• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
29. august 2001 - Opel

Opels fremtidsvision

Konceptbilen Signum2 viser Opels fremtidige retningslinje

I Signum2 styres automatgearet ved hjælp af en drejeknap, hvor position I Signum2 styres automatgearet ved hjælp af en drejeknap, hvor position "P" også sørger for, at bilen er parkeringsbremset. Når fordørene åbnes, drejer sæderne lidt udad for at lette indstigningen.

Af Jeppe Lykke Hansen
Opels ingeniører har med deres seneste konceptbil, Signum2, droppet både håndbremsen og gearstangen og i stedet samlet begge funktioner i en nyudviklet drejeknap i midterkonsollen.

Bilens gearkasse betjenes med de almindelige indstillinger til automatgear, R, P, N og D, på drejeknappen og indstillingen P for parkering aktiverer parkeringsbremsen.

Plads i bunden
Da gearstang og håndbremse i dag optager en del plads, frigiver drejeknapgearet en del plads. Opels bud på udnyttelse af pladsen er forskellige små bokse, der fleksibelt kan monteres i bunden af bilen på skinner, alt efter hvor de vil være mindst i vejen.

Kasserne har forskellige funktioner. En af kasserne rummer eksempelvis en lille ekspressomaskine.

Kæmpemotor
På motorområdet får konceptbilen helt sikkert får lov til at forblive koncept.

Signum2 er udstyret med en amerikansk V8-motor på 4,3 liter med 300 hestekræfter. Og det er nok ikke en motor, der vil være meget salg i, efterhånden som miljøafgifterne bliver højere og højere.

Rullende kontor
En selvfølge i en fremtidsbil er naturligvis masser af elektronisk legetøj, og her stiller Signum2 sig ikke udenfor.

Passageren på forsædet kan passe kontorarbejdet ved hjælp af en computer, der kommer frem ved tryk på knap og forsvinder igen på samme måde.

Der kan tales i telefon, surfes på Internet samt sendes og modtages e-mail fra højre forsæde.

På bagsædet er der hele to DVD-afspillere, da det jo ikke er sikkert at begge passagerer gider at se samme film ved hjælp af de særlige videobriller.

Intelligent rat
Rattet i Signum2 er ikke rundt som et almindeligt rat, men formet som et flystyr.

Ved almindelig kørsel fungerer det ganske normalt, men i de situationer, hvor rattet normalt skal drejes hele omgange som ved parkering eller lignende, bliver det automatisk mere følsomt, så manøvrerne klares med ganske små bevægelser.

Når bilen er parkeret, trækkes rattet tilbage i instrumentpanelet, hvor det forbliver til, motoren startes igen for at gøre det lettere at komme ind og ud af bilen.

------------------------------------------------------
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.