• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
24. juli 2007 - Volvo

2000 Volvo'er smadret

To tusinde kollisionstests på Volvo Cars' sikkerhedscenter

Under udviklingsarbejdet med en ny Volvo-model udføres i alt mellem 100 og 120 crashtests. Under udviklingsarbejdet med en ny Volvo-model udføres i alt mellem 100 og 120 crashtests.

Volvo
Siden indvielsen i år 2000 er der udført over to tusinde crash tests i Volvo Cars' sikkerhedscenter, som er et af verdens førende af sin art. Aktiviteterne er løbende blevet optrappet, og i dag crashtestes der ti biler om ugen i laboratoriet.

Volvo Cars' sikkerhedscenter er bygget, så det kan rekonstruere mange forskellige uheldstyper. Kollisionslaboratoriet består af en bevægelig og en fast bane. Den bevægelige bane kan flyttes op til 90 grader, og dermed kan man gennemføre alt fra frontale kollisioner til sidekollisioner mellem biler i forskellige vinkler og ved forskellige hastigheder. Den faste bane er lang nok til, at bilerne kan nå op på en hastighed på 120 km/timen. Desuden er det muligt at udføre en række andre tests, som f.eks. overrulninger eller kollisioner med genstande i trafikmiljøet.

Over 100 kollisionstests pr. bilmodel
De krav, som forskellige myndigheder og institutioner har udstukket, udgør kun en del af de tests, der foregår i kollisionslaboratoriet. Herudover udfører Volvo Cars en række andre tests for at kunne sikre, at bilerne har tilstrækkelig stor modstandskraft ved kollisioner. Under udviklingsarbejdet med en ny Volvo-model udføres i alt mellem 100 og 120 crashtests.

"For at kunne tilbyde biler med et sikkerhedsniveau i verdensklasse, er vi nødt til at kontrollere, at beskyttelsessystemerne sikrer de kørende i forskellige størrelser i et bredt spektrum af hastigheder og kollisionssituationer. Men det er muligheden for at efterligne uheld fra den virkelige verden, der gør vores sikkerhedscenter unikt," siger Magnus Krokström, der er chef for testvirksomheden.

I alt udføres cirka 450 crashtests om året. Eftersom Volvos sikkerhedscenter er udnævnt til "Safety Center of Excellence" i Ford-koncernen, testes der i dag også andre af Ford-gruppens bilmærker, f.eks. Jaguar, Land Rover og Ford.

Rekonstruktion af virkelige uheld
Udviklings- og testsarbejdet i laboratoriet omfatter også rekonstruktioner af virkelige trafikuheld.

"Ved at analysere uheld, som har fundet sted i trafikken, og derefter teste nye sikkerhedssystemer i laboratoriet kan vi forbedre sikkerheden i vores biler, så de bliver mere sikre i virkelighedens trafikmiljø," fortæller Magnus Krokström.

Nye lovkrav, markedskræfter og sikkerhedssystemer stiller hele tiden kollisions-laboratoriet over for nye udfordringer. Derfor er det vigtigt at have tæt kontakt til forskningen, så ressourcerne tilføres til de rette. Allerede i 1996, da man begyndte at planlægge sikkerhedscenteret, regnede man bl.a. med, at kravene til kompabilitet – dvs. kollisioner mellem store og små biler – ville blive et vigtigt forskningsområde fremover. Og det er faktisk et af de områder, der er stor fokus på i dag.

Andre testtyper, som er tiltagende for øjeblikket, er f.eks. tests med kollisioner bagfra, som bliver mere og mere almindelige i tæt bytrafik, og vinklede sidekollisioner, som er en almindeligt forekommende uheldstype i vejkryds.

"Selv om vi har måttet gøre visse ændringer siden starten, findes der i dag stort set ingen grænser for, hvad vi kan gøre i kollisionslaboratoriet," siger Magnus Krokström.

Forberedelse og opfølgning
Det tager fem dage at gennemføre en crashtest. Tre af dagene bruges til at gøre prøvebilen klar. Sensorer monteres, og bilen males i en mat farve, ofte orange, for at undgå reflekser, når man filmer. Samtidig gøres testdukkerne klar. Dagen inden testen finder en slutklargøring sted, hvor målesystemer og kameraer installeres. Gennemsnitlig udføres to crashtests om dagen, således at anlægget udnyttes effektivt.

"Efter en time kan vi aflæse data fra testen, men der kræves også en manuel besigtigelse af både biler og dukker. Vores analytikere aflægger en hurtig rapport til bilprojektet inden for 24 timer, hvorefter der pågår et mere detaljeret analysearbejde, som varer op til to uger," forklarer Magnus Krokström.

Virtuelle simuleringer
Cirka 3 et halvt år inden en ny bilmodel går i produktion, gennemføres kollisionssimuleringer i avancerede computere. De fysiske tests starter cirka et år, inden bilmodellen kommer på markedet. Da anvendes bl.a. de prøvebiler, som bilprojektet har brugt til andre tests. Bilerne bliver opdateret, så de er så lig slutversionen som muligt. Der udføres dog ingen fysiske tests, hvis ikke Volvo Cars' sikkerhedseksperter er tilfredse med resultatet af de virtuelle computersimulerede kollisioner.

På det seneste er man også begyndt at teste forebyggende sikkerhedssystemer - det vil sige systemer, som hjælper føreren med at undgå uheld. At finde effektive testmetoder til den form for tests er en af de vigtigste opgaver for sikkerhedscentret i Torslanda, Göteborg – noget af en udvikling siden den første Volvo blev crashtestet fra en bjergtop mod en betonvæg for godt 50 år siden.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.