• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
1. juni 2007 - Seat

Premiere på Freetrack

Seat afslører mærkets første firehjulstrukne all-road model

Seat trænger ind i SUV-segmentet. Seat trænger ind i SUV-segmentet.

Seat
Når dørene slås op for verdenspressen den 7. juni på den internationale biludstilling i Barcelona, benytter den spanske bilproducent lejligheden til at vise den nye Altea Freetrack all-road model for første gang. Efter at have vist prototypen på Geneve Motor Show er Freetrack nu klar til at blive præsenteret i den endelige version.

Med den nye Freetrack tager Seat et skridt ind i det stadigt voksende segment af kompakte SUV biler. Freetrack byder, trods sit funktionelle stationcar-lignende udseende på nogle karakteristiske off-road designelementer, der sammen med nogle af klassens kraftigste motorer fint lever op til Seat sloganet "auto emocion".

Med udgangspunkt i den nyligt introducerede Altea XL, har Freetrack fået tydelig off-road udstråling med beskyttende sidepaneler, kraftigere kofangere for og bag, specielle 17" alufælge og en frihøjde, der er øget med hele 40 mm.

All-road egenskaber og kraftfulde motorer
Altea Freetrack leveres med et elektronisk styret Haldex firehjulstræk, der under normale omstændigheder leverer motorkraften til forhjulene, men lynhurtigt overfører op til 50% af kraften til baghjulene, hvis friktionen og vejforholdene kræver det.

Valget af motorer er karakteristisk for Seat og gør den nye Freetrack til en af markedets mest dynamiske mellemstørrelse SUV’ere. Hvad enten den er udstyret med en turboladet benzinmotor på 200 hk eller med en momentstærk 2 liter dieselmotor med 170 hk og 350 Nm er Freetrack parat til krævende on- og offroad kørsel.

2.0 TFSI motoren er garant for at den nye SUV uden problemer runder en tophastighed på 214 km/t og klarer en 0-100 acceleration på 7,5 sekunder. Trods sine 200 hestekræfter er den turboladede benzinversion af Freetrack relativ økonomisk, med et gennemsnitligt brændstofforbrug på 10,6 km/l.

Turbodiesel versionen af Freetrack er med en tophastighed på 204 km/t, næsten ligeså hurtig som benzinmodellen og accelererer fra 0-100 km/t på 8,7 sekunder.

Med et gennemsnitligt brændstofforbrug på 14,7 km/l (knapt 18 km/l ved landevejskørsel) og et effektivt dieselpartikelfilter, byder den nye Freetrack TDI både på righoldig motorkraft, god brændstoføkonomi og en partikelfri udstødning, der lever op til selv de skrappeste emissionskrav.

Den nye Seat model forventes introduceret på det danske marked i slutningen af 2007.

I skrivende stund er de endelige udsalgspriser ikke tilgængelige.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.