• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
19. januar 2001 - Seat

Racerbil på diesel

Seat gør diesel-entre i dansk banesport

Seat Ibiza TDI - Diesel mod benzin Seat Ibiza TDI - Diesel mod benzin

For første gang i dansk banesports historie vil man i den kommende sæson kunne se en racerbil med dieselmotor i aktion.

Det er en helt ny Seat Ibiza TDI, der med Michel Nykjær bag rattet i det nye Seat/Valvoline Racing Team vil demonstrere, at Seats avancerede dieselteknologi er nået så langt, at det er muligt at deltage på professionelt plan i racerløb og på særdeles skrappe konkurrencevilkår.

Fantastisk udvikling
Dieselteknologien har i de senere år gennemgået en udvikling, der vel nærmest kan kaldes fantastisk. På væsentlige områder er den ligefrem foran udviklingen af benzinmotorer. De mest fremsynede af bilkøberne har indset det og overgivet sig.

Så de kører hellere end gerne i biler med dieselmotor - til hverdag i hvert fald. Ikke alene får de i tilgift en langt bedre brændstoføkonomi end benzinmotorer kan klare, men også langt bedre end tidligere tiders dieselbiler. Nu får de dertil lavt støjniveau, høj marchhastighed og accellerationer - fremfor alt mellemaccellerationer, der er så overlegne, at de får selv moderne benzinbiler til nærmest at se ud til at holde stille, når det går løs. Men derfra og til at bygge en racerbil med dieselmotor - ovenikøbet at tro på, at den skulle kunne gøre sig gældende overfor racerbiler med højt forædlede benzinmotorer, vinde måske? Det er vel lidt overstadigt?

Racerbil med dieselmotor
Det mener Jens og Michel Nykjær (far og søn, teammanager og kører) slet ikke. "Vi er tværtimod overbeviste om et både-og" siger Jens Nykær. "Vi skal både ud og køre race og tage sejre hjem i løbet af sæsonen. Den formidable diselteknologi, som specielt Seat har udviklet rummer et kolossalt potentiale, og det vil vi udnytte".

Deres nye Seat Ibiza 1,9 TDI med 110 HK (oprindeligt) er tilmeldt Gruppe N-biler i klassen indtil 2000 cm3, den såkaldte Yokohama-cup. Bilen bliver naturligvis modificeret, så den passer perfekt til denne løbsserie. Der bliver ændret på styreboksen, så det foreskrevne vægt/kraft-forhold nås, og røg- og støjmålingerne holdes under de strenge grænseværdier. Dvs. at motoren til konkurrencebrug yder 135 HK, hvilket svarer til, at den kun skal flytte afsted på 8 kg vognvægt pr. HK.

Udstødningen tilpasses alle regler, og interiøret ribbes for unødvendigt tingel-tangel som sæder, indtræk og kopholdere. I stedet bliver der monteret styrtbøjle, racersæde og ildslukker. Undervognen modificeres efter Pro-Flex-system, og der eftermonteres 7 x 16" letmetalfælge.

Ambitionerne
Projektet støttes økonomisk af udvalgte sponsorer, bla. hovedsponsor Valvoline, Danmark og Seat-importøren, Skanco A/S, så bilen kan blive klar.

De første lovende tests er allerede gennemført, og Jens og Michel Nykjærs ambitioner er stivet af. "Nu venter vi lidt utålmodigt på, at sæsonen kommer igang for alvor på Jylland Ringen og Ring Djursland, og vi glæder os til at tage konkurrencen op. Men mest af alt at køre så mange sejre ind, at vi kommer på podiet, når løbsserien er kørt" slutter Jens Nykjær.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.