• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
19. februar 2007 - Volvo

Stærkt Volvo-år

Volvo kom godt igennem et krævende år i bilbranchen

Volvo kom godt igennem et krævende år i bilbranchen. Volvo kom godt igennem et krævende år i bilbranchen.

Volvo
Volvo Cars fik stærk afslutning på et hårdt og krævende 2006, der alt i alt blev et år kendetegnet af usikkerhed og vanskeligheder for hele bilbranchen. Priserne på råstoffer forblev på et rekordhøjtniveau, det samlede nybilssalg verden over var vigende, og de politiske diskussioner om miljøtilpassede alternativer til benzin- og dieseldrevne biler tog til i løbet af året. Og konkurrencen i bilbranchen blev om muligt endnu hårdere.

Volvo Cars havde to fokusområder i 2006. Det ene var fortsat at skabe en omkostningstilpasset struktur, som kunne styrke virksomhedens konkurrenceevne. Det andet var implementering af en offensiv produktplan – syv nye modeller mellem 2006 og 2009 – ved at introducere de nye Volvo S80 og Volvo C30.

"Hvis vi ser tilbage på salget i 2006, kan vi se, at året var præget af tre meget barske kvartaler, hvor vi ikke helt nåede vores ambitiøse mål. Men i fjerde kvartal skiftede tendenserne imidlertid, og salget begyndte at stige, og kvartalet endte med et stigning på over fem procent sammenlignet med 2005," siger Fredrik Arp, adm. direktør og koncernchef for Volvo Cars.

"Hvad angår introduktionen af Volvo S80 og Volvo C30 er det tydeligt, at begge modeller har fået en meget positivt modtagelse af både media og marked. Der er tale om to modeller, som i høj grad er forskellige, som konkurrerer i to helt forskellige segmenter, og som tiltrækker forskellige kundegrupper. Jeg tror, at Volvo Cars med disse to modeller på fornem vis har illustreret den fantastiske styrke og bredde, som vores modelprogram i dag repræsenterer," siger Fredrik Arp.

I hele 2006 solgte Volvo Cars 427.747 biler på mere end 100 markeder på alle kontinenter. Dette er et fald på 3,6 procent sammenlignet med resultatet i 2005, hvor der blev solgt i alt 443.947 biler.

Generelt kan Volvo Cars' globale salg sammenfattes ved at sige, at det nordamerikanske marked fortsat er hårdt, Europa har ikke ændret sig, og at det er Asien, der sammen med en række mindre, nye markeder driver salget.

I Europa blev det samlede nyvognssalg 15.364.997 enheder, hvilket var en svag stigning på 0,7 procent sammenlignet med 2005. Dermed var virksomheden i stand til at bevare markedsandelen på 1,6 procent i Europa.

Volvos salg i Rusland er kommet rigtig godt i gang, og er næsten fordoblet sammenlignet med 2005. Salget nåede i 2006 op på 10.803 biler, en stigning på 91,5 procent. Den model, der solgte bedst, var Volvo S60 med 2.547 leveringer, tæt fulgt af Volvo XC90 med et salg på 2.976 biler og Volvo S40 med 2.384 biler.

Interessen for Volvo i Kina stiger fortsat, og i forbindelse med etableringen af en lokal produktion af Volvo S40 på Changan Ford Mazdas produktionsanlæg i Chongqing øgedes både interessen og salget, så salget steg med 50,3 procent sammenlignet med 2005. Salgsresultaterne i 2006 viste, at Volvo S40 var den bedst sælgende Volvo model i landet med et salg på 3.289 biler. Volvo S80 kom på en tæt andenplads med 2.045 solgte biler, inklusive både de gamle og nye udgaver af bilen. I alt blev der solgt 1.843 XC90'er i Kina.

Et andet voksende marked, det er værd at lægge mærke til, er Australien, som havde en 37,1 procent salgsstigning.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.