• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
16. december 2002 - www.sportscartesting.com

Sporty ministerbil

EU-ministrenes Audi A8 testkøres på lukket bane

Opfører den 1,7 ton tunge Audi A8 sig virkeligt som en sportsvogn? Vores sportsvognsredaktør undersøger sagen. Opfører den 1,7 ton tunge Audi A8 sig virkeligt som en sportsvogn? Vores sportsvognsredaktør undersøger sagen.

Af sportscartesting.com
"DEN NY AUDI A8 - en ny sporty bil i luksus-segmentet!" proklamerede Audi, da den nye teknisk avancerede sedan blev lanceret.

Aluminiumskarrosseri, affjedring af samme materiale, V8-motor med raffineret indsprøjtning, lanceret i Tom Kristensens Le Mans vindende R8 og endda en avanceret automatgearkasse med skift på rattet; selv det system kommer fra Le Mans.

Avanceret teknik
Avanceret teknik, helt sikkert. Men kan nogen - selv de tredobbelte Le Mans-vindere - få mere end 1.700 kilo til at opføre sig som en sportsvogn? Vi tvivler. Og vi tvivler dobbelt, da det var netop Audi V8, som EU-ministrene kørte til det netop overståede topmøde i København. At Audi sponsorerer alle EU-topmøderne med en flåde på i alt 70 A8´ere, forstår vi til fulde. Men at ministrene skulle køre sportsvogn? Næppe.

Men vi sender sportscartesting.com's chefredaktør bag rattet i ministrenes Audi for at lede efter det korrekte svar.

Åbne kilometer på lukket bane
Vi tager en stak Audi'er med til Karup i Jylland, hvor politiet og ministrenes chauffører modtager særlig avanceret køre-træning. Her er plads til at teste "den ny sporty bil i luksus-segmentet." Foran mig venter åbne kilometer på lukket område, vanskelige sving og kegler, der skal stresse køreegenskaberne.

Fair nok har jeg ikke letvægtere som Caterham og Lotus Elise i baghovedet, da jeg kører ind på anlægget, men absolut vores egen referencebil BMW 330, Cadillac'er og ikke mindst den direkte konkurrent, BMW 7-serien.

Drivers car
Efter en halv dags hårdt testarbejde er konklusionen klar: Ja, en A8 er bestemt kørerens (og ministerchaufførens) bil. Den er langt mere dynamisk og køreglad end de fleste biler i klassen, og først og fremmest er den mere præcis, fast og balanceret end BMW 7-serien.

Ydermere er det imponerende, ja, på kanten af uforståeligt, at det er lykkedes Audi at tæmme mere end 1.700 kilo og få bilen til at styre så præcist, som den gør. Især da jeg zigzagger ned ad slalombanen, er jeg imponeret. Men ESP-systemet koblet ind, griber det bilen inden de skræmmende udskridninger kommer. Men selv med ESP slået fra er bilen fortsat i balance og i stand til at danse slalom-dansen uden at flyve til Bloksbjerg. Men nej, den danser ikke som en sportsvogn, men bestemt som en langt lettere sportssedan.

Måske er det slet ikke så tosset at være minister?

Fakta
· Audi A8 - EU ministrenes bil
· Fire til fempersoners sedan, frontmotor, firehjulstræk
· 4,2 Quattro: 335 hestekræfter ved 6.500 omdrejninger i minuttet, 430 newtonmeter ved 3.500 omdrejninger i minuttet, 250 kilometer i timen, 0-100 kilometer i timen: 6,3 sekunder.
· 3,7 Quattro: 280 hestekræfter ved 6.000 omdrejninger i minuttet, 360 newtonmeter ved 3.750 omdrejninger i minuttet, 250 kilometer i timen, 0-100 kilometer i timen: 7,3 sekunder.

Masser af fakta
· Sekstrins Tiptronic automatgearkasse med Dynamisk Shift Program og Sportsprogram
· Permanent firehjulstræk, system Quattro.
· Aluminiumshjulophæng hele vejen rundt
· Supplerende luftaffjedring med konstant variabel dæmpning. Mulig forindstilling af fire forskellige modes, fra komfort til sport.
· Høj-effektivt bremsesystem med elektrisk "håndbremse".
· Automatisk overvågning af lufttryk i alle fem (!) hjul
· Særligt ASF-aluminium karrosseri for større vridningsstabilitet.
· Sikkerhedssystem med blandt andet airbags i to trin og Audi Sideguard side-airbags. Aktive nakkestøtter for.
· Integreret MMI-system - styring af affjedrings hårdhed, overvågning af dæktryk med meget mere via computerskærm på instrumentbrættet mellem sæderne.
· Pris: Fra 1,65 millioner kroner. (det er billigt for sådan én)


SE MERE PÅ SPORTSCARTESTING.COM
På sportscartesting.com kan du se flere billeder, læse om andre vilde sportsvogne og få andet guf med højt oktantal.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.