• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
11. januar 2001 - Volkswagen

Volkswagen Microbus

Folkevogn går tilbage til rugb-rødderne

Volkswagen Microbus er designet af Volkswagens amerikanske design-studie i Kalifornien. Volkswagen Microbus er designet af Volkswagens amerikanske design-studie i Kalifornien.

På den internationale biludstilling North American International Auto Show i Detroit fra den 8. januar har Volkswagen verdenspremiere på konceptbilen Microbus. Denne fremtidsbil er designet i Volkswagens designstudie i Kalifornien specielt til det amerikanske marked. Med sit originale design og talrige innovative ideer vækker Microbus minder om stolte traditioner, som startede helt tilbage i 1950 med den første VW Bus. Denne Volkswagen var en stor succes verden over og opnåede kultstatus, især i USA, under navnet 'The Microbus'.

Målet ved udviklingen af konceptbilen Microbus var ikke at kopiere det kendte og elskede design, men at skabe et helt nyt, originalt Volkswagen-design, som på sin egen visionære måde hylder den første, legendariske Volkswagen Bus-generation.

Og det er da også lykkedes det kaliforniske Volkswagen-designteam at skabe en forfriskende anderledes bil med sin helt egen stil.

Design
Volkswagen Microbus er kendetegnet ved et markant frontparti med meget smalle Xenon-forlygter, en stor vinduesflade hele vejen rundt og store skydedøre, som åbner automatisk ved et tryk på en knap. Også hækpartiet er kendetegnet ved meget smalle lygter. De brede skærmkanter giver bilen et dynamisk udseende og skaber pladsen til nyudviklede 20"-letmetalfælge.

High-tech-interiør
Kabinen i Microbus har tre sæderækker, hvoraf de midterste, som er udført som enkeltsæder, kan drejes 180 grader. Interiøret er i det hele taget karakteriseret ved intelligente løsninger. Således er alle sæder forsynet med integrerede trepunktsikkerhedsseler, og bilen kan på det nærmeste forvandles til en hel biograf: Microbus er udstyret med en 7"-skærm i midterkonsollen foran, fire monitorer i ryglænene på sæderne i første og anden række samt to indstillelige displays mellem anden og tredje sæderække.

Det traditionelle bakspejl er erstattet af en anden 7"-skærm. Skærmen står i forbindelse med et såkaldt 'backeye'-kamera, som sammen med sidespejlene giver et godt udsyn bagud.

Teknik
Teknisk er Microbus ikke baseret på en eksisterende Volkswagen-model. Platformen er helt ny og udviklet til en fremtidig generation Volkswagen. Akselafstanden er 3.000 mm og totallængden 4.722 mm, hvilket sammen med en bredde og en højde på næsten 2 m garanterer fornemme pladsforhold i kabinen.

Som alle moderne Volkswagen-modeller er Microbus udstyret med en frontliggende motor: i dette tilfælde en 3,2-liters V6-motor med 231 HK. Gearkassen er en 5-trins tiptronic-gearkasse.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.