• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
26. april 2000 - Volvo

Volvo S40 og V40 med mere sikkerhed

Når Volvo S40 og V40 nu træder ind i deres næste livsfase, har de en række forbedringer med i bagagen - bl.a. Inflatable Curtain, Volvos beskyttelsesgardin, der beskytter de kørende ved sidekollisioner.

Volvo S40 og V40 er nu udstyret med Inflatable Curtain, der beskytter de kørende ved sidekollisioner. Volvo S40 og V40 er nu udstyret med Inflatable Curtain, der beskytter de kørende ved sidekollisioner.

I det store og hele kan man sige, at ændringerne i Volvo S40 og V40 rækker langt ud over det, et hurtigt blik kan afsløre. Opgraderingsprojektet har været undervejs i tre år og har bl.a. indeholdt et omfattende testforløb på over 2,5 millioner km - svarende til tres gange jorden rundt. Bilerne er blevet testet på tre forskellige kontinenter (Europa, Nordamerika og Australien), i femten forskellige lande og under vejrforhold, der har strakt sig fra minus 30 grader til plus 45 grader.

Endnu bedre sikkerhed
Volvo S40 og V40 blev introduceret i 1995. Deres design er værdsat, kvaliteten har vist sig at være i top, og hvad angår sikkerheden, så er disse biler blandt de bedste i klassen. Hvis det ikke stod helt klart før, så kom det til udtryk i EuroNCAP testen i 1997, hvor fjorten biler af denne størrelse blev afprøvet, og kun Volvo S40 og V40 opnåede topplacering (fire stjerner).

De fornemme testresultater har imidlertid ikke fået Volvo til at give udviklerne tidligt fri. Sidste år blev WHIPS - Volvos prisvindende beskyttelsessystem mod piskesmældsskader - introduceret i Volvo S40 og V40. Et andet vigtigt skridt er nu taget, hvor også Volvos Inflatable Curtain, der yder effektiv beskyttelse ved sidekollisioner, bliver standard i alle varianter.

Dual Stage Airbag
En anden nyhed på sikkerhedsområdet er Dual Stage Airbag, som maksimerer sikkerheden for fører og forsædepassagerer ved en frontalkollision. Den væsentligste forskel på almindelige airbags og Dual Stage Airbags er, at disse tilpasser airbag'ens oppustning til kollisionens styrke. Endelig introduceres ISOFIX, som er et fastgøringssystem til sikkerhedsbarnestole, nu også i Volvo S40 og V40.

Bedre komfort og håndtering
Hele forhjulsophænget er blevet opgraderet. For eksempel er McPherson fjederben, de nedre bærearme og styrehuset nye. Disse forandringer og en ny geometri, som gør det muligt for fjedre og støddæmpere at fungere mere effektivt, giver bedre komfort og køreegenskaber.
"Det har gjort det muligt for os at øge akselafstanden med 12 mm og sporvidden foran med 18 mm. Alt i alt betyder disse ændringer, at vi kan bruge større dækdimensioner - 195/55 erstattes af enten 185/65 eller 195/60 afhængig af motorversion - hvilket yderligere forbedrer komforten. Dertil kommer, at vi, for at opnå korrekt balance i bilen, har foretaget visse justeringer i forbindelse med baghjulsophænget", forklarer projektlederen Cock Moret.

Mere støjsvag
Volvo S40 og V40 er blevet mere støjsvag - til dels som et resultat af det opgraderede motorophæng. Støjniveauet fra motor og hjul er ligeledes reduceret ved hjælp af en ny og forbedret støjisolering mellem motorrum og kabine og også på grund af den nye forhjulsophængning

Samtidig introduceres til Volvo S40 og V40 den nye, femtrins, elektronisk styrede automatgearkasse, der er adaptiv, det vil sige, at den tilpasser sig brugerens køremønster. Den nye gearkasse er meget komfortabel, har et lavt støjniveau og reducerer samtidig brændstofforbruget, særlig ved landevejskørsel. Gearkassen kan fås til hele programmet, dog undtagen 1.6 liters modellen.

Ændringer i designet
Ændringer i designet indvendig har gjort bilerne mere elegante og forbedret kvaliteten.
For eksempel har instrumentbordet fået et facelift, som giver det et attraktivt udseende og en forbedret funktion. Midterkonsollen er helt ny - højere end den tidligere og mere alsidig. Udvendig har en række detaljer givet bilen et mere frisk udseende. For eksempel har sideprofillisterne og kofangerene foran og bagpå fået nyt design, sidemarkeringslysene er større, og baglygterne har fået en ny udformning.

"Gennem årene har Volvo S40 og V40 fået ros for deres design, så vi har valgt kun at lave mindre ændringer og nøjes med at give bilerne et mere frisk udseende og gøre familieskabet til Volvos større biler mere tydeligt", forklarer chefdesigner Peter Horbury.

Salget af den nye generation af Volvo S40 og V40 starter nu, og de første kunder får deres biler leveret i begyndelsen af sommeren.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.