• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
14. januar 2008 - Audi

Audi R8 med V12-diesel

V-12-dieselmotor med 500 hk i Audi R8

R8 med V-12-dieselpower - nyeste tilbud fra Audi R8 med V-12-dieselpower - nyeste tilbud fra Audi

Audi
På Detroit Auto Show 2008 præsenterer Audi en revolution i superklassen
- den første 12-cylindrede dieselmotor i en supersportsvogn til gadebrug. V12 TDI-motoren med en slagvolumen på 6,0 l er drivkraften i en konceptbil på basis af Audi R8. Motoren producerer enorme 500 hk og et drejningsmoment på 1.000 newtonmeter. Med denne motor åbner Audi et helt nyt kapitel i dieselteknologiens historie.

V12 TDI-motoren er nært beslægtet med motoren i den dobbelte Le Mans-vinderbil Audi R10 – og den katapulterer derfor også Audi R8 op i den absolutte topklasse for supersportsvogne med hensyn til præstationer. Accelerationen fra 0 til 100 km/h tager kun 4,2 sekunder, og tophastigheden er et godt stykke over 300 km/h. Det maksimale drejningsmoment står til rådighed allerede fra 1.750 omdr./min., hvilket giver bilen en helt suveræn trækkraft, der selv i denne klasse er hidtil uset.

Den nye V12 TDI-motor tilhører V-motor-familien fra Audi, og den har en cylindervinkel på 60 grader, som er optimal for denne motortype. Af højdepunkter kan nævnes den nye opbygning af kædetrækket, som også omfatter de to nyudviklede højtrykspumper til common rail-indsprøjtningssystemet. Lydoplevelsen passer perfekt til en sportsvogn af denne kaliber: Den er diskret og med den typiske rolige motorgang, men samtidig er den voluminøs og med aggressive overtoner, så den 12-cyl. motor lægger ikke skjul på sit kraftpotentiale.
Med den nye V12 TDI-motor sætter Audi endnu en milepæl i dieselteknologiens historie. Mærket med de fire ringe har nu i tre årtier leveret banebrydende pionerarbejde på dette område. I 1978 præsenterede Audi verdens første 5-cylindrede dieselmotor i Audi 100. I den efterfølgende model fik automobilhistoriens første TDI-motor debut i 1989. Den 2,5-liters 5-cylindrede motor havde en ydelse på 120 hk og 261 Nm – og dermed indledte den en helt ny epoke for dieselbiler.

I 1994 fulgte en kraftigere version med 140 hk. Motoren kunne også fås i kombination med firehjulstræk som ekstraudstyr – den første TDI quattro. Samtidig blev der introduceret en ny 4-cyl. dieselmotor i Audi 100 og i Audi 80 – den stadig velkendte klassiker 1.9 TDI med 90 hk.

I slutningen af 1995 steg ydelsen i den 4-cyl. motor til 115 hk takket være den nye pumpe-dyse-indsprøjtning. Godt et år senere, i starten af 1997, fejrede den første 2.5 V6 TDI-motor i verden sin debut.

Med fire ventiler pr. cylinder opnåede den en ydelse på 150 hk, og tophastigheden på 220 km/h gjorde Audi A8 til den hurtigste serieproducerede dieselbil på markedet. I 1999 kom så den første 8-cyl. TDI-motor – en V8-motor med en slagvolumen på 3,3 l. I foråret 2004 debuterede 3.0 TDI – den første V6-dieselmotor med inline-piezo-injektorer i common rail-systemet.

I øjeblikket udgør 4,2-liters TDI-motoren, som blev introduceret i A8 i 2005, spydspidsen blandt TDI-motorerne fra Audi. Hver tredje A8-køber i Tyskland vælger denne V8-motor. Derfor var det logisk, at V8 TDI også blev introduceret i Audi Q7 i sommeren 2007.

Ved hjælp af den ekstremt miljøvenlige Ultra Low Emission-teknologi viderefører Audi traditionen med altid at være førende inden for udviklingen af dieselmotorer. I 1989 udviklede mærket med de 4 ringe teknologien med direkte indsprøjtning. Siden da er en dieselmotor i gennemsnit blevet ca. 30 procent mere økonomisk.

Den europæiske udstødningsnorm Euro 4 har reduceret partikeludledningen for personbiler med 93 procent. Allerede lang tid før, normen trådte i kraft, kunne Audi tilbyde biler, der opfyldte normen – endda uden partikelfilter. Og i løbet af 2008 sætter Audi verdens reneste dieselmotorer i serieproduktion. Ultra Low Emission-TDI-motorerne kommer som de første motorer i verden til at opfylde den kommende EU 6-udstødningsnorm og de strengeste kendte retningslinjer fra den amerikanske emissionslovgivning.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.