• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
5. september 2002 - sportscartesting.com

MR2 for alvor

Toyota forvandler MR2 til en ægte køremaskine

Fronten er blandt de dele, der er blevet modificeret på den nye Toyota MR2. Fronten er blandt de dele, der er blevet modificeret på den nye Toyota MR2.

Af sportscartesting.com
DE TRE ÅR den nuværende Toyota MR2 har været på markedet, har den fået masser af ros af biljournalister for dens køreglæde og værdi-for-pengene - inklusiv i testen på sportscartesting.com.

Vi kan allerede lide centermotor-bilen, men nu ser det ud til, at Toyota strammer skruen yderligere og vil forvandle MR2 til en ægte køremaskine. Større hjul, spærredifferentiale og en sekstrins gearkasse peger alt sammen i samme retning - dette er køre-stærkt-udstyr.

Ny front og hæk
Set udefra opdager du en nydesignet front og hæk, der skal understrege det mere aggressive look, således er der nu tågelygter integreret i frontspoilerne. Forlygternes og baglygternes design er nydesignede. Et kendetegn mere: Bagud stritter et nyt større udstødningsrør.

Men her kommer de interessante nyheder: VSC, Vehicle Stability Control, siger Toyota, altså en type ESP, TRC, Traction Control og BA (Brake Assist). Al denne elektronik gør det sikrere at køre tæt på bilens grænse - hvor den gamle i øvrigt var meget tilgivende og let at læse.

Større fælge og dæk
Desuden større fælge og dæk, nu 16 bag og 15 tommer for - tidligere var der 15 tommer i begge ender. Desuden har styretøjet nu en ny type lejer, der skaber mindre modstand i det allerede lette styretøj. Endelig er her nu Torsen-spærredifferentiale - atter en køremaskine-detalje.

Endelig har undervognen fået en overhaling med nye støddæmpere og andre bøsninger - altså sammen for at give MR2 en "fladere" opførsel i sving.

Flere gear
MR2 har hidtil kunne fås med enten femtrins manuel eller femtrins SMT- gear - SMT er forkortelsen for Toyotas udtryk Sequential Manuel Transmission - altså sekventielt gear, som vi kender det fra for eksempel Alfa Romeo og Ferrari.

Nu kommer SMT-gearene med hele seks trin. Og tilmed har Toyota gjort skiftene endnu hurtigere - det tjener japanerne til ære, da de allerede har et at de hurtigste gearskift af denne type.

FAKTA
· Ny Toyota MR2
· Større hjul
· Ny affjedring
· Torsen spærredifferentiale
· sekstrins sekventiel gearkasse
· Lancering: 2002 Paris Motor Show


SE MERE PÅ SPORTSCARTESTING.COM
På sportscartesting.com kan du se flere billeder, læse om andre vilde sportsvogne og få andet guf med højt oktantal.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.