• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
26. februar 2002 - FDM - Forenede Danske Motorejere

Pas på bilen

Ny guide: Gode råd om bilpleje for almindelige bilister

En oliekande og en tur rundt om bilen gør underværker. Dørhængsler, kabler og andre bevægelige dele bliver som nye. Glem ikke værktøj og donkraft. En oliekande og en tur rundt om bilen gør underværker. Dørhængsler, kabler og andre bevægelige dele bliver som nye. Glem ikke værktøj og donkraft.

Af FDM
Det er ikke kun for udseendets skyld, at man skal passe sin bil. En ren og velholdt bil holder længere, går mindre i stykker og vil - når den tid kommer - også være mere værd, når den skal sælges.

Vi har her samlet en række gode råd om bilpleje, som let kan følges af den almindelige bilist, uden særlige tekniske forudsætninger.

De anvendte hjælpemidler kan enten købes gennem FDM eller på en almindelig servicestation. Er du i tvivl om, hvilke hjælpemidler lige din bil har brug for, eller har du behov for yderligere information, kan du søge hjælp i bilens instruktionsbog eller henvende dig til FDM Teknisk Service.

Dæk og fælge
Den vigtigste forudsætning for en lang levetid for bilens dæk er, at dæktrykket altid overholder forskrifterne. Kontroller jævnligt dæktrykket, og hæv gerne trykket med 10% (ca. 0,2 bar), idet rullemodstanden herved mindskes til gavn for benzinforbruget. Oplysninger om anbefalet dæktryk findes i bilens instruktionsbog eller på mærkater ved bilens døråbninger eller tankdæksel. Husk også at kontrollere dæktrykket i reservehjulet.

Kontroller også mønsterdybden. Den må aldrig komme under 1,6 millimeter og bør ikke komme under 3,0 millimeter. Det skyldes, at dækket så mister mange af sine oprindelige egenskaber til ugunst for bilens køresikkerhed. Kontroller også dækkets slid ved at lade en håndflade glide hen over dækmønsteret. Føles det meget ujævnt, eller er der synligt skævslid, er det nødvendigt at lade en fagmand kontrollere årsagen hertil.

Et besøg på FDM's Testcenter kan være en god ide, idet man her kan udmåle styretøjet. Fælgene skal passes på den måde, at de altid skal være fri for snavs og mudder. Her kan det være nødvendigt at afmontere hjulene, så de kan rengøres på indersiden. Særligt letmetalfælge er vigtige at holde fri for bremsestøv. Det er den sorte belægning, som i særlig grad ses ved forhjulene. Fjernes denne belægning ikke regelmæssigt, kan fælgene tage varig skade, idet overfladen simpelthen nedbrydes af bremsestøvet.

Et andet godt råd er at bytte rundt på hjulene jævnligt. Det kan modvirke ujævn slitage af dækket og bør foretages for hver 5.000 til 10.000 km. Dette skal dog kun ske mellem de to hjul i samme side, så f.eks. højre forhjul byttes med højre baghjul. Når dækkene afmonteres - evt. også i forbindelse med montering af vinterdæk - opmærkes hjulbolte og fælge, så de senere kan monteres på præcis samme måde, som de sad. Derved mindskes risikoen for ubalance i hjulene. (Se i øvrigt de gode råd om "Dæk og fælge").

Lys og Lygter
Alle bilens lys og lygter har en vigtig sikkerhedsmæssig funktion. Det er derfor en god ide, altid at køre rundt med et sortiment af de mest almindelige pærer, så de let kan skiftes, hvis en pære går. Vær opmærksom på, at de fleste lygter fungerer parvis. Det er derfor en god ide at skifte den modsvarende pære i den anden side, når en pære er gået. Derved undgås synlige forskelle i lysstyrken, og der er alligevel stor sandsynlighed for, at den anden pære også snart vil gå.

Man bør desuden sikre sig, at man har et par reservesikringer med i bilen. I mange biler er der gjort plads til sådanne ved sikringsboksen, men kontroller alligevel om de er der, og at de ikke er brændt over.

Forlygterne må ikke blænde. På mange nye biler er det muligt at justere lygtehøjden - eller lysvidden - fra en knap på instrumentbordet. Afprøv denne, og vær opmærksom på, hvordan den skal indstilles, når bilen er tom, og når den er fuldt læsset. Se eventuelt i instruktionsbogen.

Lak og lakpleje
Udover den kosmetiske effekt skal lakken beskytte karrosseriet mod rustangreb. Lakken er imidlertid udsat for store påvirkninger i form af temperatursvingninger, luftforurening, støv, vejsalt, stenslag og sollys. Skal lakken på sigt kunne modstå denne belastning, er det nødvendigt at holde den ved lige.

Først og fremmest er det vigtigt at udbedre de små stenslag, som med tiden dukker op - særligt på front, motorklap, døre og forskærme. Benyt gerne en reparationsstift i bilens originale farve, som kan købes hos din bilforhandler. Rens stenslaget med en skarp kniv, så eventuel rust kommer væk. Er grundlakken ikke beskadiget, skal der blot affedtes med lidt rensebenzin.

Dernæst er det resten af lakken, der skal behandles. Er bilen meget medtaget i lakken, kan det være en god ide at begynde med en særlig lakrens. Den opløser urenheder i overfladen, men kræver til gengæld, at du meget hurtigt følger op med en egentlig voksbehandling, da lakken ellers står uden sit beskyttende ydre lag.

Voks- eller polishbehandling af bilen er en opgave, man bør udføre 1-2 gange om året. Sørg for, at bilen er ren inden påføring af voks. Arbejd med afgrænsede felter af gangen; eksempelvis taget eller en dørside. Påfør voksen som beskrevet på produktet og brug et gammelt håndklæde eller lignende til at efterpolere med. Dette arbejde må ikke udføres i solskin, da der derved kan opstå skjolder på lakken. Lad være med at behandle bilen med polish/voks, når det er meget varmt eller meget koldt. Dette arbejde er et typisk forårs/efterårsprojekt.

Karrosseri
Vask af bilen er en af de vigtigste ting, du kan gøre for at vedligeholde din bil. En snavset bil binder om vinteren vejsalt og fugt, til stor skade for karrosseriet. Snavs vil også med tiden ridse og beskadige lakken.

Som udgangspunkt skal man vaske bilen, når den er beskidt, hvilket kan være 1 til 2 gange om måneden - om vinteren noget hyppigere. Man kan vælge at sende bilen igennem en automatvask, eller man kan gøre det i hånden. Oftest vil en kombination af begge dele være tilrådelig. Automatvasken er god til de store flader, og generelt er en god vaskehal mere skånsom overfor lakken end en vaskesvamp og en Bd vand. Vaskehallen kan dog ikke vaske dørfalse og bunde, ligesom paneler under dørene og skærmkanter ikke kan blive rene i en automatvask.

En god ide kan derfor være, selv at vaske dørsider og -bunde, den del af siderne som dækkes af dørene, skærmkanter og "besværlige" hjørner og kroge, hvorefter en tur i vaskehallen vil afslutte processen. Ved vask i hånden skal man bruge et vaskemiddel, som er specielt beregnet for bilvask. Husholdningsmidler indeholder salt og andre stoffer, som kan skade lakken. Vask altid med rigelige mængder vand. Undgå at "tvære" snavset ud i lakken, men skyl det af og skyl svamp og børste ofte. Skyl til sidst bilen i rigeligt med vand, så alle sæberester er skyllet af. En højtryksspuler kan også anvendes med forsigtighed. Pas dog på strålens kraft - den kan let spule lakken af. Undgå at sprøjte på bremsedele bag hjulene.

Sommeren er i øvrigt et godt tidspunkt for at få foretaget en supplerende rustbeskyttelse. FDM anbefaler alle bilejere at lade bilen gennemgå en sådan behandling. (Se de gode råd om "Rustbeskyttelse")

Særligt om vinteren er det nødvendigt at behandle gummilister med en stift, som indeholder silikone. Vælg altid en stift, idet en spray ikke kan undgå at sprøjte ud på lakken. Også dørlåsene skal smøres. Nøglehullet smøres med særlig låseolie, som har en helt fantastisk smøreevne, og som samtidig modvirker frosne låse. En smørekande kan gøre underværker ved dørhængsler samt hængsler ved for- og bagklap, ligesom værktøj og donkraft også har godt af lidt smørelse. Har man en bil med fjernbetjent centrallås, er det en god ide at sikre, at håndsenderens batteri skiftes en gang om året, så den altid er i topform.

Kabine
Et godt udsyn er forudsætningen for en sikker kørsel. Det er derfor vigtigt at rengøre alle ruder både ind- og udvendigt. Mange nyere biler afgiver dampe fra plastmaterialerne indvendigt, således, at der på indersiden af forruden dannes en olieagtig film. Ryges der i bilen, vil der også danne sig et tjærelag indvendigt på ruderne. I begge tilfælde gælder det, at denne film skal fjernes regelmæssigt, og hertil kan man benytte almindelige glaspudsemidler.

Pletter på sæder og polstring kan fjernes med lunkent sæbevand eller skumrens, som er et særligt rensemiddel, der påføres fra sprayflaske. Er dette ikke nok, kan man benytte en vandopløsning med 25% salmiakspiritus eller eddikesyre. Instrumentbord, døre og loftsbeklædning renses også med lunkent sæbevand eller undtagelsesvis med husholdningssprit. Undgå at benytte rensebenzin, da det ødelægger overfladen på vinyl.

Udvendige plastdele som kofangere, lister etc. kan med fordel friskes op med Plastkonservering, som kan købes som creme eller spray.

Fugtighed indvendigt i bilen er kilden til meget ondt. Kontroller, om der er fugtigt under måtter, og løft et hjørne af gulvtæppet i bilen for at mærke efter. Er der fugt, er det ofte en kompliceret affære at finde frem til årsagen. Her må man derfor henvende sig til en fagmand for at få hjælp.

Motorrum og batteri
Selv i moderne biler er det nødvendigt, at bil-ejeren med jævne mellemrum "besøger" motorrummet. Her er der et par små opgaver, som man skal være opmærksom på.

Kontroller at kølervæske, batterivæske, servo-olie og motorolie forefindes i tilstrækkelige mængder. Motorolie og -filter bør skiftes mindst én gang om året. Sørg for at benytte en olie, der mindst lever op til de krav, der anføres af producenten. Almindeligvis kan det dog ikke svare sig at benytte en væsentlig bedre olie end anbefalet. Kølervæske bør udskiftes ca. hvert andet år. Det er vigtigt, at der tilføres væske i det rigtige blandingsforhold, så væsken ikke fryser, når det bliver vinter.

Batteriets poler skal være rene for ir. Afmonter batteriet om nødvendigt og vask det i sæbevand. Ir på polerne kan let fjernes med kogende vand. Giv poler og polsko lidt syrefri fedt eller vaseline, når de genmonteres. Kører man mange små ture, kan det være nødvendigt at lade batteriet op en gang i mellem. Hertil kan man bruge en hjemmelader, som kan købes i biltilbehørsbutikker eller på tankstationer.

Når du lader på batteriet, bør du afmontere begge polsko, så bilens elektriske system ikke beskadiges af ladespændingen. Hvis bilen ofte har behov for at blive opladet, er det tegn på en fejl ved bilens elektriske system. Få værkstedet eller FDMs Testcenter til at kontrollere ladespændingen. En anden årsag kan være slappe eller defekte drivremme. Kontroller derfor, at alle drivremme er tilpas stramme og uden skader, og kontroller til sidst, om det er tid for et serviceeftersyn, jvf. instruktionsbogens forskrifter.

Soltag
Har bilen soltag, er det en god ide at gå mekanismen efter. Kontroller, at alle tætninger er ubeskadigede, og kontroller at mekanismen virker, som den skal. Det er sjældent nødvendigt at smøre her, da der oftest benyttes nylonlejer og -ruller. Kontroller samtidig taget rundt om hullet. Mange biler har en grim tendens til at ruste på disse steder. Om nødvendigt må man reparere lakskaderne, inden de udvikler sig til noget stort.

Anhængertræk
Hvis bilen skal benyttes som trækker til campingvogn eller trailer, er det en god ide at kontrollere anhængertrækket. Er det aftageligt, skal fastgørelsesmekanismen smøres og kontrolleres grundigt. El-stik kontrolleres for begyndende ir på polerne. Om nødvendigt renses polerne, og her kan man benytte en særlig spray, som renser, beskytter og sikrer en god elektrisk kontakt (eksempelvis WD-40 el. lignende).

Det er sjældent nødvendigt at smøre selve kuglen på anhængertrækket, og kører man med campingvogn med slingrestabilisator, må der ikke være fedt eller lignende på kuglen af hensyn til friktionen fra stabilisatoren.

Sikkerhed frem for alt
Bilens sikkerhedsmæssige dele er bestemt ikke noget, som bilejeren selv skal "rode" med. Her er det i alles interesse, at fagmanden alene råder. Har man mistanke om fejl, kan man konsultere et af FDM's Testcentre, eller man kan gå til sit værksted. De emner, man skal lade være, og som altid hører ind under fagmandens arbejdsområde, er:

  • Kontrol af bremsernes tilstand
  • Kontrol af og eventuelt udskiftning af bremsevæsken
  • Kontrol af koblingens tilstand
  • Kontrol af styretøjets indstilling
  • Kontrol af karburator, indsprøjtningsanlæg, ventiler, tænding og lignende
  • Kontrol af benzinslanger
  • Kontrol af udstødningsrørets tilstand
    Skal nogen af disse områder kontrolleres, så kontakt dit værksted eller FDM.




    DENNE ARTIKEL ER UDARBEJDET AF FDM

    Du kan læse mere om biler på FDM's web-site








    BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

    Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

    BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

    Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

  • Nyhedsbrev

    Nyt fra Bilpriser.dk

    Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


    Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.