• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
12. november 2001 - Volvo

Miljøvenlig løsning

Volvo introducerer elektrisk system a la VW Lupo 3L

Volvos nye ISG-teknologi vil kunne integreres i de fleste af Volvos modeller. Volvos nye ISG-teknologi vil kunne integreres i de fleste af Volvos modeller.

Af Jeppe Lykke Hansen
Alle, der for alvor har kørt i gamle biler, kender den lille lettelse, man føler, når motoren rent faktisk også går i gang, når man drejer nøglen.

Og er man en af dem, får Volvo nok svært ved at overbevise en om det geniale i deres nye system, hvor motoren stort set går ud, når man rører bremsen for at springe i gang igen, når man rører speederen. Med andre ord et system, der i meget høj grad minder om det fra Volkswagens Lupo 3L

Men for folk med gode nerver og tillid til svensk teknologi, lyder den seneste nyhed fra Volvo som en glimrende ide.

Integreret startgenerator
Volvo nyskabelse hedder Integrated Starter Generator (ISG) og skal kort fortalt erstatte startmotoren og generatoren.

Formålet med den nye teknologi er at nedbringe brændstofforbruget og udledningen af skadelige stoffer.

Ved bykørsel, hvor der typisk stoppes og startes samt accelereres og decelereres hele tiden, kan ISG-systemet ifølge Volvo nedbringe brændstofforbruget med op til 20 procent. Samtidig opnås en betragtelig miljøgevinst.

Ud med reservehjulet
ISG-enheden installeres mellem motor og gearkasse, og systemets 42 volts batteri placeres på reservehjulets normale plads i bagagerummet. Det vil ikke være nødvendigt at udvikle en ny bil eller at ombygge en eksisterende bil væsentligt for at kunne integrere ISG i Volvos nuværende bilmodeller.

Batteriet vil blandt andet kunne lade på den energi, der ellers ville gå tabt ved nedbremsninger og lignende.

I visse situationer vil en bil med ISG føles mere livlig end en tilsvarende bil med almindelig kraftforsyning, da systemet kan tilføre ekstra energi ved eksempelvis kraftige accelerationer.

Aircondition gratis i brug
Servostyring og aircondition vil med ISG blive drevet af det 42 volts batteri og ikke af brændstoffet, hvilket igen giver en gevinst på forbruget.

Det er på nuværende tidspunkt endnu for tidligt at sige, hvornår ISG-systemet kan tilbydes til serieproducerede personbiler.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.