• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
7. december 2005 - Pressemeddelelse - GM

Koreansk brintbombe

GM er først med at bruge brændselsceller i Korea

Minister Hee-bum Lee fra Koreas ministerium for handel, industri og energi bag rattet i GM's HydroGen3 sammen med Nick Reilly, chef for GM DAT, der fremstiller Chevrolet i Korea. Minister Hee-bum Lee fra Koreas ministerium for handel, industri og energi bag rattet i GM's HydroGen3 sammen med Nick Reilly, chef for GM DAT, der fremstiller Chevrolet i Korea.

Pressemeddelelse - GM
Korea er endnu et af de lande, som vil udnytte fordelene ved at bruge GM's brændselscelleteknologi i hverdagen. GM's HydroGen3 brændselscellebil, der er baseret på sidste model af Opel Zafira, blev brugt til at transportere officielle deltagere i APEC mødet i Busan, Korea. (APEC = Asia-Pacific Economic Corporation).

HydroGen3 er derved den første brændselscellebil, der er anvendt offentligt i Korea. GM meddelte samtidig, at dette med den rette politik og infrastruktur kunne føre til en demonstrationsflåde af disse biler på det koreanske marked i fremtiden.

Daglig driftssikkerhed
Programmet tilsigter at vise driftssikkerheden for brændselscellebiler i daglig brug, at gøre offentligheden og kunderne opmærksomme på mulighederne, støtte den lokale regerings muligheder for at opstille regler for disse biltyper samt desuden give GM's eksperter yderligere erfaringer og vurdere de lokale leverandørers muligheder for at klare leverancerne i forhold til fremtidens behov for brændselscellebiler.

GM's HydroGen3 har vist sin driftsikkerhed i dagligdags anvendelse i mange lande - og under krævende forhold. Foruden i Korea er der en brændselscelle-Zafira i brug i Shanghai i Kina. og der er biler med i testprogrammer i Tokyo, Japan, Washington DC i USA, Californien, Berlin, Tyskland, her sammen med Ikea.

Nul til 100 på, nå ja, 16 sekunder
HydroGen3 er en femsædet forhjulstrukket bil, der får sin kraft fra brint under tryk. Med dens 82 hestes elektriske motor klares nul til 100 km/t på 16 sekunder, og topfarten er 160 km/t . Den klarer 270 kilometer på en tankfuld.

En søstermodel til den, som nu kører i Korea, satte sidste år en verdensrekord ved at køre 10.000 km maraton gennem 14 europæiske lande - og beviste, at brintdrift/brændselsceller klarer sig både hvad angår ydelse og holdbarhed. HydroGen3 teknikken fik stor hæder i 2004 Challenge Bibendum i Shanghai - og HydroGen3 kom ind på førstepladsen i det første Rallye Monte Carlo Fuel Cell and Hybrid i april i år.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.