• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
22. maj 2002 - Lad

Pinlig Lada

Lada 111 fik absolut dumpekarakter hos FDM

Denne bil er billig, men ifølge FDM kan den komme dyrt at stå. Sikkerheden er så ringe, at besparelsen på ingen måde retfærdiggør den høje risiko. Denne bil er billig, men ifølge FDM kan den komme dyrt at stå. Sikkerheden er så ringe, at besparelsen på ingen måde retfærdiggør den høje risiko.

Af Jeppe Lykke Hansen
Lada 111 er landets billigste stationcar, men ifølge FDM er den også den ringeste.

Derfor kunne FDM heller ikke finde bare en enkelt stjerne, da de skulle give karakter efter en intensiv testning af bilen.

Det er første gang, at Motor dømmer en bil så hårdt.

Hårde ord
"For første gang i Motors historie sprænger en testbil karakterskalaen - i negativ retning. Lada 111 1,5 GTe dumper på køreegenskaber og sikkerhed, og har en sjusket samlekvalitet og elendig komfort. En bil, som danske bilister anno 2002 ikke kan være tjent med," skriver Motor nådesløst i majudgaven.

Kritikken af sikkerheden går især på fraværet af airbags og ABS-bremser, hvilket ifølge FDM sætter bilen 20 år tilbage i forhold til den sikkerhedsmæssige udvikling resten af markedet har gennemgået.

Forhjulene lettede
Køreegenskaberne hører tilsyneladende også en fjern fortid til.

FDM beskriver malende det tunge servo-løse styretøj, og hvordan den fuldt lastede bil krængede i svingene, så forhjulene mistede vejgrebet.

Bremserne, der er det vigtigste sikkerhedsudstyr i en bil overhovedet, beskrives som svage og umulige at dosere.

I bremseprøver ved 80 kilometer i timen skulle Lada'en bruge over 50 meter for at standse på tør vej, hvilket næsten er dobbelt af det, der normalt forventes af en moderne bil.

Begyndende rust
I forhold til disse livsfarlige fejl, virker de resterende unoder mindre væsentlige, men de bør dog også nævnes.

FDM fandt begyndende rust på bilen, samlekvaliteten beskrives som decideret sjusket og el-delene som kun lejlighedsvist virkende.

Det eneste positive, FDM havde at sige om Lada 111, var, at rummeligheden var acceptabel, og motoren var omdrejningsvillig i den 16-ventilers udgave.

Resten af bilen dumpede rent.

Varmen er standard
På Ladas hjemmeside fremhæves som det første, at Lada 111 har varmeanlæg som standard, dernæst kaldes designet for tidløst.

Så er linjen ligesom lagt, men okay, det er også en meget billig bil.

Prisen starter ved 117.000 kroner, men hvem tør købe en bil, der ikke kan bremse?



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.