• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
25. marts 2002 - Audi

Jo lettere, jo bedre

Audi er verdens førende producent af aluminiumbiler

Den nye Audi A8, der kommer til efteråret, repræsenterer et foreløbigt højdepunkt for Audis aluminiumsteknologi. Den nye Audi A8, der kommer til efteråret, repræsenterer et foreløbigt højdepunkt for Audis aluminiumsteknologi.

Af Jannik Olsen, Audi
Igennem mange år har der været en klar tendens til, at bilerne er blevet tungere for hvert modelskifte. Det er sket i takt med de stadigt stigende krav til øget sikkerhed og komfort. Desværre betyder vægten også, at det kan være vanskeligt at få det maksimale udbytte af de teknologiske landvindinger, som gør motorerne mere økonomiske og miljøvenlige: Vægten er nemlig en af de faktorer, der har størst indflydelse på en bils brændstofforbrug.

Denne problemstilling optager bilproducenter verden over. Det gælder naturligvis også Audi, som allerede for 17 år siden begyndte at forske intensivt i letvægtsmaterialet aluminium.

Fordelene ved aluminium som materiale er først og fremmest, at det vejer væsentligt mindre end stål. Et karrosseri til en Audi A8 vejer således omkring 40 procent mindre end det ville have gjort, hvis det havde været fremstillet af stål. Samtidig er aluminium et meget stærkt materiale, som kan genanvendes igen og igen uden at miste sin styrke. På trods af disse fordele kan man ikke bare uden videre erstatte stål med aluminium. Et karrosseri helt i aluminium kræver helt andre konstruktionsprincipper og forarbejdningsmetoder.

Aluminium-ekspertisen samlet på ét sted
Som en logisk konsekvens heraf oprettede Audi i 1994 sit aluminiumcenter i Neckarsulm ved Stuttgart for at samle al sin ekspertise og erfaring på ét sted. Aluminiumcentrets opgave er dels at udvikle fremtidige Audi-modeller i aluminium og dels at udvikle nye metoder og materialer i tæt samarbejde med førende firmaer inden for aluminium-produktion. Aluminiumcentret beskæftiger sig ikke udelukkende med udviklingen af rene aluminiumbiler, man arbejder også på at gøre stålkonstruktioner lettere ved at supplere dem med dele i lettere materialer som for eksempel aluminium. Som et eksempel kan nævnes, at Audi A4 og A6 begge har flere undervognskomponenter i aluminium, samt at motorhjelmen på Audi A6 består af aluminium.

Revolutionerende karrosserikoncept
Audi tilbyder i dag to forskellige aluminiumbiler: Audi A8 og Audi A2. Fælles for dem er, at de er bygget over Audis revolutionerende karrosserikoncept, Audi Space Frame (ASF). Audi Space Frame er i princippet et selvbærende aluminiumkarrosseri bygget op omkring en kraftig aluminiumramme. Konstruktionen er både lettere og stærkere end en tilsvarende stålkonstruktion og yder en bedre sikkerhed i tilfælde af kollisioner.

Audi A8 var den første
Audi A8 blev introduceret i 1994 og var verdens første serieproducerede bil med karrosseri helt i aluminium. I 2000 fulgte Audi A2 med anden generation af ASF-teknologien. Audi A2 findes blandt andet i en version, som er i stand til at køre 33,3 kilometer literen, hvilket ikke ville have være opnåeligt med et almindeligt stålkarrosseri. I efteråret 2002 kommer den nye Audi A8 på markedet - ligeledes med aluminiumkarrosseri. Den er konstrueret ud fra den enorme viden og erfaring, Audi har samlet gennem de sidste mange år, og repræsenterer derfor et foreløbigt højdepunkt.

Audi har til dato har bygget mere end 190.000 aluminiumbiler og vil fortsætte med at udvikle både deciderede aluminiumbiler og almindelige stålkonstruktioner suppleret med dele i aluminium eller andre lette materialer.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.