• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
23. august 2006 - Mitsubishi

Ekstrem og optimal

Sportslig EVO IX med optimal affjedring og firehjulstræk

Sportslig EVO IX med optimal affjedring og firehjulstræk Sportslig EVO IX med optimal affjedring og firehjulstræk

Mitsubishi
Mitsubishi har lagt særligt vægt på tre hovedområder, da EVO den nye IX blev udviklet. Nemlig sportslige køreegenskaber, sportslig affjedring og firehjulstræk Det er områder, der i øvrigt generelt er i fokus, når Mitsubishi udvikler deres biler. Men i sagens natur ikke i lige så stor grad som ved denne bil, hvor alt er udført efter devisen - ekstrem og optimal.

Her tænkes bl.a. på den præcis styring, nøjagtige gearing og toptunede motor. Men også det meget raffinerede ophæng og den kontante affjedring, der hele tiden optimerer stabiliteten i svingene samt sørger for mindst mulig "dykning" af front ved hårde nedbremsninger, gør køreoplevelsen sporty og ekstrem. Alt er udviklet med erfaringer fra rallysporten, som er absolut det bedste sted at teste flest typer af underlag. Sidst men ikke mindst giver det automatisk firehjulstræk med mulighed for en fordeling af trækket på for- og baghjul med op til 50% masser af muligheder for at holde linien og farten i svingene.

Intelligent firehjulstræk
Firehjulstræksystemet indeholder samtidig et aktivt center differentiale (ACD), som manuelt kan indstilles i forhold til det underlag, man kører på. Der er tre muligheder: sne - glat, grus - løst eller asfalt - fast. Det aktive center differentiale samarbejder med et andet elektronisk styret system, der kaldes AYC (Active Yaw Control). Yaw står for den svinge / dreje energi, der eksempelvis opstår ved kørsel i en kurve. AYC er et elektronisk system, som hydraulisk har fuld kontrol over bagtøjets differentialeenhed, hvor baghjulenes trækkraft kan styres individuelt.

AYC-systemet tilfører faktisk denne YAW energi kunstigt for at optimere kørsel i kurver. Det gør den f.eks ved indgangen til en kurve hvor motorbremsens effekt på baghjulene styres individuelt og igen ved at udgangen af kurven, hvor motorens effekt overføres til det baghjul med det største mulige vejgreb. AYC kan derfor forøge svinghastigheden med op til 10 %.

Man kan med andre ord kalde det et intelligent ESP system, der er videreudviklet til også at overføre kraft og ikke kun bremse bilen ned.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.