• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
17. januar 2007 - Audi

Ny high-tech Audi A6

Nu kommer Audi med en ny high-tech V6'er

Nu kommer Audi med en ny high-tech V6'er. Nu kommer Audi med en ny high-tech V6'er.

Audi
Audi introducerer en ny, topmoderne V6 motor med en slagvolumen på 2,8 liter til Audi A6 og A6 Avant. Motoren yder 210 hk, og den har et drejningsmoment på 280 Nm i området fra 3.000-5.000 omdr./min.

Ud over det direkte indsprøjtningssystem, FSI, indeholder V6-motoren et særdeles effektivt og samtidigt overraskende simpelt ventilstyringssystem - Audi valvelift system. For føreren af en Audi med denne motor betyder dette en endnu større køreglæde med et væsentligt lavere brændstofforbrug.

Med den nye teknologi aktiveres ventilslagene variabelt i to trin. Til dette anvender Audi valvelift system såkaldte knaster, der sidder på indsugningsknastakslen og kan forskydes i længderetningen. Der sidder to knaster ved siden af hinanden. Den ene sørger for et lille ventilslag, og den anden sørger for et stort ventilslag. Alt efter knasternes positionen åbnes indsugningsventilerne via rullevippearmen i overensstemmelse med den aktuelle belastning.

Sammen med en række andre ændringer, der har reduceret friktionen på mange komponenter, giver Audi valvelift system et ca. 10% lavere brændstofforbrug. Den høje ydelse og det høje drejningsmoment i 2,8-liters FSI motoren gør, at føreren altid har rigeligt kraftoverskud til rådighed. På trods af dette ligger det gennemsnitlige brændstofforbrug på hele 11,5 km/l.

Audi A6 2,8-liters FSI accelererer fra 0-100 km/t på kun 7,9 sek., og tophastigheden er hele 243 km/t.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.