• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
28. oktober 2005 - Pressemeddelelse - Mitsubishi

Mitsu mod strømmen

Importøren af Mitsubishi får ny ejer i Danmark

Finn Lykke, direktør for MultiBrand, vil fastholde det gode takter i de nye selskab. Finn Lykke, direktør for MultiBrand, vil fastholde det gode takter i de nye selskab.

Pressemeddelelse - Mitsubishi
Efter mere end 15 år i landet med eget datterselskab vælger Mitsubishi Motors nu at lade distributionen foregå gennem en privatimportør, nemlig MultiBrand under Interdan-Gruppen. De senere år er det gentagne gange sket, at bilfabrikkerne har overtaget distributionen på mindre markeder, heriblandt Danmark, og oprettet deres egne datter-selskaber til at styre denne forretning.

Mitsubishi Motors Europa har valgt ikke at følge trop. Derimod sælger de nu deres datterselskab i Danmark til en privatimportør, nemlig MultiBrand. Rent faktisk stopper MultiBrand samtidig som distributør af Nissan, der netop har valgt at oprette deres eget datterselskab.

Fastholdelse af de gode takter
Finn Lykke, direktør for MultiBrand, udtaler: "Vi er utrolig stolte af at kunne komme med denne meddelelse, og vi glæder os meget til at arbejde med Mitsubishi Motors. Det betyder jo, at vi har udviklet os i den rigtige retning, og at vi fremstår som en attraktiv forretningspartner."

MultiBrand holder til i Kokkedal. Organisationen repræsenterer bilmærkerne Chevrolet og SsangYong, som hver især har deres egen selvstændige mærke-organisation med fokus på salg, markedsføring og forhandlerudvikling. Som fælles back-up funktion benytter de MultiBrand Support. Dette hus vil også blive det fremtidige domicil for Mitsubishi.

"Mitsubishi kom til landet i 1977 og er et veletableret mærke på det danske marked. De har salgsmæssigt gjort det godt, og vi vil forsøge at fastholde de gode takter. Det betyder også, at vi vil arbejde videre med det eksisterende forhandlernet, som jo i sidste ende er dem, der har gjort det muligt at fremvise disse gode resultater. Vores opgave bliver derfor primært at få mest mulig effekt ud af den synergi, der skabes ved, at Mitsubishi organisationen integreres under MultiBrand strukturen. Her er der mulighed for at vælge den bedste struktur, det bedste system og den mest rationelle arbejdsgang. Vi har købt det eksisterende selskab, så det er med udgangspunkt i det, vi skal se fremtiden. Faktisk kan man sige det sådan, at Mitsubishi Motors Danmark har fået en ny ledelse, og så vil der naturligvis være en løbende udvikling som i enhver anden virksomhed", slutter Finn Lykke.

MultiBrand er en del af Interdan-Gruppen
MultiBrand importerer bilmærkerne Chevrolet og SsangYong i Danmark og er en del af Interdan-Gruppen. Interdan har også importen af Peugeot i Danmark og Sverige, og de ejer biludlejningsselskabet Østergaard-Biler (Europcar).

I 2003 blev selskabet MultiBrand etableret. Idéen bag var at etablere et selskab, der kunne håndtere flere bilmærker mere effektivt ved hjælp af den synergi, der kunne opnås i en fælles back-up administration. Og målet var således at tiltrække flere nye bilmærker.

Det lykkedes, da man allerede i 2004 kunne sige goddag til det første nye bilmærke i huset, koreanske SsangYong. Sidste nyt er altså, at Mitsubishi i Danmark også bliver en del af virksomheden.

Bedre forretning for alle parter
Mitsubishi Motors Europa har hele tiden fokus på, hvorledes det er muligt at distribuere Mitsubishis produkter mest optimalt i de enkelte lande. Ændringen i Danmark skal ses som et led i denne evaluering.

Her kom de til den konklusion, at en privatimportør, der med flere mærker kunne opnå en positiv synergieffekt af deres fælles administrative funktioner, ville være det bedste valg. Herudover ønskede man at få del i de fordele, der kan opnås i en mindre organisation med stor dynamik.

Mitsubishi Motors mener, de har fundet den rigtige samarbejdspartner til løsning af denne opgave i MultiBrand.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.