• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
4. juli 2006 - Pressemeddelelse - Lexus

Hybrid luksus

Lexus GS 450 h - for hybrid i den absolutte luksusklasse

Lexus GS 450h er et sandt kraftværk, der med sin avancerede benzinmotor og sin hybridteknologi kører fra 0 til 100 km/t. på kun 5,9 sekunder og har en topfart på 250 km/t. Lexus GS 450h er et sandt kraftværk, der med sin avancerede benzinmotor og sin hybridteknologi kører fra 0 til 100 km/t. på kun 5,9 sekunder og har en topfart på 250 km/t.

Pressemeddelelse - Lexus
Et imponerende kraftværk ligger under motorhjelmen i Lexus GS-seriens hybridversion, der med sædvanlig lydløs elegance og imponerende præstationer sætter nye normer for anvendelsen af avanceret hybridteknologi.

Vi kender hybridteknologien fra særligt miljøvenlige biler som fx Toyota Prius, hvor en af hovedformålene er at køre så langt på en liter brændstof som muligt og samtidig minimere bilens miljøbelastning. I Lexus GS 450h benyttes hybridteknologien for så vidt til samme formål, men her er fokus i første omgang rettet mod at indfri kundernes forventninger til hurtig acceleration, mellem acceleration og tophastighed og dernæst til bilens brændstofforbrug og dermed udledning af skadelige emissioner. Populært sagt har Lexus GS 450h med sin 3.5 liters 6-cylindret motor kombineret med en kraftig elmotor præstationer som en 4.5 liters V8'er og et brændstofforbrug og dermed emissioner som en 4-cylindret familiebil.

Lyder det for godt til at være sandt, vidner bilens gennemsnitlige benzinforbrug på 12,5 km/l om, at der her er tale om noget helt specielt. Bilens benzinmotor er et stykke forfinet højteknologi, der som den første i verden kombinerer det bedste fra direkte og indirekte benzinindsprøjtning ved at have begge systemer. I samarbejde med bilens elmotor, som får strøm fra bilens effektive batterier placeret bag bagsæderyglænet, har Lexus GS 450h 340 hestekræfter og en acceleration fra 0 til 100 km/t. på kun 5,9 sekunder. På grund af elmotorens øjeblikkelige moment slår Lexus GS 450h mange fuldblodssportsvogne både på acceleration og ikke mindst på en fantastisk mellemacceleration. På trods af de fantastiske præstationer udleder Lexus GS 450h på grund af sin avancerede motor og hybridteknologi kun 186 gram CO2 pr. kilometer ved gennemsnitlig kørsel.

Sikkerhed
Sikkerhedsmæssigt tilbyder bilen nogle af de mest avancerede sikkerhedssystemer, som findes i bilindustrien i dag. Ud over front-, side- og gardinairbags er bilen forsynet med knæairbags til både fører og forsædepassager, og sideairbags gælder også for bagsædepassagererne. Endvidere kan bilen leveres med et Pre-Crash Safety-system, hvor en radar placeret i bilens kølergrill er i stand til at reagere, når en ulykke er uundgåelig.

I samme øjeblik systemet konstaterer, at en ulykke ikke kan afværges, spændes bilens sikkerhedsseler, og bilen påbegynder en nødbremsning. Samme radar spille den centrale rolle i bilens Adaptive Cruise Control, der er i stand til at bremse bilen ned og holde en sikkerhedsmæssig forsvarlig afstand til foran kørende biler.

Mark Levinson og navigation
Lexus GS 450h kan i prestigeudgaven leveres med et lydanlæg fra den verdensberømte amerikanske hifi-guru Mark Levinson. Lydanlægget er konstrueret specielt til Lexus GS 450h, og lyden fra anlægget afspilles gennem 14 specialdesignede højttalere, som alle er støbt ind i bilens instrumentbord, dørsider m.v. og gengiver en lyd, som er en koncertsal værdig. Anlægget kan tillige afspille dvd-film med digital surround sound.

I kombination med det avancerede Mark Levinson hifi-anlæg er bilen forsynet med Lexus Navigationssystem, som via en 7 tommer trykfølsom skærm kan hjælpe føreren på vej overalt i Europa. Navigationssystemet indeholder endvidere bakkamera, stemmestyring og Bluetooth, således at mobiltelefonen kan betjenes håndfrit. Bilens klimaanlæg, radiosystem og meget andet kan ligeledes betjenes via skærmen.

Komfort og lækkerier
Selvom GS 450h imponerer med sine præstationer, er der som altid i Lexus lagt stor vægt på komforten for både fører og passagerer. Som eksempel kan nævnes bilens affjedringssystem, der kan reguleres afhængig af underlag og kørestil. Også det trinløse CVT-gear har tre forskellige indstillinger, som kan reguleres afhængig af køremåden.

Bilens klimaanlæg er super avanceret og omfatter også aircondition i bilens læderbetrukket forsæder med 8-vejs eljustering.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.