• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
2. januar 2006 - Pressemeddelelse - Volkswagen

VW på toppen

Den europæiske førsteplads er tilbage hos Volkswagen

Kunderne har været begejstrede for Volkswagens seneste modeloffensiv. Kunderne har været begejstrede for Volkswagens seneste modeloffensiv.

Pressemeddelelse, Janne Degn Skalkam, VW
Volkswagen sidder igen på førstepladsen i Europa. Målt på antal indregistrerede biler indtager Volkswagen igen førstepladsen i 2005.

"Volkswagen er et stærkt brand. For tiden høster vi frugterne af vores modeloffensiv," siger Dr. Wolfgang Bernhard, øverste chef for mærket Volkswagen (personbiler). "Vores modeller har begejstret kunderne overalt i Europa. Og det giver os god medvind ind i det kommende år," understreger han.

1,4 mio. nye VW'er
I perioden fra januar til november konstaterede ACEA (European Automobile Association), at der blev indregistreret over 1,4 mio. nye biler af mærket Volkswagen i Europa. Dermed har Volkswagen fået et forspring, som konkurrenterne ikke vil være i stand til at indhente i løbet af år 2005s sidste måned. Alene i november blev der registreret flere end 129.000 Volkswagen. Det svarer til en markedsandel på 11,1% i november og 1,7%-point mere end nærmeste konkurrent.

Volkswagen Golf er den absolut mest populære model i Europa. Mellem januar og oktober blev der indregistreret flere end 500.000 Golf.

"I år har Golf virkelig haft succes og lagt konkurrenterne langt bag sig," konstaterer Dr. Bernhard. "Lanceringen af Golf Plus har også spillet en vigtig rolle i udviklingen. Den er en succeshistorie, der viser, at vores innovative idéer og nye koncepter åbner muligheder for at ekspandere og gro, selv på et meget konkurrenceintensivt marked."

"Vi har fået et helt nyt modelprogram," forklarer Dr. Bernhard. "Men succesen vil ikke få os til hvile på laurbærrene. Der er flere overraskelser i vente i løbet af 2006. Vi vil vise, at Volkswagen producerer de biler, folk drømmer om at få - og til fair priser. Vi lægger vores energi i den del af markedet, hvor der efterspørges og sælges flest biler."

Og i Danmark
Også i Danmark blev 2005 et succesrigt år for Volkswagen. Og også her godt hjulpet af fornyelsen af modelprogrammet. Den nye Polo blev introduceret i maj og blev straks populær. Den helt nye Fox blev introduceret i juni og erobrede lige fra begyndelsen en skare af begejstrede tilhængere. Med priser fra 127.000 kr. har Fox ikke mindst appelleret til nye, unge bilkøbere, der i 2005 valgte netop den som deres første bil.

Modelprogrammet af Golf blev udvidet med Golf Plus, en mellemstor MPV med rigelige pladsforhold, fremragende ergonomi og bygget på teknik, køreegenskaber og sikkerhed fra legendariske Golf.

Den nye Passat limousine blev introduceret lige før sommerferien og overtog med det samme den succes, forgængeren har nydt godt af igennem hele sin tid, ikke mindst blandt køberne af firmabiler. Sammen med den nye Passat Variant, som blev introduceret i oktober, er Passat rykket op som nr. 1 i klassen.
Den nye Jetta afsluttede perlerækken af årets modelnyheder fra Volkswagen.

Siden juni måned har Volkswagen personbiler med dette nye modelprogram været Danmarks førende bilmærke.

Guldplader
Blandt varevogne (gulpladebiler) har 2005 ikke blot været en stor succes for Volkswagen i Danmark. Det har været et rekordår. Flere end 10.000 varevogne fra Volkswagen er blevet indregistreret i løbet af 2005. På varevognenes top-10 har Volkswagen dermed indtaget førstepladsen med Touran, andenpladsen med Transporter og fjerdepladsen med Caddy, Årets Varebil i Danmark 2005. Succesen svarer til en markedsandel på 18,5%, og det er en overbevisende førsteplads.

Med fremgangen i 2005 har Volkswagen gjort sig betydeligt bemærket. Volkswagen er nemlig ikke kun blevet det største bilmærke i Danmark, men har lagt afstand ned til de efterfølgende konkurrenter.

Selvom meget af succesen må tillægges modeloffensiven, er den ikke gjort dermed. Et solidt "eftermarked" (gode mobilitets- og garantiordninger, overbevisende servicetilbud og konkurrencedygtige reservedelspriser) skal sammen med et effektivt og tillidsskabende net af forhandlere og servicepartnere fungere godt, førend succesen kan realiseres.

"Det er glædeligt at konstatere, at både mærke, modeller, eftermarked og organisation har spillet så godt sammen i 2005. Med den store succes er der skabt store forventninger til den kommende tid. Men med dette års resultat tyder alt på, at vi er parate til at kunne indfri dem, og vi ser optimistisk på udviklingen i 2006," afrunder adm. direktør Kim Skovgaard Rasmussen, Skandinavisk Motor Co. A/S, importør af Volkswagen til Danmark.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.