• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
29. december 2006 - FDM

Bremsefejl på danske biler

Fejl på bremserne er næsthyppigste fejl, oplyser FDM

Fejl på bremserne er næsthyppigste fejl, oplyser FDM. Fejl på bremserne er næsthyppigste fejl, oplyser FDM.

FDM
Fejl på bremserne er den næsthyppigste fejl på de biler som FDM har haft til vedligeholdelsestest. På de 1.684 biler som FDM har undersøgt har hver fjerde (25 %) bil haft et for lavt kogepunkt for bremsevæske, hver femte (20 %) har kørt rundt med defekte bremseskiver, hver syvende (14 %) har tærede bremserør mens hver tiende har defekte bremseslanger. Alt sammen fejl, der kan have alvorlige sikkerhedsmæssige konsekvenser.

"Statistikken fra vores vedligeholdelsestest tyder på, at mange biler køre rundt med defekte bremser, uden at bilisten selv er klar over det. Fejl på bremserne kan medføre, at bremserne svigter, og det kan være fatalt. Derfor skal disse fejl udbedres med det samme," siger teknisk chef Per Antvorskov, FDM test og bilsyn,

I alt blev der fundet 12.119 fejl på bilerne, hvilket svarer til at hver bil i gennemsnit har lidt over syv fejl. Fejl på motoren var den hyppigste fejl med 2.643, og efter bremsefejl (2.568) fulgte fejl på lygter og signaler med 2.240 fejl.

"Alle bilejere bør få kontrolleret bilen mindst en gang om året eller som minimum efter fabrikantens anvisninger, da mange fejl ikke er til at se med det blotte øje. Selv om man har en ældre bil kan et periodisk syn ikke erstatte det årlige eftersyn", siger Per Antvorskov.

Statistikken er baseret på data fra FDMs vedligeholdelsestest. Vedligeholdelsestesten er en mindre test og kan derfor ikke sammenlignes med FDMs brugtbilstest. Ved vedligeholdelsestesten gennemgår man primært bilen på alle de punkter, hvor svagheder erfaringsmæssigt viser sig. FDM anbefaler at testen bliver foretaget forud for en ferie i bil, hvor bilen skal kunne klare en lang tur med tung oppakning og dermed følgende ekstra belastning. En del vælger også at få lavet en vedligeholdelsestest forud for et serviceeftersyn, således det er muligt at indhente tilbud på eventuelle reparationer.

Fakta om fejl på bremserne:

For lavt bremsevæskekogepunkt:
Bremsevæske er hygroskopisk, dvs. optager vand fra luften, og temperatursvingninger i bremsesystemet fremmer processen. Når der kommer vand i bremsevæsken nedsættes kogepunktet, og når bremserne belastes ekstraordinært, bliver temperaturen så høj, at væsken begynder at koge, og det kan medføre at bremserne bliver mere eller mindre virkningsløse.

Defekte bremseskiver:
Bremseskiverne bliver primært kasseret af to årsager. Enten er de slidt for tynde i forhold til fabrikantens anvisninger, eller også bliver de ødelagt pga. rust. Bremseskiverne er af stål, og det betyder, at de ruster, når der kommer fugt. Denne rust slides af, når man bremser, men da de færreste laver hårde opbremsninger hele tiden, risikerer men let at især bagbremserne kommer til at hænge, og så ruster bremseskiverne.

Tærede bremserør:
Hvis bremserørene er tærede, risikerer man at bremsevæsken løber ud af systemet og så svigter bremsesystemet. Den bedste måde til at undgå bremserør tærer, er ved at rustbehandle dem ca. hvert 2. år.

Defekte bremseslanger:
Bremseslangerne er den fleksible forbindelse imellem bremserørene og forhjulenes bremser, der gør at forhjulene og dermed bilen kan dreje. Bremseslagerne er lavet af gummi og mørnes derfor med årene. Hvis en bremseslange går i stykker kan det medføre, at bremsevæsken løber ud af systemet, og du ikke kan bremse bilen.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.