• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
2. september 2005 - Pressemeddelelse - Skoda

Fremgang for Skoda

Skoda fejrer 100 års jubilæum med stigende salgstal

Det går godt for Skoda Auto, som i år kan fejre 100 året for fremstillingen af den første bil. Det går godt for Skoda Auto, som i år kan fejre 100 året for fremstillingen af den første bil.

Pressemeddelelse, Lisbeth Nielsen, Skoda
Det går generelt rigtig godt for Skoda Auto, som netop i år kan fejre et imponerende biljubilæum, nemlig 100 året for fremstillingen af den første bil: Laurin & Klement Voiturette A, som forlod fabriksportene i Mladá Boleslav i 1905.

Skoda Auto leverede i de første seks måneder af 2005 totalt 244.569 biler af model-typen Fabia, Octavia og Superb til kunder på næsten 90 markeder verden over. Dette betyder en salgsforøgelse på 7,3% sammenlignet med same periode sidste år.

Fabia er fortsat bestseller
Den bedst sælgende model er stadig Fabia, som på verdensbasis nåede et tal på 121.315 tæt fulgt af Octavia med 112.812 solgte biler, mens 10.442 kunder besluttede sig for en Skoda Superb. Den nye Skoda Octavia Combi og den nye Octavia Combi 4x4, der blev lanceret på markedet sidst i januar, overbeviste 30.483 kunder i sin første seks måneders salgsperiode.

I de første seks måneder af 2005, leverede Skoda totalt 140.573 biler til kunder i Vesteuropa og opnåede derved en markedsforøgelse på 17,4% i forhold til sidste år. Dette resultat skyldtes overvejende en positiv salgstendens på markederne I Tyskland, Storbritannien og Spanien. En salgsforøgelse på 15% (42.458 enheder) i Tyskland styrkede landets position som Skodas hovedmarked nr. 1. I Storbritannien er antallet af solgte Skoda modeller, til trods for en nedgang i totalmarkedet, vokset med 12,4% (19.769). I Spanien købte 11.430 (+50.1%) kunder en Skoda.

Hjemmemarkedet stagnerer
På det tjekkiske hjemmemarkedet har en øget import af andre bilmærker resulteret i et fald i salget af nye personvogne på 1,0%.Men Skoda har dog stadig en dominerende markedsposition.

Markederne i Central- og Østeuropa har udviklet en negativ tendens siden 2004, særligt i Polen. En væsentligt grund til denne tendens er importen af brugte biler, som er vokset betydeligt som et resultat af udvidelsen af EU og de derved forenklede administrative procedurer for de nye øst- og centraleuropæiske medlemslande.

Herhjemme har i alt 2.311 kunder i det første halvår købt en Octavia, mens tallet for Fabia er 2.298 og Superb 58, hvilket er en stigning i forhold til samme periode sidste år på ca. 33%.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.