• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
14. juni 2007 - Dodge

Sprængfarlig Dodge

Dodge Nitro tænder det danske SUV-marked

Dodge gør ikke i diskrete biler - tværtimod. Dodge gør ikke i diskrete biler - tværtimod.

Dodge
Dodge introducerer nu næste bil i sin Europasatsning: Dodge Nitro. Med sit markante design, et yderst fordelagtigt forhold af hestekræfter per krone og masser af lastmuligheder, bliver det danske SUV-marked en tand heftigere.  
God plads til fem, mange innovative opbevarings- og lastmuligheder, samt et meget fordelagtigt forhold mellem pris og hestekræfter.

Dodge Nitro kommer til Danmark i tre udstyrsniveauer (SE, SXT og R/T) og kunderne kan vælge mellem en firecylindret 2,8 liters dieselmotor eller en 4,0 liters V6 benzinmotor, på enten hvide eller gule plader. Priserne starter fra 463.432 kroner på hvide plader, mens en gulepladeversionen koster fra 246.412 kroner (ekskl. moms, som er 39.949 kroner). Dodge Nitro kan fås hos de danske Dodge-forhandlere fra den 17. juni.

Turbodieselmotoren på 2,8 liter forventes at blive det mest populære valg blandt de danske kunder. Motoren har 177 HK (v. 3.800 omdr.) og et moment på op til 460 Nm (v. 2000 omdr.). Den fås enten med en sekstrins manuel gearkasse eller en femtrins automat-gearkasse. Den sporty 4,0-liters (SOHC) V6 benzinmotor på den veludstyrede Dodge Nitro R/T giver Nitro mest kraft og moment i forhold til sine konkurrenter med sine 260 HK (v. 6000 omdr.) og et maksimalt drejningsmoment på 360 Nm (v. 4000 omdr.). Denne motor er standard med en femtrins automatgearkasse, hvor føreren kan vælge mellem at selv tipskifte gear manuelt, eller benytte automatfunktionen.

Dodge Nitro har en 4x4 drivline med to indstillinger: 2WD og part-time 4WD, som låser drivkraften 50/50 mellem for- og baghjul og tilbyder stabil kørsel på glatte eller løse underlag og ved dårligt vejr såsom kraftigt regn eller snefald. For de kunder som ønsker det findes der også en ren baghjulstrukken model.

Dodge Nitros kraftfulde, kubiske design med bilens hjul helt ude i hjørnerne giver bilen en langt akselafstand (2.763 mm) og en bred sporvidde (1.549 mm), hvilket giver en naturlig stabilitet og gør at bilen ligger godt på vejen. Både for- og baghjulsophængning er helt nyudviklede, og alle biler som skal sælges i Europa har fået specialtilpasset sin affjedring for at passe et mere europæisk kørselsmønster.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.