• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
23. november 2005 - Pressemeddelelse - FDM

Billigbil dumper

Chevrolet Matiz lever ikke op til FDM's sikkerhedskrav

En ny crashtest falder dårligt ud for den lille koreanske Chevrolet Matiz. Bliver man påkørt fra siden med blot 50 km/t, er der risiko for livsfare. En ny crashtest falder dårligt ud for den lille koreanske Chevrolet Matiz. Bliver man påkørt fra siden med blot 50 km/t, er der risiko for livsfare.

Pressemeddelelse - FDM
Den koreanske bil Chevrolet Matiz lever ikke op til de krav, som FDM stiller til en ny bil. Det er konklusionen på den seneste crashtest i det europæiske bilsikkerhedssamarbejde, Euro NCAP.

"Den lille ny bil som Chevrolet Matiz hører desværre til blandt de værste testresultater. Den er igen et eksempel på, at koreansk bilindustri endnu har meget at lære. Ønsket om at være billigst harmonerer som regel dårligt med at leve op til en tilfredsstillende, sikkerhedsmæssig standard," siger FDMs repræsentant i Euro NCAP-samarbejdet Leif Nielsen.

Chevrolet Matiz er efter Euro NCAPs regler testet med laveste sikkerhedsudstyr på det europæiske marked, dvs. uden den sideairbag, som er standard i Danmark. Testen viser, at bliver man påkørt fra siden med blot 50 km/t, er der risiko for livsfare. Fabrikken har dog ikke benyttet sig af muligheden for efterfølgende at få bilen testet med sideairbag for måske på disse udgaver at kunne få fjernet det grimme stempel for "farlig bil" som Euro NCAP har forsynet Matiz med. Resultatet er, at det er op til forbrugerorganisationerne via bl.a. Euro NCAP at sætte fokus på de farlige biler.

Ærgerlig FDM
"Vi synes, at det er ærgerligt, at fabrikken ikke vælger at få lavet en ny test med sideairbag, så forbrugerne kunne få et ordentligt billede af, hvordan bilen står. Resultatet af Euro NCAPs test gør, at FDM må forholde sig lidt skeptisk til denne bil," siger FDMs administrerende direktør, Thomas Møller Thomsen.

FDMs direktør er netop blevet medlem af de europæiske bilklubbers politiske bestyrelse i forhold til EU kommissionen, "Euroboard," der repræsenterer cirka 40 millioner bilklubmedlemmer i Europa. Her vil FDM arbejde for at få flere sikre biler ved blandt andet at få sat fokus på sikkerhedskravene til bilerne.

Euro NCAP stiller væsentligt strengere krav til bilerne end EU. I Euro NCAPs test skal bilen kunne modstå en kollisionshastighed på 64 km/t mod EU's krav på 56 km/t frontalt og 50 km/t fra siden. Euro NCAP har gennem årene smadret 250 bilmodeller i trafiksikkerhedens tjeneste.

Velrenommerede biler skuffer
De samlede resultater fra Euro NCAPs test: I Euro NCAPs nyeste test offentliggøres foreløbig 15 nytestede biler. Flere velrenommerede biler opnår overraskende skuffende resultater.

>> Bedst i gruppen er den nye Peugeot 407 Coupé, der opnåede så flot et resultat, at det kun er en hårsbredde fra det maksimale pointtal.

>> I minibil-klassen vinder Toyota Yaris, bl.a. fordi den med en ny knæairbag eliminerer faren for de benskader, der ellers plager bilkonstruktionerne.

>> Fiat synes at have opfattet signalet fra Euro NCAP og imponerer nu med gode karakterer for såvel den lille Punto og den store, nye Croma.

>> Chevrolet Matiz gør sig uheldigt bemærket, idet den bliver tildelt en gennemskåret stjerne. Det viser, at testingeniørerne har noteret påvirkninger på testdukkens krop, der i det virkelige liv ville kunne være dødelige.

>> Blandt de skuffende resultater, udover Chevrolet Matiz, bemærker man Mitsubishi Colt, der kun opnår tre ud af de fem mulige stjerner, hvis man ser på den reelle kollisionssikkerhed uden tillægspoint for selehuskere. Desuden viser Citroën Berlingo, der er teknisk identisk Peugeot Partner, at dens grundkonstruktion har for mange år på bagen.

>> Hverken Mazda 6 eller den nye "Årets bil i Danmark 2006," Seat Leon, lever op til forventningerne.

>> I vurderingen af bilernes venlighed overfor fodgængere, der måtte komme i vejen for bilen, sikrer C6 sig maksimal karakter ved anvendelse af en motorhjelm, der ved en kollision springer lidt op og skaber afstand til den ueftergivelige motor.

>> Vurderingerne af sikkerheden for børn i bagsædet gælder kun for de to barnestole, der, efter den enkelte bilfabriks valg, blev anvendt i testen, kombineret med den testede bil og inddrager også kvaliteten af advarselsmærkning omkring problematikken: børn i bilen. Så resultatet kan kun betragtes som vejledende.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.