• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
8. december 2005 - Pressemeddelelse - Range Rover

Luksus-luksus

Hidtil hurtigste og mest luksuriøse Range Rover

Selvom der måske nok er konkurrenter, der laver bedre biler, er der ingen, der overgår Range Rover, når det drejer sig image og prestige. Selvom der måske nok er konkurrenter, der laver bedre biler, er der ingen, der overgår Range Rover, når det drejer sig image og prestige.

Pressemeddelelse - Range Rover
Kompressormotor med knap 400 hestekræfter, det mest raffinerede interiør nogensinde - i den mest støjsvage kabine nogensinde - nye karakterfulde designdetaljer, et væld af nye udstyrsmuligheder samt avanceret undervogn som optimerer køreregenskaberne.

Range Rover model 2006 er skabt i respekt for den nærmest ikonagtige status, bilen har opnået gennem 35 år. Dens ydre er fortsat præget af spillet mellem de markerede vertikale og horisontale linier. I kabinen er luksusfornemmelsen fortsat fremherskende. Under motorhjelmen er motorkraften som altid tilstrækkelig, og køreegenskaberne er i en klasse for sig - både on- og off-road.

Det nye er, at Land Rover har skruet op på alle parametre, så Range Rover fortsat er verdens mest fuldendte luksus SUV. Eller sagt med Land Rovers administrerende direktør, Matthew Taylors ord: "Med dette nye, endda mere raffinerede flagskib for vores mærke mener vi, at verdens til dato bedste luksus SUV er blevet lidt bedre."

Range Rover 2006 differentiere sig endvidere klart fra Range Rover Sport, den femte Land Rover. "Range Rover er vores luksus SUV, mens Range Rover Sport er vores 'performance' SUV," siger Matthew Taylor.

Nyudviklede V8 motorer
Range Rover 2006 introduceres med tre motorer, hvoraf to V8 benzinmotorer er nye. Det tredje alternativ er den hidtidige 3,0 liters turbodieselmotor. Super-charged modellens kompressormotor med knap 400 hestekræfter gør 2006 modellen til den mest kraftfulde Range Rover nogensinde. Den yder 400 hestekræfter ved 5.750 omdrejninger pr. minut og har et maksimalt drejningsmoment på 560 Nm, som er til stede ved 3.500 omdrejninger pr. minut. Motoren sender Range Rover op på 100 km/t på blot 7,5 sekunder, og tophastigheden er 210 km/t. Til disse ydelser skal lægges den formidable trækkraft på basis af det høje moment.

Den anden V8'er med almindelig indsprøjtning yder 305 hestekræfter ligeledes ved 5.750 omdrejninger pr. minut. Det maksimale drejningsmoment er 440 Nm, accelerationen fra 0-100 km/t sker på 8,7 sekunder, og tophastigheden er 200 km/t.

Motorerne, der kommer fra Jaguar, er specielt udviklet til Range Rover, så de har et højere drejningsmoment ved lavere omdrejninger og kan operere ved ekstreme hældninger under vanskelige off-road forhold. De har fået yderligere beskyttelse mod støv, stenslag og vand. Endvidere er ydelserne generelt optimerede, og brændstofforbruget reduceret.

Begge er letvægtsmotorer og anvender avanceret drejningsmomentbaseret motorstyring, som sammen med elektronisk styring af gasspjældet og variabel knastakselindstilling (modellen med alm. indsprøjtning) konstant optimerer ydeevne, brændstoføkonomi og emission. 3,0 liters turbodieselmotoren yder 177 hestekræfter og har et højeste drejningsmoment på 390 Nm, som er til stede allerede fra 2.000 omdrejninger pr. minut.

Benzinmotorerne er tilpasset seneste generation af Land Rovers automatiske sekstrins transmission, der giver enestående bløde skift og respons. Systemet tilpasser sig automatisk førerens kørestil og har endvidere CommandShiftTM indstilling til dem, der ønsker selv at skifte. Range Rover har også lavt gearområde, som kan anvendes under ekstreme off-road forhold. Det giver mulighed for at "kravle" med en hastighed på helt ned til 3,65 km/t (afhængigt af motorversion).

Udtryksfulde designdetaljer
Range Rover er fortsat kendetegnet af enkle designelementer: De rette linier, kølerhjelmen, der dækker fronten som en muslingeskal, taget, der "svæver" på de sorte dørstolper, den oprejste front med den enkle kølergrill og den todelte bagklap.

2006-modellen har tilført det klassiske design nye udtryksfulde designelementer i form af en kraftigere kofanger, tredelt kølergrill i platinfinish med tre tværgående ribber samt Bi-Xenon forlygter og baglygter i nyt design.

Supercharged versionen har særlige styling detaljer såsom kølergrill i netdesign, kraftfulde luftindtag og unikke 20 tommer letmetalfælge.

Raffineret interiør i lydsvag kabine
Range Rover 2006 byder på det mest raffinerede interiør nogensinde, og der er rig mulighed for at kombinere materialer og indtræk og skabe sin helt personlige Range Rover. Til Supercharged modellen fås to helt nye interiør farve-kombinationer, helt sort og elfenben/sort. Der er også mulighed for sortlakeret træ.

De nye benzinmotorer har en forbedret NVH (støj, vibrationer med mere) i forhold til forgængeren, og isoleringen af kabinen er forbedret. Endvidere er sideruderne af lamineret glas for at lukke mest muligt af den eksterne støj ude, og A-søjlens profil er blevet modificeret for at undgå vindstøj. Det har reduceret støjen i kabinen væsentligt, og Range Rover 2006 er den mest støjsvage Range Rover nogensinde.

Et væld af udstyrsmuligheder
Range Rovers udstyr sammensættes i høj grad individuelt, og til den nye model er der udviklet mere standard- og ekstraudstyr end nogensinde før. Det omfatter blandet andet bakkamera, et dæktryks overvågnings system, adaptive forlygter, der drejer sammen med bilen og dermed oplyser vejen bedre, et underholdningssystem til bagsædet med to 6,5 tommer skærme monteret i nakkestøtterne, automatisk DVD-skifter til seks DVD'er, infrarød fjernbetjening, trådløse hovedtelefoner og udtag til yderligere medier såsom MP3, spillekonsol med mere.

Hertil kommer klassens førende DVD satellitnavigation, der både viser vej on- og off-road, flytbart kamera, som sender billeder til bilens navigationsskærm, og Logic 7 Harman/Kardon audiosystem med 700 watt og 14 højttalere. Med Personal Telephone Integration System kan mobiltelefoner med Bluetooth betjenes ved hjælp af tale, easy touch skærmen og kontakter på rattet. Der er også mulighed for SMS.

Den nye easy touch skærm er standard i alle varianter. Skærmen har en klar opløsning og kan dermed ses ved al slags lys. Den har brugerflade til telefon, 4x4 informationer og -indstillinger, audio, navigation, TV og computer.

Overlegne køreegenskaber
Range Rovers undervogn er optimeret til kørsel i meget vanskeligt terræn. Den særlige uafhængige luftaffjedring med specialudviklet MacPherson affjedring foran og dobbelt wishbone affjedring bagi sikrer således meget stor frihøjde og hjulvandring.

EAS systemet (Electronic Air Suspension) sørger for at koordinere affjedringen, så den bliver så effektiv og blød som muligt off-road. Når asfalten forlades, åbner Terrain Sensing systemet automatisk for de ventiler, der forbinder de uafhængige affjedringer.

Luftaffjedringen opererer med fire forskellige indstillinger: Normal, Cruise, Access og Off-road. I den nye model kan Access vælges, mens bilen kører. Så sørger systemet for at sænke bilen til den laveste højde i takt med, at hastigheden reduceres, så ind- og udstigning bliver så nem som muligt.

On-road føles Range Rover let og ubesværet - nærmest svævende. Her lukker EAS systemet for forbindelsen mellem de fire fjedre, som dermed igen kommer til at virke individuelt. Det gør kørslen mere sporfast, og affjedringen stivere, samtidig med at komforten er intakt. Medvirkende til fornemmelsen af lethed under kørslen er også den hastighedsafhængige servostyring, som sørger for optimal styrekraft i alle situationer.

DSC (Dynamic Stability Control), som Land Rover har videreudviklet sammen med Bosch, er stærkt medvirkende til Range Rovers overlegne køreegenskaber. Endvidere har Range Rover firehjuls Traction Control, Hill Descent Control, EBD (Electronic Brakeforce Distribution) og EBA (Emergency Brake Assistance).

Mest sikre Land Rover nogensinde
De elektroniske systemer indgår også i sikkerhedsudrustningen og medvirker til at gøre Range Rover til den mest sikre bil, Land Rover har bygget.

Karrosseriet er meget stift, og deformationszonerne, som skal fordele energien og lede den uden om kabinen ved en eventuel kollision, yder effektiv beskyttelse af fører og passagerer: Ved frontale crashtest med 64 km i timen har der været meget lille deformation ved fødderne inde i bilen. Dørene er forstærkede med stålbjælker, og der er tre trepunktsseler bagi. Med otte airbags er begge sæderækker fuldstændig dækket.

Range Rover 2006 modellerne kan fås fra kr. 475.360,- ekskl. moms og kan opleves hos de danske Land Rover forhandlere nu.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.