• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
6. maj 2006 - Pressemeddelelse - Autocom.dk

Bilauktion hitter i udlandet

Succes giver nye muligheder for danske bilforhandlere

Succes giver nye muligheder for danske bilforhandlere, fortæller salgschef Morten Holmsten. Succes giver nye muligheder for danske bilforhandlere, fortæller salgschef Morten Holmsten.

Pressemeddelelse - Autocom.dk
Det går godt for den danske bilauktion Autocom.dk i Danmark, men auktionskonceptet er efter en opbygningsfase nu også slået igennem i andre europæiske lande, hvor eksempelvis nogle af Tyskland og Hollands store flådeejere har taget auktionen til sig. Dermed er markedet for de attraktive udenlandske flådebiler åbnet for den danske bilauktion, og det kommer blandt andet også de danske bilforhandlere til gode.

"De tyske flådebiler er forskriftsmæssigt vedligeholdt og ofte bedre udstyret fra fabrikken end tilsvarende danske biler. Hvis de så oven i købet har kørt i Sydtyskland, vil de også være i endnu bedre karrosserimæssig stand," siger salgschef Morten Holmsten fra Autocom.dk.

Blandt de største europæiske flådekunder findes tyske CC Bank, CC Leasing, ALD og Hansa Automobil Leasing. Flådebilerne sælges på en specialauktion, hvor alle kan byde, men hvor det er flådeejeren, der sætter auktionsbetingelserne. Det vil sige, at det er sælgeren, der sætter vilkår for afhentning, betaling, auktionstidspunkt, varighed og lignende. Derudover fungerer auktionerne som de almindelige auktioner, der kendes fra Autocom.dk.

"Fordelen for de danske forhandlere er, at de på de internationale flådeauktioner får adgang til nogle biler, som de ellers ville have svært ved at få fingre i. Normalt sælges sådanne biler på fysiske auktioner med en meget lokal køberskare, hvilket i bund og grund heller ikke er i sælgers interesse. Flådeejerne tiltrækkes derfor også af tanken om at udvide markedet ved at bruge Internet. Det drejer sig om at finde den rigtige køber til bilen, så begge parter gør en god handel," forklarer Morten Holmsten.

Ved at fokusere på en bredere køberskare kommer flådeejerne også udover det klassiske problem, at de selv påvirker deres salgspriser negativt ved at mætte markedet med en bestemt biltype. Hvis en flådeejer eksempelvis pludseligt sætter 50 ens brugte Opel Vectra til salg i Flensborg, vil reglen om udbud og efterspørgsel tvinge brugtpriserne ned i lokalområdet.

"Det er simpelthen bare god købmandslogik, der tilsiger, at man får den bedste pris ved at sælge der, hvor efterspørgslen er størst. Når mange biler skal sælges på en gang, skal de spredes over så stort et område som muligt og dermed også gerne ud af landet," fortæller Morten Holmsten.

Det er især de lidt dyrere leasingbiler, der er interessante for de danske bilforhandlere. De kan nemlig indkøbes, når de er over tre år gamle og bruges til den populære ordning med leasing af brugte firmabiler, som er skattemæssigt meget fordelagtig for den danske lønmodtager.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.