• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
9. november 2000 - Audi

Verdenspremiere på den nye Audi A4

Den nye Audi A4 præsenteres i Bella Center

Den nye generation af Audi A4 markerer et højdepunkt i mærkets historie - og repræsenterer essensen af det altid aktuelle Audi-slogan "Teknik med omtanke" med innovativ teknologi og fremtidsrettet design. Audi A4 kombinerer køreglæde og sportslighed med fornuft og højeste kvalitet. Den klare linieføring antager et sportslig dynamisk udtryk med den høje hoftelinie i typisk Audi-stil. Karrosseriet er kendetegnet ved en fremragende stivhed og en cW-værdi på kun 0,28.

Bilens gode præstationer leveres bl.a. af nyhederne i motorprogrammet, der har både er stærke og forbrugsgunstige. Der kommer to nye benzinmotorer af aluminium, der begge overholder den skrappe EU4-standard: En fire-cylindret 2,0 liters motor på 130 HK og en 3,0 liters V6-motor på hele 220 HK. Dieselmotorudvalget kommer til at omfatte en ny 1,9 liters TDI-motor med pumpe-dyse-teknik på 130 HK. Tankens volumen er øget til 70 liter, hvilket giver A4 med denne motor en rækkevidde på omkring 1.300 km. Desuden introduceres en ny 180 HK stærk 2,5 liters V6-TDI-motor. Begge disse motorer overholder EU3-normen. Som noget helt nyt kan den revolutionerende trinløse automatgearkasse, Multitronic, nu også fås til A4. Som hidtil kan A4 leveres med det permanente firehjulstræk, quattro, som giver bilen et ekstremt godt vejgreb.

Det høje sikkerhedsniveau er konsekvent videreudviklet i den nye A4-generation. Det elektroniske stabilitetsprogram, ESP, bliver standard. Som noget helt nyt hos Audi udstyres A4 med en såkaldt elektronisk bremseassistent, der hjælper føreren med at forhøje bremsetrykket i katastrofesituationer og dermed forkorte bremselængden.Ud over airbags til fører og forsædepassager samt sideairbags bliver hovedairbagsystemet, SIDEGUARD, standard. SIDEGUARD giver en effektiv beskyttelse af forsædepassagerernes og de yderste bagsædepassagerers hoved og nakke i tilfælde af sammenstød fra siden, idet airbag-enheden i oppustet tilstand dækker sideruderne næsten fuldstændigt.

Den nye A4 er blevet mærkbart større. Således er der både blevet højere i kabinen og bedre benplads til bagsædepassagerne. Desuden er bagagerummet blevet en anelse større. Særligt overbevisende er det høje komfort- og kvalitetsniveau, som kommer til udtryk i det fine materialevalg og forabejdningskvalitet. Standardudstyret suppleres bl.a. med fuldautomatisk klimaanlæg. Den nye Audi A4 introduceres først hos de danske Audi-forhandlere i marts 2001.

Den nye Audi A4 har verdenspremiere for publikum til Copen hagen International Motor Show - Biler uden grænser.

Audi A2 - fremtiden er begyndt
Audi A2 er en ny kompakt bilmodel med et progressivt design, fascinerende teknik og utraditionelle løsninger. Med sin karakteristiske form cementerer A2 Audis innovative designlinie. Det rillede tag og den store bagrude udstråler lethed, mens den robuste krop med de høje skuldre signalerer solid tryghed og sikkerhed. Selv om A2 kun er 3,83 m lang, 1,67 m bred og 1,55 m høj føles den bemærkelseværdigt rummelig. De bageste fodrum er sænket i forhold til de forreste, hvilket skaffer mere plads og giver en afslappet, ergonomisk korrekt siddestilling til bagsædepassagererne. A2 byder på mange variationsmuligheder og god bagageplads.

Audi A2 er udstyret med et helt specielt servicemodul. Dér, hvor andre biler, har en kølergrill, sidder en klap. Bagved denne gemmer sig oliemålerpinden og påfyldningsstudser til olie og sprinklervæske, så man let og uden at få snavsede fingre kan checke olie- og sprinklervæskebeholdningen og fylde på. Desuden er der masser af eksklusivt standardudstyr i A2, bl.a. elektronisk bremsekraftfordeling, EBV, og elektronisk stabilitetsprogram, ESP.

Aluminiumbilen A2 vejer over 40% mindre, end hvis det havde været en konventionel stålkonstruktion. Brændstofforbruget er derfor lavere, og bilen bliver let og smidig at køre. Med den momentstærke trecylindrede TDI-motor med 75 HK og pumpe-dyse-indsprøjtning kører A2 23,8 km på en liter brændstof ved blandet kørsel. Den firecylindrede benzinmotor yder ligeledes 75 HK og har et gennemsnitsligt benzinforbrug på 16,4 km/l. Denne motor opfylder den skrappe EU4-udstødningsnorm.

Audi A2 er en ny kompakt bilmodel med et progressivt design, fascinerende teknik og utraditionelle idéer. Audi S3 - sportslig Audi i kompaktformat

Som alle Audis S-modeller er S3 kendetegnet ved et karakteristisk og sportsligt, men ikke anmassende design. En diskret hækspoiler, brede skærmkanter, store luftindtag i nydesignede stødfangere og Xenon-forlygter bag klart glas er med til at understrege den nye models dynamiske egenskaber. 17"-aluminiumfælge i Avus-design med dæk i størrelsen 225/45 R17, firehjulstrækket og en sportsligt afstemt undervogn garanterer et fremragende vejgreb. Bremserne befinder sig på samme høje niveau, hvilket giver sig udslag i suverænt korte bremselængder.

Hjertet i Audi S3 er en firecylindret 1,8 l turbomotor med hele 210 HK ved 5.800 omdrejninger i minuttet og et maksimalt drejningsmoment på imponerende 270 Nm mellem 2.100 og 5.000 omdrejninger i minuttet. Denne motorkarakteristik giver accelerationsværdier i særklasse. Audi S3 sprinter fra 0 til 100 km/t på bare 6,8 sekunder, og accelerationen fra 60 til 120 km/t i 5. gear varer 11,5 sekunder. Motoren arbejder uden turbotøven, og de mange kræfter er til stede allerede ved lave omdrejningstal.

Audi S3 er kendetegnet ved et karakteristisk og sportsligt, men ikke anmassende design.

Audi S6 - eksklusiv sportslig bil
Under motorhjelmen på Audi S6 befinder sig en 340 HK stærk 4,2 liters V8-motor. Et drejningsmoment på 300 Nm er til stede allerede ved lave hastigheder og stiger til sit maksimum på 420 Nm ved 3.400 omdrejninger i minuttet. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t, og S6 sprinter fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder. En seks-trins manuel eller en fem-trins tiptronic gearkasse, som er tilpasset bilens sportslige egenskaber, leverer kraften til det permanente firehjulstræk, quattro, som i sin tur overfører kraften med suveræn pålidelighed til vejen. Den aktive sikkerhed bliver yderligere styrket af det elektroniske stabilitetsprogram, ESP.

S6 er designet for at understrege bilens dynamiske karakter. Hjulkasserne giver plads til 17" aluminiumfælge i Avus-design med 255/40 ZR 17 dæk. Spejlhuse i poleret aluminium og de to synlige udstødningsrør i rustfrit stål og indfarvede stødfangere er med til at tilføre visuelle kendetegn. Med Recaro sportssæder med Alcantara og læder, læderbetrukket sportsrat, Alcantara tagbeklædning lever interiøret op til de høje forventninger fra kunder i det øverste sportssegment.

Audi allroad quattro - kompromisløs allrounder
I stedet for at vælge mellem enten en off-roader eller en limousine kan man nu vælge "både-og". Motorkraften hentes enten fra en 2,7 liters V6-biturbo med 250 HK eller en 2,5 liters V6-TDI med 180 HK. Begge disse motorer har et drejningsmoment og en ydelse ud over det sædvanlige. De terrængående træk genkendes i de markante stødfangere og hjulkasser samt de langsliggende ribber på taget og det bølgede rustfri stål, der beskytter bunden. Som rejse- og fritidskøretøj er allroad quattro ideel med den fleksible indretning af kabinen, hvor der alt efter behov kan bydes på enten rigelig siddeplads for fem passagerer eller masser af plads til fritidsudstyret i det op til 1.590 liter store bagagerum. Yderligere to styrker: 630 kg må bilen lastes med, og den må trække en anhængerlast på 2.300 kg.

Det permanente firehjulstræk, quattro, medvirker til, at bilen kan komme fremad i svært fremkommeligt terræn. Eksklusivt for allroad quattro kan versionen med manuelt gear fås med Low Range-transmission, som giver en endnu bedre fremkommelighed i uvejsomme områder og på stejle stigninger. Begge aksler har luftfjederben, som overvåges af separate højdesensorer. De varierer højden over hvert hjul, så bilen holder sig fri af ujævne overflader - og sikrer optimal aerodynamik, når den kører med høje hastigheder. Når farten stiger, sænker systemet automatisk karrosseriet i fire trin. Føreren kan også vælge frihøjden selv.

Audi allroad quattro er designet, så høj funktionalitet og elegant sportslighed fremhæves.

Audi TT Roadster - en rendyrket sportsvogn
Med sit robuste udtryk, sin kompromisløse optræden og sine indre værdier er TT Roadster skabt til at begejstre bilentusiaster med sportslige lidenskaber og hang til vind i håret. Audi TT Roadster er en rendyrket sportsvogn , der - ud over de sportslige præstationer - byder på komfort, perfektion og sikkerhed. Selv ved høje hastigheder forhindrer den gode pasform kalechen i at blafre. I godt vejr skal kalechen selvfølgelig ned, og det sker nemt med et håndtag, som kan betjenes med én hånd.

Topmodellen kan skyde en fart på 237 km/t og accelererer fra 0-100 km/t på bare 6,7 sekunder. 225 HK yder motoren, og denne model har seks-trins gearkasse og det permanente firehjulstræk, quattro. Ét sekunds længere accelerationstid fra 0-100 km/t, altså 7,7 sekunder, har TT med den mindre motor med 180 HK. Topfarten er 223 km/t. Fem-trins gearkasse følger med denne model, som fås både som forhjulstrukket og firehjulstrukket.

Den avancerede teknik, det komplette udstyr samt de formfuldendte og funktionelle detaljer gør den nye TT Roadster til indbegrebet af komfort og perfektion. Et tredje nøgleord for en bil med så fremragende præstationer er sikkerhed. Karrosseriet opfylder allerede de fremtidige normer for sikkerhed ved frontal- og sidekollision. De markante sikkerhedsbøjler er integreret i karrosseristrukturen.

Audi TT Roadster er indbegrebet af sportsvogn

Audi R8
24-timers løbet i Le Mans endte i år med et drømmeresultat for Audi. I verdens vel nok vanskeligste og mest krævende motorløb kunne Audi fejre en tredobbelt triumf. Lige fra starten var det de tre Audi R8, der satte tempoet. Danske Tom Kristensen var en af de tre kørere i den vindende Audi med startnummer 8. Både Tom Kristensen og R8 er at finde i Bella Center i løbet af udstillingen.

Audi R8 er en såkalt Le Mans-prototype bygget i kulfiber, og det er med til at holde vægten nede på omkring 900 kg. Motoren er en 8-cylindret biturbomotor i V-form på 3600 cm3. Ydelsen er 610 HK og drejningsmomentet 700 Nm. Bilen trækker på baghjulene og er udstyret med en sekventiel 6-trins sportsgearkasse. En Audi R8 er bare 1.080 mm høj og har en længde på 4.650 mm og en bredde på 2.000 mm. Tanken rummer 90 liter.

Audi præsenterer på stand E007 på Copenhagen International Motor Show den 9.-19. november 2000:
Audi A2, S3, den nye A4, S6, allroad quattro og TT Roadster.
Desuden vises i forhallen vinderbilen fra Le Mans 2000: Audi R8.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.