, Semler Gruppen
Volkswagen Varevogne vil med udgangen af 2006 have investeret 600 millioner euro (4.500.000.000 kroner) i fabrikken i Poznan i Polen. Alene i 2003 vil investeringerne løbe op i 178 millioner euro.

Volkswagen AG og den polske bilproducent FSR Tarpan dannede i 1993 Volkswagen Poznan GmbH som en "joint venture". Volkswagen Gruppen overtog frem til 1996 mere og mere af selskabet, og året efter blev Volkswagen Poznan GmbH alene ejet af Volkswagen. Herefter blev det gjort til et datterselskab af Volkswagen Nutzfahrzeuge (Volkswagen Varevogne) med hovedkvarter i Hannover, Tyskland.

Polsk samlingspunkt
Volkswagen Poznans oprindelige forretningskoncept var at samle varevogne af præfabrikerede dele, der var produceret i andre lande. Det var der skatte- og toldmæssige fordele ved dengang. Volkswagen Varevogne i Hannover sendte således alle dele til Poznan, hvor de blev samlet til Transporter. Senere benyttede også Seat, Audi og Volkswagen Personbiler dette koncept, men det var især Skoda, der gjorde brug af samlefabrikken i Poznan.

Forretningskonceptet var helt klart den gang i 1993: 500 ansatte skulle samle 5.000 biler om året. I dag er der en helt anden målsætning. I 2002 blev der produceret 40.000 biler, og i 2005 skal der produceres 150.000 biler.

Lokal kur mod arbejdsløshed
Arbejdsstyrken udvikler sig i samme takt. Volkswagen Poznan er med sine 3.300 ansatte allerede områdets største arbejdsplads, men i 2005 vil der være mere end 5.000 ansatte. Siden 2002 er der oprettet 500 nye arbejdspladser, hvilket er medvirkende til at holde en meget lave arbejdsløshedsprocent i Poznan området på under 7 procent (i resten af Polen er den cirka 18 procent).

Med startskud til produktion af den nye Transporter har fabrikken for første gang fået lov til at producere en model helt for sig selv. Det er mandskabsvognen af den nye T5, der fremover udelukkende produceres i Poznan.

Gennemgribende renovering
Siden 1999, hvor Volkswagen AG gav grønt lys for investeringsprogrammet for Volkswagen Poznan, er der i de forløbne tre år sket en så gennemgribende renovering af fabrikken, at der ikke er så meget som en søm tilbage fra den tidligere.

Blandt de største enkeltinvesteringer er opførelsen af en lakeringshal (104 millioner euro) og et karrosserisamlebånd til den nye Transporter (126 millioner euro). Resultatet er en splinterny og selvstændigt fungerende bilfabrik med egen logistik, egen kvalitetskontrol og alle nødvendige afdelinger/funktionsområder.

Fabrikken i Poznan vil dermed blive en vigtig del Volkswagen Varevognes fleksible produktionsplaner. I takt med udviklingen i ordretilgangen er det således muligt at ændre i produktionsfordelingen imellem Hannover og Poznan. Den kapacitetsoptimerede produktion vil også sætte Volkswagen Poznan i stand til at være markedsaktuelle hele tiden.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.