• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
12. september 2000 - Audi

Tradition og fornyelse

Audi udstiller designstudie til en supersportsvogn i Autostadt i Wolfsburg

Rosemeyer er en Audi som ingen anden Rosemeyer er en Audi som ingen anden

Det er mørkt. Så tændes projektørerne. En bil som af en anden verden kommer til syne. De, der har besøgt Audi-pavillonen i det nye tyske biloplevelsescenter, Autostadt i Wolfsburg, har måske allerede nydt synet af det energiladede, aerodynamiske sportsvognsstudie.

Ved nærmere eftersyn er der alligevel noget bekendt ved bilen: Den massive kølergrill kalder minder frem om de historiske "sølvpile" fra Auto Union. Det samme gør den lange motorhjelm. Også reflektionerne fra det matpolerede aluminiumskarrosseri får en til at tænke på de legendariske racerbiler. Og denne flade coupe kunne faktisk have en kraftkilde i form af en 16-cylindret centermotor, præcis som sølvpilene.

Lighederne med rekordbilerne fra trediverne er mange. Racervogne, som med blandt andet Bernd Rosemeyer og Tazio Nuvolari bag rattet, styrede fra sejr til sejr.

Tradition er kombineret med fornyelse i denne utrolige bil under taget i Audi-pavillonen. De klare linier med tagets runding, de halvcirkelformede hjulkasser og den høje taljelinie giver associationer til modtageren af utallige designpriser: Audi TT.

Rosemeyer kaldes denne nye kreation fra Audi-designerne. Den udvinder nye kvaliteter fra den historiske tradition og spænder på den måde over kløften mellem fortid og nutid - og rækker ind i fremtiden. Men nej, denne prototype er ikke klar til at blive kørt i. Rosemeyer skal visualisere det teknologiske potentiale i mærket Audi. Letvægtsfilosofi, ultimativ dynamik og funktionel præcision karakteriserer alle detaljer.

Allerede ved første blik lægger man mærke til de enorme bremseskiver. Modpolen til motorens kraftfulde præstationer. quattro, det permanente firehjulstræk, ville uden tvivl være den perfekte basis for at konvertere de mange kræfter til fremdrift og gøre dette sportsvognsstudie til en perfekt køremaskine.

Markante luftindtag præger fremfor alt bilens aerodynamiske frontparti, hvor lygteenheden fokuserer beslutsomt på vejen. Bag det klare glas lyser kompakte og stærke xenonlygter. De flade lygter er beskyttet bag metalblænder, som kører op, når lygterne tændes. Store udvendige spejle er et mareridt for aerodynamikken. Derfor skal udsynet over begivenheder bagude ske via skærmbilleder fra de mange kameraer, der er monteret.

Indvendigt finder man igen syntesen mellem elegance og funktionalitet. Materialer og håndværksmæssig bearbejdning af højeste kvalitet, men uden karakter af luksuslimousine, præger interiøret. Som i en racervogn eller et helikopter-cockpit er kabinen beklædt med brandhæmmende materiale. To læderbetrukne sæder gør det komfortabelt for køreren og passageren bag panoramaforruden. En rude giver frit syn til hjertet i denne racer, centermotoren. Indstillelige racerpedaler, en seks-trins gearkasse og rattet med fire eger i 90 graders vinkel er de ideelle instrumenter for føreren.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.