• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
5. juli 2006 - Pressemeddelelse - Land Rover

Freelander for you

Land Rover løfter sløret for helt ny Freelander 2

Land Rover løfter sløret for helt ny Freelander 2. Land Rover løfter sløret for helt ny Freelander 2.

Pressemeddelelse - Land Rover
Land Rovers mindste model, Freelander, der fra lanceringen i 1997 og fire år frem var den mest solgte 4x4 i Europa, lanceres nu i en helt nyudviklet version Freelander 2.

Med enestående alsidige køreegenskaber, kraftfulde motorer, dynamisk design, større kabine og et væld af avanceret teknologi sætter Freelander helt nye standarder i den kompakte 4x4 klasse, som den selv skabte i 1997.

"Freelander kombinerer luksusbilens egenskaber og ydelser med den robuste 4x4 - herunder sejhed og styrke, panoramisk siddehøjde, bred anvendelig kabine og rummelighed," siger Land Rovers administrerende direktør, Phil Popham. "Efter vores opfattelse er der ikke andre kompakte 4x4, der kommer tættere på at blande disse bedst-fra-begge-verdener egenskaber," tilføjer han.

Freelander 2 er udviklet på alle områder i forhold til forgængeren og er den fjerde nye Land Rover model inden for lige godt fire år, idet den efterfølger Range Rover (2002), Discovery 3 (2004) og Range Rover Sport (2005).

To kraftfulde motorer
Den nye 3,2 liters, sekscylindrede i6 rækkemotor yder 233 hestekræfter og giver Freelander en topfart på 200 km/t. 0-100 km/t tager 8,9 sekunder, og benzinforbruget er 8,9 km/l ved blandet kørsel efter EU-normen (10 procent bedre end forgængeren). Kraften overføres via en ny sekstrins automatisk transmission med Land Rovers CommandShift, der også giver mulighed for sekventielle gearskift.

Den kompakte motor er tværstillet - en montering, der ikke tidligere er set i den kompakte 4x4 klasse, og som giver både plads- og sikkerhedsmæssige fordele. Alternativet er den ligeledes nyudviklede 2,2 liters, firecylindrede TD4 dieselmotor med 160 hestekræfter og et højeste drejningsmoment på 400 Nm allerede ved 1800 o/m og hvoraf mindst halvdelen er til stede i det brede omdrejningsfelt fra 1.000 til 4.500 omdrejninger pr. minut. Dieselforbruget er 13,3 km/l ved blandet kørsel efter EU-normen. Motoren gør kørslen nem og responsiv, og der er mulighed for partikelfilter, som giver renere drift. Der er to transmissionsmuligheder: En ny manuel sekstrins gearkasse og den samme automatiske transmission som benzinmodellen.

Freelander er vokset - lidt
Den nye model er vokset med 50 mm i længden, og det har givet mere plads både foran og bagi.

De store ruder forstærker fornemmelsen af rummelighed og kompletterer indretningen med den høje førerposition - som er et Land Rover særkende ¿ hvor de bageste sæder er højere end de forreste. Bagagepladsen er forøget med 38 procent til 546 liter (755 liter når de bageste sæder er foldet sammen).

Geometrisk design
Både det indvendige og udvendige design er udført i unikt Land Rover form-sprog - og giver en umiddelbar oplevelse af at være den nyeste fortolkning.

"Vi har bibeholdt de stærke elementer og hele basisformgivningen fra den oprindelige Freelander. Men det overordnede udtryk er helt nyt og meget mere samtidigt. Det er geometrisk og enkelt. Freelander ser ud som om, den var mejslet ud af massivt materiale. Endvidere er der et tydeligt designfællesskab med Discovery 3 og Range Rover Sport," siger Land Rovers designchef Geoff Upex.

Terrain Response
Den femdørs Freelanders grundkonstruktion er baseret på et monocoque-chassis hvis stivhed er udgangspunkt for komfort og nem håndtering on-road og sublime egenskaber off-road. Den har fuldt uafhængig affjedring og de mest moderne kontrolsystemer, herunder Roll Stability Control (RSC), en ny avanceret teknologi, som højner sikkerheden ved undvigemanøvre.

Freelander er pakket med nye teknologier, som forbedrer både on- og off-road egenskaber. Mange af dem er nye i klassen. Terrain Response er standard i alle modeller bortset fra grundmodellen. Freelander har endvidere intelligent 4x4 system med forbedret trækkraft og bedre on-road brændstoføkonomi samt det patenterede Gradient Release Control, som øger sikkerheden, når man bremser på stejle og glatte skråninger.

Masser af nyt udstyr
Freelander 2 har nøgleløs startknap, og kan leveres med bi-xenon og adaptive forlygter, forrudeviskere med regnsensor og Park Distance Control både for og bag. Et todelt panoramasoltag øger luftigheden i kabinen. Aircondition er standard i alle modeller, og der er mulighed for et DVD satellit navigationssystem med farve touch-screen.

Endvidere kan man vælge et audiosystem i topklasse med DAB digitalradio og Dolby Prologic IIx Surround Sound med 12 højttalere og fiberoptiske kabelforbindelser. Et ekstraudtag til for eksempel iPods og MP3 afspillere er standard i alle modeller.

Kvalitetsproduktion
Freelander er designet og konstrueret af Land Rover i Gaydon ved Warwick, og den bliver bygget på Halewood fabrikken i Liverpool, hvor den enestående produktionskvalitet blev belønnet med J.D. Power European Plant Quality Gold Award i 2005.

Den nye model forventes introduceret i Danmark primo 2007. Priser er endnu ukendt.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.