• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
11. april 2003 - Pressemeddelelse fra FDM

Danmarks bedste biler

Toyota topper og Fiat flopper i stor FDM-undersøgelse

Her kører - sandsynligvis - en glad mand i en ny Toyota Yaris. Her kører - sandsynligvis - en glad mand i en ny Toyota Yaris.

Af FDM
110 procent i orden siger Toyota om sig selv i tv-reklamer. Men det er ikke rigtigt, mener ejerne. Det er 132 procent i orden, viser FDM's undersøgelse, Autoindeks 2003, som offentliggøres i Motor. Toyota-ejere vurderer bilen, forhandleren og mærkeværkstedet så positivt, at det samlet set er 32 procent bedre end gennemsnittet.

Tilsvarende har Fiat-ejere en totaloplevelse af deres bil, der ligger 32 procent under gennemsnittet. Utilfredsheden understreges af, at mere end hver fjerde Fiat-ejer vil skifte mærke næste gang, der skal købes bil.

Mens det især er enestående gode oplevelser hos værkstedet og forhandleren, der giver Toyota førstepladsen, er det selve bilen og værkstedet, der trækker ned for Fiat.

Køremaskinen giver køreglæde
Målt på bilen alene er BMW-ejere de mest tilfredse. Efterfulgt af Mercedes og Audi. Tyskland topper således på selve biloplevelsen, mens Frankrig dumper ved salget. Ganske vist topper Peugeot og Citroën i salgsstatistikkerne, men travlheden koster. Peugeot og Citroën-ejere vurderer sælgernes præstation til at være hhv. 22 og 14 procent dårligere end gennemsnittet.

FDM's administrerende direktør, Erik Lauridsen, glæder sig over, at det første mål med undersøgelsen er nået: At give et tydeligt billede af de enkelte bilmærkers præstationer målt op mod hinanden.

- Det er positivt, at forbrugerne med FDM's Autoindeks har fået både en guide og et markant talerør. Samtidig har bilbranchen fået et værktøj at arbejde med. Bilimportører, forhandlere og mærkeværksteder har nu målelige felter at forbedre sig på.

Årlig undersøgelse
FDM har forelagt bilimportørerne undersøgelsens resultat, og flere har allerede bestilt den samlede rapport. Autoindeks 2003 indgår i en fælles nordisk undersøgelse, og det er planen at gennemføre undersøgelserne hvert år.

Autoindeks 2003 er foretaget sammen med konsulentvirksomheden Loyalty Group. Mere end 20.000 bilejere blev kontaktet via msn.dk - et site, der i sin sammensætning af besøgende er blandt de mest repræsentative for den danske befolkning.

Download skemaer fra Autoindeks 2003 som PDF, klik her.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.