• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
26. maj 2006 - Pressemeddelelse - Autocom.dk

Danskerne sælger online

Internet giver de traditionelle salgskanaler baghjul

Internet giver de traditionelle salgskanaler baghjul når danskerne skal udskifte familiebilen. Internet giver de traditionelle salgskanaler baghjul når danskerne skal udskifte familiebilen.

Pressemeddelelse, Autocom.dk
Flere og flere danskere vælger at sælge deres bil på Internet frem for at give den i bytte til en forhandler, når den nye bil skal købes. Bilerne sælges i stedet online via bildatabaser, hvor der på traditionel vis kan indtastes en annonce som en gammeldags bil til salg-annonce i lørdagsavisen, mens andre forsøger at optimerer deres salgspris ved at sætte bilen på online auktion. Hos bilauktionen Autocom.dk bekræfter salgschef Morten Holmsten tendensen.

"Den private forbruger har lagt berøringsangsten fra sig og handler nu trygt på Internet. I dag er det sjældent, at vi hører, at folk er utrygge ved at handle online, og det var det ikke for et par år siden," siger han. Morten Holmsten fortæller, at det er nu er folk i alle aldersgrupper og samfundslag, der benytter nettet, hvor det tidligere mest var mænd under 35 år.

På Autocom.dk kan bilen være solgt allerede inden for 24 timer, da hver auktion forløber over et døgn. Det vil sige, at sælgerne skal være klar til at aflevere bilen, når de sætter den til salg.

Ved at sælge sin bil via en almindelig salgsannonce, kræver det stort set bare indtastning af biltype, alder, kilometertal og pris, men til gengæld koster selve annoncen som hovedregel penge, og man kan udsættes for useriøse henvendelser fra folk, der blot ønsker en tur i bilen, eller som ønsker at prutte den ned i pris. På online auktion er kravene til bilens beskrivelse noget skrappere, da bilen skal være beskrevet ned i de mindste detaljer, idet køberne afgiver bindende bud uden at have set andet end beskrivelsen. Til gengæld er tilmeldingen gratis, og man skal kun have kontakt med den køber, der har afgivet højeste bindende bud.

"Bilen skal selvfølgeligt beskrives fyldestgørende, men det er ikke svært, da vi har lavet en formular, som man kan printe og tage med ud til bilen. Bruger man formularen, får man også det hele med. Dernæst er det bare med at beslutte sin mindstepris og taste det hele ind på sin computer. Og man får kun en regning, såfremt Autocom.dk finder en køber til bilen."

Efter auktionen er det købers ansvar at hente bilen og betale hos sælger. Dette sker efter nærmere aftale, når det passer sælger bedst.

"Det smarte ved at sætte bilen på auktion er, at man jo først kan undersøge, hvad man kan få for bilen ved at spørge de lokale forhandlere, og dernæst sætte sin mindstepris som det, man ved, at man kan få. Dermed er man sikker på mindst at få det, man kunne få ved at sælge bilen på traditionel vis, men samtidigt at man kan få betydeligt mere, hvis der er flere bydere, der ser sig varme på bilen," forklarer Morten Holmsten.

Afhængigt af mindsteprisen koster det mellem 1.600 og 2.500 kr. inkl. moms i gebyr, såfremt bilen bliver solgt på auktionen. Hvis bilen ikke opnår sin mindstepris, kan den gentilmeldes med et museklik.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.