• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
26. juli 2007 - Audi

Verdens reneste diesel

Audi lancerer næste år verdens reneste dieselmotor

Med de rene dieselmotorer vil Audi forbedre den sportslige og elegante karakter, køreglæden og bilernes høje kvalitet, mens emissionerne reduceres. Med de rene dieselmotorer vil Audi forbedre den sportslige og elegante karakter, køreglæden og bilernes høje kvalitet, mens emissionerne reduceres.

Audi
Audi lancerer fra midten af 2008 verdens reneste dieselteknik i modelprogrammet. De nye TDI-motorer med "ultra low emission system" præsenterer hidtil uset lave emissionsværdier. Allerede fra starten overholder de nye motorer de strengeste grænseværdier, der i fremtiden ventes indført i Europa.

Den fremtidsorienterede TDI er en væsentlig del af den integrerede teknologi strategi for Audi.

"Vi vil permanent øge TDI-motorernes position som særdeles effektiv motorteknologi. Og i fremtiden vil vi lancere forbrugsoptimerede e-modeller i vores mest sælgende modelrækker – som TDI eller som benzinmotorer med den topmoderne TFSI-teknologi", fortæller Rupert Stadler, bestyrelsesformand i AUDI AG.

Konsekvent strategi for alle modelrækker
Med den nye TDI-generation sætter Audi dagsordnen for fremtiden og udnytter potentialet ved denne hightech-motor: Ved hjælp af den optimerede forbrændingsproces og anvendelse af et ultra low emission system opfylder disse biler BIN-5-normen, der gælder i USA, og de strengeste krav, der forventes indført i Europa i fremtiden.

Audi indleder den konsekvente TDI-strategi i 2008 med en treliters V6 motor i Audi A4 og Audi Q7. Med 240 hk og et imponerende drejningsmoment på 500 Nm i Audi A4 eller 550 Nm i Audi Q7 har bilerne dynamiske køreegenskaber samtidig med at brændstoffforbruget er lavt i forhold til bilernes ydelser. Flere modeller kommer til efterhånden, og frem mod 2010 vil Audi tilbyde den nye teknologi til flere modeller og med flere motorstørrelser.

Lavest mulige emissionsværdier
Med denne nye teknologi fra Audi løftes det allerede berømmede TDI-princip, der indtil i dag er har ligget i millioner af solgte biler, turbodieselmotorer med direkte indsprøjtning til et nyt niveau. Ingeniørerne inden for uvikling af dieselmotorer hos Audi har til denne nyeste TDI-generation anvendt en række helt nye principper: Med et nyt Piezo common rail-system med et indsprøjtningstryk på 2.000 bar, en højeffektiv udstødningstilbageføring og en optimeret turbolader nedsættes emissionerne fra motoren væsentligt. Et af højdepunkterne er forbrændingskammersensorerne, der anvendes for første gang nogen sinde. De giver en endnu mere præcis regulering af forbrændingen i motoren.

Den nyeste TDI-generation bliver endeligt forvandlet til ren hightech-diesel ved hjælp af ultra low emission systemet. Dette system reducerer udledningen af kvælstofdioxid med helt op til 90 procent. Som driftsmiddel til ultra low emission-systemet anvendes AdBlue, som er et biologisk nedbrydeligt additiv. AdBlue sprøjtes ind foran DeNOx-katalysatoren i meget små mængder. Hele ultra low emission-systemet består af katalysator, doseringsmodul, AdBlue-tank, opvarmede rør og et omfattende sensorsystem. Den ekstra katalysator og det højeffektive regulerede dieselpartikelfilter fuldender det omfattende udstødningsrensningssystem.

Hybridsystemer til flere modeller
Der vil dog fortsat være efterspørgsel på hybridbiler til særlig anvendelse eller til visse lande. Audi udvikler hybridsystemer til flere modeller, og de vil blive sat i serieproduktion, hvis de viser sig at have store fordele for kunderne.

Allerede i 2005 præsenterede Audi sit studie Audi Q7 hybrid med en integreret elektromotor mellem motor og gearkasse. Som såkaldt komplet hybrid kan Audi Q7 køre alene på enten benzin- eller elektromotoren, eller den kan kombinere kraften fra begge motorer. I påløb og ved opbremsninger omdannes den kinetiske energi til elektricitet, som gemmes i batteriet, hvor den kan bruges til fremdrift, når det er nødvendigt.

Integreret indsats for bedre brændstof
Brændstof får en afgørende rolle i takt med den fremtidige CO2-reduktion. Ud over ethanol eller naturgas gælder det især brændstof af næste generation, der udvindes syntetisk af biomasse eller naturgas. Disse skræddersyede brændstoftyper forbedrer forbrændingsprocessen i motoren, hvilket giver en betydeligt bedre emissionsbalance.

Specielt interessant er SunFuel af biomasse. Under forbrændingen frigiver denne type brændstof maksimalt så meget kuldioxid, som der er taget fra atmosfæren ved bearbejdning af planter til SunFuel. De første anlæg til storproduktion af denne type brændstof er under opførelse. Sammen med resten af Volkswagen koncernen bidrager Audi væsentligt til denne integrerede indsats for at få bedre brændstoffer.

Alternative brændstoftyper
Alternative brændstoftyper får større og større betydning over hele verden. Fx anvendes naturgas mere og mere i forskellige lande som mindre CO2-holdig og billigere energi. Audi har udviklet et koncept til anvendelse af CNG (Compressed Natural Gas). Konceptet er baseret på TFSI-motoren, der ved kørsel på naturgas stadig beholder sine styrker som fx det kraftige drejningsmoment. Derfor kan CO2-balancen forbedres med op til 20 procent ved anvendelse af CNG, uden at man giver afkald på køreglæden. Den innovative konstruktion gør, at man stadig har fuld udnyttelse af bagagerummet og indretningsmulighederne på trods af naturgastanken.

Det samme gælder for Audi biler, der kører på ethanol. Systemet er konstrueret, så man kan køre på brændstof med op til 85 procent ethanol – igen uden at give afkald på dynamik og sportslighed. Til gengæld falder CO2-balancen ca. 75 procent ved anvendelse af 2. generations bioethanol i forhold til anvendelse af anmindeligt brændstof.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.