• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
21. november 2005 - Pressemeddelelse - FDM

Farlige seler

Defekte seler kasserer mange danske biler til syn

Sikkerhedsselen er bilens vigtigste sikkerhedsudstyr. Sikkerhedsselen er bilens vigtigste sikkerhedsudstyr.

Pressemeddelelse - FDM
Hver uge bliver mellem 4-5 biler kasseret til syn på FDMs testcentre. Årsagen er sikkerhedsseler, der ikke virker, fordi bilerne er blevet rustbeskyttet forkert. Derfor opfordrer FDM nu myndighederne til at stille nye krav til test af sikkerhedsselerne ved syn.

Kasseret på grund af defekte seler. Den besked har 213 bilejere fået af FDMs testcentre i år. Hovedårsagen til de defekte seler er, at den rustbeskyttende olie, der sprøjtes ind i hulrum ved efterfølgende rustbeskyttelse, også kommer ind i sikkerhedsselens lukkemekanisme. Resultatet er, at den lille kugle, der skal låse selen under kraftige nedbremsninger, bliver holdt fast af rustbeskyttelsesolien. Dermed låser selen ikke, og chaufførens krop bliver først stoppet af rattet eller en airbag.

"Sikkerhedsselen er bilens vigtigste sikkerhedsudstyr. Airbag'en er afstemt til at yde supplerende beskyttelse. Bruger man ikke sikkerhedsselen, eller fungerer den ikke, som den skal, vil airbagudløsningen ikke passe med det tidspunkt, hvor personen efter beregningerne bør ramme den fuldt oppustede airbag. Det kan betyde, at personen rammes af airbagen i oppustningsfasen, hvilket kan give livstruende skader," siger FDMs motorredaktør Leif Nielsen.

Ingen krav
Problemet er, at Færdselsstyrelsen ikke stiller noget krav om, at synshallerne skal teste sikkerhedsselerne, mens bilen er i bevægelse. Derfor nøjes de fleste synshaller med at trække i selen for at se, om den låser. Det er en utilstrækkelig test, der ikke afslører om sikkerhedsselen fungerer efter hensigten, idet denne øvelse aktiverer en anden mekanisme i selelåsen end den omtalte kugle.

FDM har skrevet til transport- og energiminister Flemming Hansen for at få ham til at stramme op på reglerne for test af sikkerhedsseler for at sikre, at der ikke kører nysynede biler rundt med defekte seler.

''Vi har på baggrund af vores oplevelser med de mange defekte seler rettet henvendelse til ministeren. Vi håber så, at han i samarbejde med Færdselsstyrelsen vil stille krav om, at synsstederne skal teste sikkerhedsselerne, mens bilen er i bevægelse," siger FDMs adm. direktør Thomas Møller Thomsen.

Rustbeskytter - ikke dig
FDM vil samtidig gøre værksteder, der udfører rustbeskyttelse, opmærksomme på faren ved, at den klæbrige masse kommer i forbindelse med selemekanisme.

På baggrund af de mange uheldige seleskader ved rustbeskyttelse, opfordrer FDM bilister til spørge efter et sprøjteskema til deres bilmodel og samtidig forhøre sig om, hvorledes hulrumsbeskyttelsen foregår ved b- og c-stolpen, hvor sikkerhedsselefunktionen er fastgjort. Bilister, der får kasseret bilen, fordi rustbeskyttelsen har ødelagt sikkerhedsselerne, skal kontakte det rustbeskyttelsescenter, de har brugt, og kræve, at de får afhjulpet fejlen. Det er nemlig rustbeskyttelsescentrenes pligt at afhjælpe fejlen eller henvise til et værksted.

SÅDAN TESTER DU SELV DIN SELE

Bakketesten:
Sikkerhedsselen skal låse, når bilen holder på en stejl bakke. Hvis du kan trække selen ud, sidder den lille kugle fast, og selelåsen er defekt.

Bremsetesten:
Kør 10-15 km/t på en øde vej eller parkeringsplads. Spark bremsepedalen i bund for at simulere en nødopbremsning. Hvis selen ikke griber overkroppen, så er selen defekt.

Låser selen med det samme ved disse to test, er der intet problem.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.