• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
10. januar 2006 - Pressemeddelelse - GM

Chevrolet hybrid

Nye hydridbiler udnytter brændstoffet endnu bedre

Chevrolet Tahoe med 2-trins hybrid viser vejen mod bedre brændstofudnyttelse. Chevrolet Tahoe med 2-trins hybrid viser vejen mod bedre brændstofudnyttelse.

Pressemeddelelse - GM
GM viser sine vilje til at bygge biler med bedre udnyttelse af brændstoffet og lavere forbrug ved bl.a. at vise endnu to hybridbiler på Detroit Motorshow, nemlig Saturn Vue Green Line og Chevrolet Tahoe med 2-trins hybriddrift. Tahoe er den første SUV, Sports Utility Vehicle, som har et fuldt 2-trins hybridsystem.

Saturn Vue Green Line Hybrid er den første bil, som kommer med et nyt prisvenligt hybridsystem. Det betyder en brændstofbesparelse på omkring 20 procent, afhængig af kørevilkårene. Den introduceres på det amerikanske marked midt på sommeren og ventes at blive den hybridbil, der tilbyder den bedste økonomi for nogen SUV på markedet. (Prisen i USA bliver cirka 144.000 kr.)

Spartansk kørsel
Den spartanske kørsel opnås ved anvendelse af avanceret elektronisk styring og en unik motor/generator i forbindelse med en 2,4 liters 4-cylindret motor med variable ventiler. Teknikken tilsikrer, at motoren slukkes ved stop-and-go trafik, der er brændstof-stop ved deceleration, elektrisk ekstrakraft anvendes ved acceleration og der genindvindes elektricitet, når der bremses.

Den anden nye hybrid fra GM er den V8-motoriserede Chevrolet Tahoe med et fuldt 2-trins hybridsystem. Den ventes at kunne tilbyde en 25 procents besparelse på brændstofregningen kombineret med et variabelt system, der tilpasser motorens volumen efter behovet. Den er klar til salg i USA i 2007.

Stop and go
Når systemet kaldes 2-trins skyldes det, at trin 1 omfatter kørsel ved lave hastigheder og med mindre vægt. Her kører bilen med tre muligheder: ren eldrift, motorkraft (på diesel eller benzin) eller en kombination af el og brændstof. I bykørsel giver ren eldrift økonomisk fordel også ved at motoren er stoppet, når man kører stop-and-go-trafik.

I det andet trin, oftest i brug ved motorvejskørsel, deaktiveres motorens cylindre, når der er ikke er stort kraftbehov - og omvendt kan elmotorerne give ekstra kraft, når det er nødvendigt f.eks. på stigninger eller ved tunge træk.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.