• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
20. december 2000 - Volvo

Nye koncepter fra Volvo

Volvo Cars viser nye dimensioner indenfor bilsikkerheden

Volvo præsenterer to nye slags fire-punkts seler indbygget i sæderammen. Volvo præsenterer to nye slags fire-punkts seler indbygget i sæderammen.

På Detroit Motor Show i begyndelsen af det nye år præsenterer Volvo Cars to nye konceptbiler. Den ene, Volvo Safety Concept Car (SCC) føjer nye dimensioner til begrebet sikkerhed.

"Et primært mål for udviklingen af Safety Concept Car var at give føreren et uovertruffent udsyn. Et andet mål var at indføre moderne teknologi, som kan støtte føreren og gøre kørslen mere sikker. Det har vi opnået ved at kombinere traditionelt ingeniørarbejde og avanceret elektronik", forklarer Hans Gustavsson, leder af forskning og produktudvikling hos Volvo Cars.

Med andre ord viser denne konceptbil ikke primært sikkerhed på den traditionelle måde med nye airbags og videreudviklede deformationszoner. I stedet fokuserer SCC på aktiv sikkerhed og på nyheder, der hjælper os alle til at blive bedre førere.

Volvo SCC er resultatet af et tæt samarbejde mellem Volvo Cars og moderselskabet, Ford Motor Company, der netop har valgt at placere sit Center of Excellence for Safety på Volvo Cars hovedkontor i Göteborg. En række af gruppens mest interessante udviklingsprojekter på sikkerhedsområdet er nu samlet i Volvo Safety Concept Car, som er designet på Volvos designcenter i Californien.

Nummer ét på sikkerhedsområdet
"Volvo SCC demonstrerer, at vi har viden og kompentence til fortsat at være nummer ét i verden på sikkerhedsområdet. Bilen rummer en lang række teknologiske systemer og nyheder, som forbindes med køresikkerhed og samspil mellem mand og maskine", siger Helen Petrauskas, chef for miljø og sikkerhed hos Ford Motor Company.

Det siger sig selv, at bilisten spiller en afgørende rolle for trafiksikkerheden. Volvo SCC sætter derfor føreren i fokus ved at give ham/hende større kontrol og en bedre mulighed for at træffe de rigtige beslutninger, hvis de havner i en vanskelig situation i trafikken.

"Føreren får mere end 90 procent af de kritiske informationer udefra - altså uden for bilen. Hvis vi kan øge kvaliteten af denne visuelle information, kan vi give førerne en bedre mulighed for at undgå kollisioner. Det er et område, vi har givet topprioritet i Volvo SCC", udtaler Hans Gustavsson.

Bilen tilpasser sig føreren
SCC er udstyret med en føler, som automatisk finder førerens øjne. Derefter justeres sædet, så øjnene placeres i den stilling, som giver det bedste udsyn over både vej og instrumentbord. Volvo SCC tackler også det problem, som skabes ved, at A- og B-stolperne blokerer udsynet i en vinkel fremad og tværs over førerens skulder bagud.

I SCC kan føreren se igennem A-stolperne takket være en rammestruktur af metal kombineret med plexiglas. B-stolpen buer indad og følger sæderammens form, hvorved der opnås frit udsyn bagud.

Fire-punkts sikkerhedssele
Samtidig præsenterer to slags fire-punkts seler, som begge kan indbygges i sæderammen: Criss Cross Selen (X4) og Centre Buckle Belt (V4). Criss Cross er en konventionel tre-punkts sele, suppleret med et diagonalt brystbælte fra skulder til hofte. Centre Buckle Belt svarer den type sele, der tidligere blev anvendt i rally- og racerbiler.

I SCC får centrallåsesystemets fjernbetjening en endnu vigtigere rolle, idet bil og fjernbetjening kommunikerer automatisk med og uden førerens medvirken. Dette system har fået navnet Volvo Personal Communicator (VPC). Det indeholder en føler, der registrerer hjerteslag fra personer, der befinder sig i den parkerede bil. Denne føler advarer føreren i tilfælde af, at en person skulle være brudt ind i bilen og have gemt sig der. Systemet reagerer også, hvis et barn eller en hund efterlades i bilen.

"Alle funktionerne i VPC har både sikkerheds- og komfortaspekter. Den grundlæggende tanke har været, at bilen skal bidrage aktivt til at skabe tryghed - også når den er parkeret", siger Hans Gustavsson.

Volvo Safety Concept Car får officiel verdenspremiere på Detroit Motor Show den 8. januar 2001, hvor Volvo Cars afslører endnu en konceptbil. Denne bil, kaldet ACC, er udviklet efter et helt nyt design, som ikke tidligere har været vist.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.