• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
5. oktober 2000 - Opel

Opel Astra Coupé, et elegant muskelbundt

Midt i november kommer Astra Coupé på det danske marked som en helt ny model med visse tekniske træk fra den kendte Opel Astra.

Designeren Bertones virksomhed lægger sidste hånd på værket, inden bilen sendes ud til forhandlerne. Designeren Bertones virksomhed lægger sidste hånd på værket, inden bilen sendes ud til forhandlerne.

Der er tale om en elegant sportsvogn med rigelig plads til fire voksne personer og med et bagagerum på 460 liter. Med en længde på 4267 mm er Coupéen 15 mm længere end Astra sedan og 157 mm længere end Astra 3- og 5-dørs. Akselafstanden og bredden er som for Astra, men Coupé er 34 mm lavere (1390 mm). CW-værdien er nede på 0,28.

Der bliver tre motorer at vælge imellem. Den mindste er Opels velkendte 1.8-liter ECOTEC på 125 hk, der benyttes i Astra, Vectra og Zafira. I Astra Coupé giver den en tophastighed på 206 km/t, 0-100 km/t på 9,9 sekunder, og den kører 13,00 km pr. liter i blandet kørsel. (7,7 liter pr. 100 km)

En helt nykonstrueret 2.2-liter 4-cylindret motor er helt igennem af letmetal, så den vejer kun 138 kilo. Den udvikler 108 kW/147 hk, hvilket giver en tophastighed på 218 km/t, acceleration 0-100 km/t 8,8 sekunder, og med denne motor kører Astra Coupé 11,9 km pr. liter i blandet kørsel. Der er to katalysatorer med en lambdasonde ved hver, og udblæsningen er så ren, at den allerede opfylder Euro IV standarden, der indføres i 2005. Med de to lambdasonder kan der også indbygges diagnosekontrol, hvilket også indføres ved lov i 2005. Denne motor vil GM benytte globalt til forskellige modeller. Den adskiller sig desuden fra de øvrige motorer ved at have en enkelt 12,5 mm kæde til at trække de to overliggende knastaksler. Service på motoren indskrænker sig til udskiftning af olie og filter for hver 30.000 km. Den direkte tænding uden fordeler kræver ingen service. Med to balanceaksler har motoren en fornem gangkultur, og de meget færre vibrationer giver et lavt støjniveau.

Den tredje motor får fra foråret 2001. Det er en ny 2-liter turbomotor på 140 kW/190 hk, der giver en tophastighed på 245 km/t. Nok så bemærkelsesværdig er det maksimale drejningsmoment på 250 Nm i hele området fra 1.950 til 5.300 o/min, hvilket er medvirkende til en acceleration på 7,2 sekunder for 0-100 km/t. Trods dette kraftbundt kører Astra Coupé med denne motor 11,24 km/l ved blandet kørsel. Også i denne motor er der en ekstra katalysator anbragt lige bag turboladeren, hvilket betyder minimal forurening efter start med kold motor. Motoren er udviklet fra den eksisterende 2-liter motor på 100 kW/136 hk benyttet i Astra og Vectra. Huset til turboladeren er som noget nyt støbt sammen med udblæsningsmanifolden, og man mærker ikke noget til "turboforsinkelse". En intercooler sænker temperaturen på den komprimerede indsugningsluft med op til 60 grader C. Desuden er der natriumkølede udblæsningsventiler.

Drive-by-wire
I forbindelse med denne motor er der elektronisk forbindelse mellem gaspedal og motorstyringen, "drive-by-wire". Effektiv kontrol og efterbehandling af udstødningsgassen i to katalysatorer samt recirkulation styret af en sensor, der bevirker, at systemet også opfylder det europæiske lovkrav om On-Board Diagnosis (EOBD), som træder i kraft 2005 samtidig med Euro 4 forureningskravet.

Alle tre motorer har to overliggende knastaksler med hydrauliske ventilløftere, direkte tænding med en spole på hvert tændrør, sekvensindsprøjtning og bankesensorer.

Trækket til forhjulene sker over en 5-trins gearkasse. Med 1.8-liter motoren findes samme gearkasse som i de eksisterende Astra modeller. Med 2-liters turbo motoren findes den nye F25 gearkasse, som blev introduceret til Vectra 1999, der har kabelforbindelse til gearstangen og synkroniseret bakgear. I forbindelse med 2.2-liter motoren kan der fås 4-trins automatgear med automatisk frigearkontrol ved stop, så længe der ikke trædes på gaspedalen. Når der igen gives gas, skiftes gearet automatisk ind igen.

Afstemt undervogn
I forhold til de eksisterende Astra modeller er tyngdepunktet sænket 20 mm, og affjedringen er afstemt til den større motorkraft og til mere sportslige køreegenskaber. Forhjulenes McPherson ophæng er blevet strammere (fra 21 til 24 Newton pr. millimeter), og der er kraftigere gasstøddæmpere for og bag foruden modificerede krængningsstabilisatorer.

Der er skivebremser på alle fire hjul (ventilerede på forhjulene), 308 mm skiver på forhjulene i forbindelse med turbomotoren, 280 mm med de to andre motorer, og samtlige udgaver har 264 mm bremseskiver på baghjulene.

Med den mindste motor er 15" letmetalhjul standard med dæk 195/60 HR 15. Med 2,2 liters motoren er der letmetalhjul 6J x 16 med dækstørrelsen 205/50 VR 16. Med to-liters turbomotoren følger 17 tommer letmetalhjul med dæk 215/40R 17-83W.

Alle modeller har som standard antispindkontrol i forbindelse med ABS bremserne. Servostyringen på samtlige modeller er med elmotor, hvilket i forhold til almindelig servostyring sparer 0,2 liter benzin pr. 100 km.

Udstyr i topklasse
Astra Coupé fås i tre udstyrsvarianter, og desuden er der så mange valgmuligheder og ekstraudstyr, at bilen kan indrettes efter personlig smag og behov.

Standardudstyret omfatter på alle modeller elruder, elektrisk indstillelige og opvarmede sidespejle, splitbagsæde (60:40), højdejusterbare forsæder med memory (easy entry seat), tågelygter og læderbetrukket rat. Desuden er der mulitjusterbart rat samt fjernbetjent centrallås. Både med turbo motor og 2.2-liter motor er fartpilot og aircondition standard.

Sikkerhedsudstyret
Uanset valget af motor har samtlige Astra Coupé et omfattende sikkerhedsudstyr. I forbindelse med ABS bremserne er der antispindkontrol, store airbags ved fører og forsædepassager samt sideairbags, aktive hovedstøtter og Opels patenterede udløsning af pedalerne ved frontalkollision. Det elektroniske stabiliseringssystem ESP bliver standard på turbomodellen.

I forbindelse med 2.2-liter motoren fås automatgear som ekstraudstyr. Samtlige modeller leveres med fornemt radioudstyr, nemlig RDS-radio med CD-afspiller og seks højttalere. (CDR 500).

Støjdæmpning med automatik
Som de øvrige Opel modeller er Astra Coupé godt støjdæmpet. Underrammen med motorophæng er isoleret fra karrosseriet, og vindstøj er ikke alene dæmpet gennem sidespejlenes udformning, men også med en speciel mekanisme ved sideruderne. Rammeløse sideruder kan erfaringsmæssigt med tiden give vindstøj ved tætningslisterne. På Astra Coupé er ruden tæt omsluttet af en dobbelt tætningsliste. Når døren åbnes, går ruden automatisk et lille stykke ned, så den kan komme ud af og under listen, og når døren igen lukkes, går ruden automatisk op mellem listerne.

12 års garanti mod gennemrustning
Karrosseriet er fuldgalvaniseret og består for næsten 70 procent af højstyrkestål med nøjagtigt tilskårede plader. Derfor vejer hele karrosseriet kun 256 kilo, men samtidig sætter det rekord i både statisk og dynamisk stivhed med over 18.000 Nm pr. grad. Konstruktionen i øvrigt giver den størst mulige sikkerhed for passagererne, hvis uheldet er ude. Astra Coupé kan også bestilles med Opel-Fix forankring til barnesæde. Bilen er omfatter af Opels 12 års garanti mod gennemtæring af karosseriet.

Opel Astra Coupé 1,8 16V ydende 125 hk koster 278.995 kr. Med 2,2 16V liters motor på 147 hk er prisen 328.995 kr. Astra Coupé 2,0 16V Turbo kommer til foråret. Prisen for den 190 hk stærke coupé er 388.995. Næste år kommer en 2-liters turbo version ydende 190 hk.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.