• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
29. september 2000 - Seat

Seats nye modelprogram 2001

Modelprogrammet fra Seat står i modelår 2001 med de seneste nyheder - ikke mindst León - som helt fornyet i et bredt og komplet udvalg og så attraktivt og konkurrencedygtigt som nogensinde.

Leon fåes nu med op til 180 hestekræfter Leon fåes nu med op til 180 hestekræfter

Hos Seat hedder udstyrsvarianterne Stella, Sport og Signo. De spænder fra det komplette basisudstyr over det decideret sportslige til det luksuriøse.

Høj sikkerhed og god ergonomi er standard. Derfor har alle modeller ABS-bremser og elektronisk styret bremsekraftfordeling (EBV) imellem for- og baghjulene, både dobbelt airbag og sideairbags samt nakkestøtter ved alle siddepladser. Beskyttende stålprofiler indbygget i siderne, ISO-fix-beslag til barnestolene og sikkerhedsseler foran med strammemekanismer, der gør funktionen effektiv og skånsom.

God ergonomi er gode sæder og korrekt siddeposition, derfor er stolene veldimensionerede og fastpolstrede. Rat og førersæde er ikke alene justerbare, men flere af justeringsmulighederne foregår trinløst. Dermed kan afstandsforholdene imellem alle vigtige betjeningsområder (rat, pedaler, greb og kontakter) indstilles optimalt. Dét er egentlig ikke nyt for Seat. Til gengæld er det en nyhed, at regulerbar varme i begge forsæder vil blive standard fra modelår 2001 i alle modeller.

Seat Arosa er den mindste Seat-model og øjeblikkets største nyhed. Den præsenteres først i Danmark i begyndelsen af næste år.

Arosa
Mindste bil i Seat-modelprogrammet er Arosa. En helt ny version bliver præsenteret i Danmark lige i begyndelsen af næste år. Ny front i samme design som det øvrige Seat-modelprogram giver den nye model et særdeles sporty udseende. De dobbelte forlygter bag klart glas er et karakteristisk stilelement. Hækklap, baglygter og stødfanger er nydesignede, og det store Seat-logo bruges - som på de andre modeller i øvrigt - til at åbne hækklappen. Indvendigt er hele instrumentpanelet nydesignet, og de ergonomiske forhold er optimerede. Karrosseriet er helgalvaniseret, hvilket stadig er usædvanligt i denne bilklasse.

Motorprogrammet går fra 1,0 liter med 50 HK over en overbevisende slider på 1,4 liter med 60 HK til en ægte sportslig natur på 1,4 liter med 16-ventil-teknik og ikke færre end 101 HK. Også dieselmotorer - en 60 HK (SDI) eller 75 HK (TDI) - indgår i motorprogrammet til den nye Arosa. Forlydender om, at Arosa i den nye model vil blive præsenteret i en såkaldt 3-liters-version (33,3 km/l brændstof) holder imidlertid ikke stik. Priserne på Arosa-programmet bekendtgøres i forbindelsen med den danske præsentation.

Ibiza/Cordoba/Vario
Med begyndelsespris på lige under 130.000 kr., er de store biler med de kompakte ydre mål i Ibiza/Cordoba/Vario-modelserien en norm for værdi-for-pengene-begrebet. Der er lagt stor vægt på plads, brugsvenlighed, køreegenskaber og udstyr i denne modelserie. En gennemført kvalitet betyder, at Ibiza/Cordoba/Vario holder værdien længe. Dermed sikres en god totaløkonomi.

I motorprogrammet sker der en væsentlig fornyelse. Den mest foretrukne motorydelse på 75 HK bliver fra modelår 2001 leveret af en 1,4 liters letmetalmotor, der har 16-ventil-teknik. Dermed opfylder alle benzinmotorer den kommende EU4-norm. Der er tre dieselmotorer at vælge imellem. Alle har et slagvolumen på 1,9 liter og med ydelser på 68 HK (SDI), 90 HK (TDI) eller 110 HK (TDI). Toppen i serien hedder Cupra. I den er der forfinet teknik og kræfter nok. 156 HK yder turbomoteren. Nok til at præstere 218 km/t, og accelerere fra 0-100 km/t på under 8 sek. Cupra versionen kan bestilles som Ibiza eller Cordoba (kun 2-dørs).

León
León vakte straks fra præsentationen positiv opsigt. Designet er på én gang smukt, sporty og funktionelt. Motorprogrammet er hypermoderne og begynder med en 1,4 liters letmetalmotor med 16-ventil-teknik og 75 HK. Næste trin er på 1,6 liter. Den har ligeledes 16-ventil-teknik og yder 105 HK. Begge motorer er særdeles økonomiske og dertil miljøvenlige. De opfylder begge EU4-normen. Det samme gør den hidtil kraftigste motor nogensinde i en Seat, nemlig turbomotoren på 1,8 liter med 20-ventil-teknik og hele 180 HK. León i denne version fås enten med forhjulstræk eller firehjulstræk (system Haldex). For de langtkørende kan León tillige vælges med TDI-motorer på enten 90 HK eller 110 HK. Med priser fra kr. 172.489 er Leon særdeles konkurrencedygtig.

Toledo
Familie- og jobbilen, Toledo, med den rummelige kabine og det store bagagerum er samtidig komfortabel og en fryd at se på. Værdifulde detaljer findes overalt i bilen - også i bagsædeafdelingen. Her er nemlig ISO-fix-beslag til barnestole og stik for hovedtelefoner til den nye "Aura"-radioserie (4x20 Watt, 8 højttalere og forberedt for CD-veksler).

Motorudvalget er som i León. Dog er den største motor i Toledo den kraftige og komfortbetonede 5-cylindrede motor med 2,3 liters slagvolumen. Den er helt fornyet, har 20 ventil-teknik og yder nu hele 170 HK. Også den opfylder den kommende EU4-norm. Med denne topmotorisering fås Toledo i en særlig Executive-version. Som "efternavnet" antyder er udstyrslisten næsten komplet. Prisen for Toledo-modelserien, inkl. airconditioning, begynder ved kr. 209.990.

Alhambra
Alhambra som syv-personers MPV og som Van kommer fra oktober i år i nyeste design. Den største Seat er i det hele taget gennemfornyet. Udstyrsniveauet er ligeså generøst som pladsforholdene. I grundudstyret indgår airconditioning, forsædevarme, el-rudehejs (foran), fjernbetjent centrallås og RDS-radio med 10 højttalere.

Der kan vælges imellem tre forskellige benzinmotorer: 2,0 liters motor på 115 HK, 1,8 liters turbomotor med 150 HK og 2,8 liters V6-motor med 24 ventiler og 204 HK. Alle motorerne opfylder EU4-normen. Desuden fås Alhambra med en særdeles avanceret dieselmotor, nemlig pumpedyse-TDI-motoren med 115 HK. Forbrændingen i motoren opnås ved det højeste tryk i nogen dieselmotor - op til 2050 bar. Det giver højst mulig udnyttelse af brændstoffet og en meget ren forbrænding. Med oxydationskatalysator på udstødningssystemet er denne motor særdeles miljøvenlig. At den effektive udnyttelse af brændstoffet samtidig resulterer i et lavt forbrug, der giver 16,3 km/l i gennemsnit, øger dens brugsværdi og styrker totaløkonomien.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.