• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
27. maj 2002 - Porsche

Cayenne i forsalg

Danske Porsche-centre starter forsalg af ny super SUV

Porsche Cayenne kommer til at sætte nye standarder for sportslige SUV'ere. Porsche Cayenne kommer til at sætte nye standarder for sportslige SUV'ere.

Af Jeppe Lykke Hansen
SUV står for Sports Utility Vehicle, men i den kommende Porsche Cayennes tilfælde kunne det ligeså godt stå for SUper Vild. Og forhåndsinteressen for Porsches nye supervilde Cayenne har da også været enorm.

De mange interesserede henvendelser får nu de tre danske Porsche-centre til at starte op med et forsalg af bilen, der kommer til at sætte nye normer indenfor sit segment.

Snarlig premiere
Der er kun få måneder til Porsche sender Cayenne på markedet som sin tredje modelrække. Præstationsmæssigt ser den ikke ud til at ville skuffe.

Cayenne S er udstyret med en ny 4,5-liters V8-motor med 340 hestekræfter. Den accelererer fra 0 til 100 kilometer i timen på 7,2 sekunder og har en tophastighed på 242 kilometer i timen.

V8 med 450 heste
Den motormæssige storebror Cayenne Turbo har også en ottecylindret V-motor på 4,5 liters slagvolumen, men med to turboladere og ladeluftkølere kommer ydelsen helt op på 450 hestekræfter. Det medfører en svimlende acceleration fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,6 sekunder for den store firehjulstrækker. Turboens tophastighed er 266 kilometer i timen.

Med Cayenne får Porsches permanente firehjulstræk Traction Management verdenspremiere. Porsche Traction Management fordeler som udgangspunkt 62 procent af motorkraften til baghjulene og 38 procent til forhjulene, men det reguleres elektronisk under kørslen efter behov, så det optimale moment altid fordeles til for- og bagaksel.

Variabel frihøjde
Luftaffjedringen arbejder med seks forskellige højdeniveauer. Afstanden mellem højeste og laveste niveau er 116 millimeter. Under normale forhold kører Cayenne med en frihøjde på 217 millimeter. Ved terrænkørsel kan frihøjden øges i to trin med henholdsvis 26 og 30 millimeter, så frihøjden når op på maksimalt 273 millimeter.

Men Cayenne'en kan også sænkes i forhold til normalniveauet. Ved 125 kilometer i timen sænkes bilen automatisk med 27 millimeter, hvilket resulterer i en fastere affjedring og en lavere vindmodstand. Ved 210 kilometer i timen sænkes bilen yderligere 11 millimeter. Det lavest mulige niveau er 157 millimeter og kan kun anvendes som læssehjælp, når bilen holder stille.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.