• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
7. december 2001 - Autocom

Bedre bud på Bilauktion

Flere og flere firmabiler sælges på Autocom Bilauktion

Virksomheder får op til 15 procent bedre priser for deres firmabiler på Autocom Bilauktion. Virksomheder får op til 15 procent bedre priser for deres firmabiler på Autocom Bilauktion.

Af Jeppe Lykke Hansen
Danske virksomheder er ved at for øjnene op for den afsætningskanal, der hedder Internet, når det drejer sig om firmabiler.

Hos firmaet bag Bilpriser.dk, Autocom A/S, der også driver en digital bilauktion på internetadressen www.autocom.dk oplever man en stor interesse fra virksomheder, som ønsker at forbedre deres salgspriser, når de skal skille sig af med de udtjente firmabiler.

900 mulige købere
Med 900 autoforhandlere som abonnenter på Autocom Auktionskatalog og tre ugentlige auktioner får virksomhederne her mulighed for at finde en forhandler, der har brug for netop deres biler og derfor også er villig til at give en god pris. Forhandlerne kan til gengæld håndplukke de biler, som de har en særlig interesse i, så rationaliseringsgevinsten er for begge parter.

"Hvis virksomhederne selv skal sælge deres firmabiler, skal de bruge enormt meget tid på bare at sælge en bil. På Autocom Bilauktion skal bilen blot beskrives efter vores indtastningsskema og tilmeldes med virksomhedens egen mindstepris," fortæller Autocoms salgschef Peer Been.

En af de virksomheder, der benytter sig af Autocom Bilauktion, er forsikringsselskabet Topdanmark. Topdanmark bruger bilauktionen til at afsætte firmabiler og biler, der er tilvejebragte efter tyveri.

"Prismæssigt får vi 10-15 procent mere for vores biler end tidligere, men vores måde at afsætte bilerne på var også lidt oldnordisk," siger autotaksator Claus Nielsen fra Topdanmark.

Kæmpe udstillingsvindue
Han forklarer, at fordelen ligger i auktionens "udstillingsvindue", der er kæmpestort i forhold til før, hvor de kun nåede tre-fire opkøbere. Opkøberne fik en fax med en kopi af bilens registreringsattest sammen med kilometertallet og en kort beskrivelse af bilen. Autocom Bilauktion kræver en grundigere beskrivelse, men overordnet set er der økonomisk fornuft i det for forsikringsselskabet.

"Auktionen kræver, at vi er straight i beskrivelsen af bilerne, så vi har valgt at være mere end ærlige. Vi vil hellere skrive en ridse for meget på end for lidt, og vi har også valgt at sætte tre-fire billeder på af alle biler," forklarer Claus Nielsen.

Ifølge Autocoms direktør Peter Grøftehauge er det en klog politik.

"Det er klart, at bilerne skal være nøje beskrevet, men det er ikke svært med vores beskrivelsesskema i hånden. Fordelen er til gengæld, at jo bedre bilen er beskrevet, des tryggere er forhandlerne ved at byde, hvilket er ensbetydende med højere priser for virksomhederne," fortæller Peter Grøftehauge.

Aktiv samarbejdspartner
Autocom vil gerne betragtes som en aktiv samarbejdspartner ved salget af virksomhedens firmabiler.

"Vi hjælper med at vurdere bilerne og arbejder aktivt for at finde en fordelagtig løsning for de firmabiler, der efter auktionen må konstateres at have haft en for høj mindstepris. Vi sender også gerne en konsulent ud for at se på bilerne, fotografere dem og hjælpe virksomhederne med at oprette dem på systemet samt give råd og vejledning om det mest fordelagtige tidspunkt at afsætte dem på," siger Peer Been.

Det koster 800 kroner plus moms at sælge en bil på auktionen for virksomheder og privatpersoner. Alle kan sælge på bilauktionen, men det er kun autoforhandlere, der kan købe biler.

LINK:
Se Autocom Bilauktion på www.autocom.dk



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.