• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
13. juli 2006 - Pressemeddelelse - Porsche

Porsche: Made in Germany

Sports coupeen Panamera vil blive bygget i Leipzig

Sports coupeen Porsche Panamera vil blive bygget i Leipzig. Sports coupeen Porsche Panamera vil blive bygget i Leipzig.

Pressemeddelelse - Porsche
Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG har besluttet, at den 4-dørs sports coupe Porsche Panamera, der i øjeblikket er under udvikling og kommer på markedet i 2009, skal bygges på Porsche fabrikken i Leipzig. For at kunne bygge Porsche Panamera vil Porsche fabrikken i Leipzig blive udvidet betragteligt. Der skal bl.a. opføres en ny produktionshal på ca. 25.000 kvadratmeter og samtidig skal den nuværende montagehal udvides med et pilot- og analysecenter samt et undervisningsværksted.

I nærheden af den nye hal vil der desuden blive opført et 30.000 kvadratmeter stort logistikcenter. Under forbehold af at man får byggetilladelse fra myndighederne, forventes bygningsarbejdet påbegyndt i september i år. Den samlede investering beløber sig til 120 millioner euro.

Format til luksus
Dr. Ing. h.c. F. Porsche AGs adm. direktør Dr. Wendelin Wiedeking udtaler: "Lige fra vi påbegyndte produktionen af Porsche Cayenne og Porsche Carrera GT, har Porsche fabrikken i Leipzig tydeligt bevist at have format til at producere luksusbiler af højeste kvalitet. At valget er faldet på Leipzig-værket er derfor en tillidserklæring til med-arbejderne i Leipzig og desuden også endnu et bidrag til den økonomiske udvikling i de nye delstater i øst."

Kvalitetsstemplet Made in Germany har også for Porsche Panamera en helt særlig betydning: "Med dette løfte om Tyskland som industricenter øger vi vores sportsvognes værdi - og imødekommer samtidig vores kunders for-ventninger," understreger Dr. Wendelin Wiedeking.

Støtte - nej, tak
Også denne gang giver Porsche afkald på offentlig støtte: "Den succes, som vores SUV'er Porsche Cayenne'en har haft viser, at vi ikke har brug for at lægge beslag på offentlige midler for at producere vores biler. Det, der tæller for os, er snarere at bygge bilen økonomisk ud fra et gennemtænkt produktionskoncept og med det høje kvalitetsniveau, der kendetegner Porsche," lyder Dr. Wendelin Wiedekings begrundelse for denne beslutning.

Motoren til Porsche Panamera vil blive bygget på Porsches hovedfabrik i Stuttgart-Zuffenhausen, hvorimod Volkswagen-fabrikken i Hannover leverer de lakerede karrosser. Dr. Wendelin Wiedeking udtaler: "Vi har besluttet os for fabrikken i Hannover, da den er en af de mest moderne i Volkswagen-koncernen, og da de kan producere karrosserne i den luksuskvalitet, vi efterspørger. Desuden udbyder man i Hannover et større farveudvalg end på andre VW-fabrikker."

Ledelsen og samarbejdsudvalget på fabrikken i Hannover er enige med Porsche i, at fabrikken står for topkvalitet og høj effektivitet og dermed er fuldt ud konkurrencedygtig. Porsche har allerede kunnet danne sig et klart billede heraf, da Porsche Consulting, som er Porsches egen konsulentvirksomhed, har støttet og rådgivet Hannover-fabrikken i forbindelse med implementeringen af slankere produktionsprocesser.

Made in Germany
Samlet ligger ca. 15% af produktionen af Porsche Panamera hos Porsches egne fabrikker. Arbejdet med at lakere karrosserne udgør 6% af den samlede værdi. Eftersom Porsche overvejende samarbejder med tyske leverandører, vil ca. 70% af bilens produktionsværdi forblive i Tyskland. Således er også Porsche Panamera Made in Germany og derved et ægte Porsche-produkt.

Produktionen af den 4-dørs sports coupe vil også påvirke beskæftigelsen positivt. Hos Porsche Leipzig GmbH vil der blive skaffet ca. 600 nye arbejdspladser og hos leverandører i regionen yderligere 600 arbejdspladser. Rekrutteringen af de nye medarbejdere forventes påbegyndt i 2008. Hos Porsche i Stuttgart-Zuffenhausen og Weissach vil Porsche Panamera ikke blot sikre nuværende arbejdspladser, men også skaffe ca. 400 nye arbejdspladser indtil 2009. På VW-fabrikken i Hannover vil ca. 500 arbejdspladser være sikret på længere sigt takket være kontrakten med Porsche.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.