• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
16. januar 2001 - De Danske Bilimportører

2000 blev et sløjt bilår

Sidste år gav det dårligste personbilsalg siden 1993

Luksusbilerne fik en ekstra en over nakken på grund af den nye firmabilslovgivning, der fjernede skatteloftet over, hvor meget man kan beskattes af en firmabil. Luksusbilerne fik en ekstra en over nakken på grund af den nye firmabilslovgivning, der fjernede skatteloftet over, hvor meget man kan beskattes af en firmabil.

December måned blev der indregistreret 9.350 personbiler, hvilket svarer til en tilbagegang på 22,5% i forhold til samme måned året før. For hele 2000 blev der solgt 113.170 personbiler i alt. Det svarer til en tilbagegang på 21% i forhold til 1999. 2000 gav det laveste salg siden 1993.

December måned blev i 2000 i højere grad præget af salget af firmabiler. På trods af at også firmabilsalget gik lidt tilbage i december i forhold til sidste år (-1,5%), endte det med, at hele 64% af personbilsalget i december var til firmaer. Dette skal sammenlignes med blot 35% for hele 2000. Det er derfor heller ikke overraskende, at det er de traditionelle firmabiler, bilerne i den store mellemklasse, der med 41% af indregistreringerne står for en stor del af salget.

Omvendt er det de private husholdninger, der især er årsagen til tilbagegangen i bilsalget. I december var tilbagegangen på 43% i forhold til samme måned sidste år, mens der for hele året var en tilbagegang på 29% i forhold til 1999.

Årsagen til tilbagegangen skal især søges i virkningen af Pinsepakken, som indeholder gradvise begrænsninger af rentefradragsretten. Dette betyder, at det månedlige nettobeløb i 2000 er blevet noget dyrere. Ligeledes har nybilsalget været påvirket negativt af faldende priser på et stort udbud af brugte biler.

En større og større del af de biler, der bliver indregistreret, er dieselbiler. For hele 2000 var knap 15.000 personbiler dieseldrevet eller 13% af samtlige. Dette skal sammenlignes med blot 3% i 1997. Udviklingen skyldes, at dieselmotorerne i dag fra flere fabrikanter i dag kører væsentlig bedre, samtidig med at merprisen er blevet mindre. Der skal således et mindre årligt kørselsbehov til før det kan betale sig at købe en dieselbil.

Udsigterne for bilsalget i 2001 er på det jævne. Der er således udsigt til et uændret bilsalg i 2001. Rentefradragsretten får endnu et tryk nedad i 2001, ligesom et sløjt brugtbilmarked og højere priser på nye biler som følge af prisharmonisering i EU fortsat vil presse nybilsalget noget. Dette vurderes dog i nogen grad at opvejes af en fornuftig økonomisk udvikling i Danmark og udsigten til et forholdsvist lavt renteniveau.

Salget af varebiler stabilt i 2000
Salget af varebiler gik i december måned med 3.422 enheder 9,4% tilbage i forhold til samme måned sidste år. Dette kunne dog ikke ændre ved at årets samlede salg af varebiler på 31.622 lige akkurat overgik 1999. Dermed blev varebilsalget i 2000 det bedste nogensinde.

I 2000 bestod varebilsalget stort set udelukkende af biler over 2.000 kg totalvægt. De små varebiler under 2.000 kg, der for få år tilbage stod for 3-4.000 enheder årligt, solgte kun 1.132 enheder i 2000. Ændringen skyldes afgiftsomlægningen i 1997, der gjorde det dyrere at køre i de små varebiler i forhold til de store.

Fald i indregistrering af lastbiler
Indregistreringen af lastbiler blev med blot 4.927 enheder og en tilbagegang på 11,4% i forhold til 1999 det laveste siden 1994.

Denne udvikling gemmer desuden på en række større forskydninger mellem lastbiltyperne. Således går godslastbilerne generelt tilbage med 25% i forhold til sidste år og udgør nu blot 52% af det samlede marked. Kun godslastbiler mellem 10 og 16 tons har en fremgang på 3%. For sættevognstrækkerne er der en beskeden fremgang på 1%, hvilket betyder, at de står for hele 44% af markedet. Heraf er de store trækkere over 18 tons gået frem med 8%. Sættevognstrækkerne har således hele 44% af lastbilmarkedet.

Alle tal er baseret på registreringer på motorkontorerne pr. 12. januar 2001.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.