• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
18. maj 2007 - De Danske Bilimportører

Tab på nye regler

Varebiler på lager giver branchen trecifret milliontab

De Danske Bilimportører: Varebiler på lager giver os et trecifret milliontab. De Danske Bilimportører: Varebiler på lager giver os et trecifret milliontab.

De Danske Bilimportører
Regeringen foreslår nu, at der skal være en overgangsordning for campingbiler men ikke for de tusindvis af varebiler, som branchen har på lager. Når politikerne vedtager nye regler, har det ellers været kutyme, at der er overgangsordninger, der giver branchen mulighed for at tilpasse sig de nye regler. Det var også tilfældet ved den ændring af bilafgifterne, som blev gennemført i 1993. Det skriver De Danske Bilimportører i en pressemeddelelse.

Skatteministeren har fremlagt et ændringsforslag til regeringens udspil til omlægning af bilafgifterne. Med ændringsforslaget er der lagt op til, at campingbiler skal kunne sælges efter de gamle afgiftsregler frem til 1. august 2007. Varebiler, der er specialbygget til det danske marked, vil ifølge forslaget ikke være omfattet af en overgangsordning.

"Regeringen har nu erkendt, at branchen vil 'brænde inde' med lageret af campingbiler, hvis ikke der er en rimelig overgangsordning. Det er imidlertid skuffende, at der ikke ser ud til at komme en overgangsordning for de mange varebiler, som også er specialbygget til det danske marked," siger Bent Mikkelsen, adm. direktør i De Danske Bilimportører og fortsætter:

"Mange af de varebiler, som branchen har på lager, er specialbygget til det danske marked. Det er biler, der i andre lande sælges som personbiler, men som i Danmark er blevet solgt som varebiler. For at kunne blive godkendt som varebiler af de danske myndigheder, har disse biler fået fjernet bagsæder samt lavet rigtige varerum. Der er dermed også tale om biler, som er specifikt produceret til det danske marked."

Erhvervet er blevet tilsidesat
Både inden for andre brancher samt på bilområdet har det hidtil været kutyme med overgangsordninger, der giver branchen mulighed for at tilpasse sig nye regler. Det var eksempelvis også tilfældet ved den ændring af registreringsafgiften, som blev gennemført i 1993.

"Mere end 30.000 varebiler bliver ramt af afgiftsforhøjelser. For at få disse biler solgt, må importører eller forhandlere i mange tilfælde sætte prisen før afgift så meget ned, at det modsvarer afgiftsforhøjelsen. Et meget forsigtigt skøn er et tab på 10.000 kr. pr. køretøj og dermed et samlet tab for branchen på mere end 300 mio. kr. Det er ikke rimeligt, at man fjerner den nødvendige forudsigelighed for en hel branches investeringer," siger Bent Mikkelsen.

Ifølge oplysninger som De Danske Bilimportører har modtaget fra branchen, vil køretøjer kun kunne sælges med tab, men vil så til gengæld på et tidspunkt komme ud og køre på de danske veje. De manglende overgangsordninger giver således hverken fordele for statens provenu eller miljøet.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.