• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
12. januar 2001 - BMW

Overraskende Bimmer

Firehjulstrukket dieseldrevet koncept-coupé fra BMW

BMW's nyeste konceptbil har en noget speciel baggagerumsklap. BMW's nyeste konceptbil har en noget speciel baggagerumsklap.

Publikum på Det Nordamerikanske Motorshow i Detroit spærrede øjnene op, da BMW i denne uge stod for en stor overraskelse i form af BMW X Coupé - en kombination af sporty coupé og BMW's eget firehjulstrukne koncept - SAV - som det kommer til udtryk i X5.

Der er tale om en konceptbil, som er ganske anderledes i forhold til alt, hvad BMW tidligere har skabt. X coupé udfordrer den traditionelle designopfattelse og viser samtidig en mulig fremtidig udvikling i designet fra den sydstyske bilproducent.

X coupé er udtryk for en helt bevidst udfordring af eksisterende koncepter. Basis er det firehjulstrukne chassis fra X5, og karosseriet udført 100 procent i aluminium. Køretøjets højde er 1,48 meter, hvilket er noget højere end for eksempel 3-serien, der måler godt 1,36 meter. Længde er 4,58 meter, og bredden 1,87 meter. Akselafstanden er den samme som X5's, nemlig 2,82 meter.

Under coupeens lange kølerhjelm ligger BMW's 3,0 liters, sekscylindrede dieselmotor fra 530d med sin state-of-the-art common rail direkte indsprøjtning. Motoren er blevet modificeret til at yde et maksimalt højeste drejningsmoment på 450 Nm.

Stabiliteten ved højere hastigheder sikres ved hjælp af en bagspoiler, som automatisk skyder op, når biler passerer 100 km/t. Den nye coupés topfart ligger omkring 200 km/t.

En femtrins Steptronic automatisk gearkasse sørger for energioverførslen til alle fire hjul. Gearet kan styres fra rattet, når det er i Steptonic modus.

De massive 20 tommer hjul er monteret med 225/50 dæk foran og 285/45 dæk bagest. En understregning af coupeens selvsikre fremtoning.

Som medlem af X-familien har bilen naturligvis alle elektroniske accelerations- og stabilitetssystemer ombord - lige fra All Season Traction (AST) over Dynamic Stability Control (DSC-X) til Hill Descent Control (HDC). Ligesom X5 er X coupé udstyret til at køre off-road.

Designet efter føreren
X coupé er mere en 1+3 sæders end en 2+2 sæders bil, for kabinens indretning er kompromisløst orienteret mod føreren. Kontrolinstrumenter, som alene har interesse for føreren, kan udelukkende ses af denne. Det gælder for eksempel motortemperatur og brændstofbeholdning, der kan aflæses på døren i førersiden.

Ved hjælp af et håndtag nederst på midterkonsollen får føreren den lille farvemonitor frem, som er den visuelle del af multi-funktions kontrol-systemet. Det blev første gang vist i Z9 konceptet og kontrollerer underholdningssystemet, kabinekomfort, navigation og telematic. I X coupé er det yderligere raffineret, så GPS'en kan operere både på vejen og off road.

Innovativt nyt sikkerhedssystem
Ny lygteteknologi bidrager til X coupés aktive sikkerhed. Forlygterne styrer for eksempel sammen med hjulene for at opnå optimale lysforhold i kurver. Informationer fra GPS-systemet fortæller på forhånd lygterne om en kurve, så de kan belyse den ordentligt.

En anden innovation er bremselyset, som stiger i styrke, jo hårdere der bremses. Ved en let opbremsning er det alene bremselygternes yderste ringe, der lyser. Jo hårdere pedaltryk, jo mere breder lyset sig ind mod lygternes midte, indtil hele området lyser kraftigt rødt.

Asymmetrisk bil
Symmetri har altid kendetegnet bildesign, men også på dette felt går X coupé nye veje.

Tager man baglygterne i nærmere øjesyn, viser det sig, at de begge peger ned mod højre. Bagklappen er også asymmetrisk - og næsten hele bagenden kan åbnes bagud - så både bagerum og bagsæder kommer til syne.

Der er ikke nogen C-søjle, hvilket betyder, at de forreste sideruder går 'sømløst' over i de bageste sideruder, og at ind- og udstigning fra bag-sædet samt læsning og losning af bagagerummet er særdeles nemt.

Nyt designsprog
BMW's designere har opfundet en ny terminologi til at beskrive den særlige formgivning af X coupés ydre, nemlig Flame surfacing. Med denne teknologi lader det sig gøre, at overfladerne kan vende indad. Dermed skabes en serie af konkave (indadbuede) og konvekse (udadbuede) designlinier. Disse linier løber fra fronten, over dørene til hækken.

En udfordring
X coupé udfordrer det etablerede bildesign og udforsker en fremtidig måde at strukturere en bil på. Den fortsætter BMW's tradition for at søge nye nicher i markedet. Samtidig ekspanderer køretøjet BMW's styling-spektrum ind i et nyt spændende designsprog - fast forankret i tradition, men med fod på nyt land.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.