• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
6. februar 2006 - Pressemeddelelse - Toyota

Ny forbedret Yaris

Yaris vokser på både længde, bredde og højde

Den nye Toyota Yaris er vokset i længde, bredde og højde. Den nye Toyota Yaris er vokset i længde, bredde og højde.

Pressemeddelelse - Toyota
Den nye Yaris er både længere, bredere og højere end forgængeren. I længden er den vokset med 11 cm. De fleste af dem er lagt til akselafstanden, altså afstanden mellem for- og baghjul, og da kabinen samtidig er rykket fremad, er pladsen indeni mærkbart forøget - faktisk er kabinen vokset med hele 17,5 cm i længden.

Ikke alene er rummeligheden øget, pladsen er også lettere at udnytte med det nye bagsædesystem Easy Flat. Bagsæderne kan individuelt forskydes i længderetningen for at maksimere ben- eller bagageplads, og med få håndgreb kan sæderne foldes ned i vognbunden, så de danner et helt fladt gulv. Det er ikke nødvendigt at fjerne nakkestøtterne, og hele operationen kan udføres fra bilens bagagerum. For at øge komforten for bagsædepassagererne, kan hældningen på ryglænet justeres individuelt, og "kardantunnelen", som normalt gør det svært at finde plads til fødderne ved midterpladsen, er fjernet.

Variabel volumen
Bagagevolumen kan varieres fra 272 til 363 liter. Samtidig er der blevet flere fralægnings-muligheder i kabinen. Instrumenteringen er flot samlet i midten, og det giver plads til hele tre handskerum - et til føreren og to til forsædepassageren.

Følelsen af stor bil forstærkes af et generelt højere niveau, når det gælder materialer og forarbejdning. Der er lagt stor omhu i en sænkning af lydniveauet i kabinen ved hjælp af nye lydabsorberende materialer og minimering af vindstøj, bl.a. ved hjælp af dobbelte tætningslister ved alle døre.

Det nye karrosseri er 50 procent mere vridningsstabilt til gavn for både styreegenskaber og kørekomfort. Der er nykonstruerede hjulophæng både for og bag, og den elektriske servostyring svarer til den, som findes i den større Avensis.

Ny motor og masser af udstyr
1.3 liters motoren med 87 hk er den samme som i den nuværende model, men Yaris fås nu med en ny 3-cylindret benzinmotor med 69 hk og en ligeledes effekt- og ydelsesmæssigt forbedret 1.4 liters turbodieselmotor med 90 hk. De tre motorers brændstoføkonomi svarer til henholdsvis 16,7, 18,5 og 22,2 kilometer pr. liter ved blandet kørsel. Den nye dieselversion er den hurtigste med en accelerationstid til 100 km/t. på kun 10,7 sekunder, men også 1.3 og 1.0 liters versionerne kommer rask fra start med henholdsvis 11,5 og 15,7 sekunder.

Der er fire udstyrsniveauer at vælge imellem: Natura, Terra, Luna og Sol. Allerede Terra-udgaven er udstyret med bl.a. det elektroniske stabilitetssystem VSC, syv airbags inklusive knæ-airbag i førersiden, fjernbetjent centrallås, el-ruder foran, el-sidespejle, sædevarme, musikanlæg med cd og højdejusterbart rat.

Musikanlægget i Luna kan afspille mp3- og wma-filer, har cd og 6 højttalere, og i Luna og Sol kan anlægget betjenes fra læderrattet. Endvidere er der i Luna-versionen varme i sidespejlene, højde- og længdejusterbart rat, højdejusterbart førersæde m.m. Sol byder desuden på alu-fælge, automatisk klimaanlæg og Smart Entry og Start System, som betyder, at man end ikke behøver tage nøglen op af lommen for at låse dørene op og starte bilen.

Sikkerhed
Den nye Yaris med fuld sikkerhedspakke har i en Euro NCAP-crashtest fået 35 point og dermed de maksimale fem stjerner for kollisionssikkerhed. Det nye og stærkere karrosseri er konstrueret med særligt henblik på at forhindre, at selve kabinen deformeres ved en kollision.

Sikkerhedsudstyret omfatter fører- og passagerairbag, sideairbags, gardinairbags plus en særlig knæairbag til beskyttelse af førerens ben. Yaris er desuden forsynet med anden generation af Toyotas særlige forsæder af såkaldt WIL-konstruktion, som skal minimere risikoen for piskesmældsskader ved påkørsel bagfra.

Når det gælder den aktive sikkerhed, det vil sige evnen til at undgå uheld, har Yaris ud over de fundamentalt gode køreegenskaber og nye bremser i større dimensioner det elektroniske stabilitetssystem VSC, som selv kan rette op på en udskridning, samt bremseassistent, som sørger for at optimere bremseevnen ved en katastrofeopbremsning.

Toyota forventer, at langt de fleste kunder ønsker deres Yaris udstyret med den fulde sikkerhedspakke, som omfatter syv airbags og VSC. Toyota har dog besluttet at introducere versionen Natura, der baserer sig på 1.0 Terra, men som ikke har gardinairbags, knæairbag og VSC. Derved giver Toyota bilkøberne mulighed for at vælge disse ting fra, hvis nogen ikke skulle ønske at betale for den ekstra sikkerhed. Yaris forventes, selv uden de nævnte sikkerhedselementer, at være blandt de mest sikre biler i klassen, men Toyota understreger, at det nævnte Euro NCAP-resultat (maksimale 5 stjerner) kun er gældende for versionen med fuld sikkerhedspakke.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.