• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
18. august 2005 - Pressemeddelelse - Opel

Cool design

Opels chefdesigner: Fremtidens design skal være cool

Chefdesigner Bryan Nesbitt fra Opel og Saab: Chefdesigner Bryan Nesbitt fra Opel og Saab: "Fremtidens bildesign bliver præget af det følelsesmæssige."

Pressemeddelelse - Opel
Forandringer er uundgåelige, mener chefdesigneren for Opel og Saab i Europa. Se på vejene i et land, og du ved, hvilke biler der vil køre der. I Tyskland, som er det eneste land uden hastighedsbegrænsning, er bilens præstationsevner stadig et vigtigt købsparameter.

Men: den tyske Autobahn er ikke, hvad den har været. For 10 år siden var en Autobahn stadig hurtig, sikker og en fornøjelse at køre på, mener Nesbitt. I dag er det ikke det samme. Antallet af biler på vejene bliver stadigt højere. Og der er ikke udsigt til, at udviklingen vender.

Bilens "indre værdi" er det, som skal udvikles og plejes. Et mærkes udstråling og konkrete udtryk gennem karrosseriets form og interiørets design er den bane, hvor fremtiden skal vindes. Derfor skal Opels designcenter i Rüsselsheim styrkes gennem integration med Saabs designcenter i Sverige. Sådan opstår nye synergier.

Alle er eksperter
Chefdesigner Bryan Nesbitt fra GM's to europæiske mærker Opel og Saab siger om fremtidens design af de nye modeller: "Se som et eksempel på Astra GTC og den nye Zafira med panoramaforrude og panoramatag. Det er den vej vi vil gå. Vi kommer til at fordre mere lys i bilerne. Generelt kan vi ikke diktere, hvordan morgendagens bil vil se ud, men vi ved, at kommende designs vil spille på det følelsesmæssige. Bilerne skal være cool."

"Når det gælder biler, er alle eksperter. De fleste mennesker forholder sig helt klart til former, farver og materialer -bevidst eller ubevidst. Alle dele i en bil skal passe til hinanden - og til brugeren. Det samlede indtryk afgør, om designet fungerer," siger Bryan Nesbitt.

Chefdesigneren
Den unge mand ser ud til at komme direkte fra universitetet. Løsthængende skjorte, jeans og afslappet jakke, designersko. Velklippet hår, levende sprælske øjne og hele tiden med et smil på læberne. Men seriøsiteten mangler heller ikke, når emnet er design: Læberne bliver alvorlige, selv om øjnene beholder deres stærke udstråling.

"Design er det værktøj, der formidler brandets værdier, præciserer dets karakter og visualiserer de stærke sider."

Det lyder måske som en lærebog på en design-højskole. Men den 37-årige amerikaner lader ikke emnet hænge i luften. Han uddyber straks og giver tankerne mere substans. Med et par håndbevægelser foran kølergrillen på en Astra demonstrerer han, hvad linieføringen betyder.

Opel står i høj grad for dynamik og sport. Desuden er kendetegnene solid kvalitet og meget pålidelige biler.

Cruiser-design
Netop sådanne udtryksfulde linier elsker Nesbitt. I hans tid hos General Motors har han blandt andet arbejdet med Chrysler, hvor han tegnede PT Cruiser - mønstereksemplet på retro design og en bil, der allerede har fundet sin plads i automobilhistorien. Han arbejdede tæt sammen med chefen for GM i Nordamerika, Bob Lutz, en af de største "Car Guys" i Amerika. Da Lutz kom til GM og overvejede nye visioner, ideer og former, indkaldte han som noget af det første Bryan Nesbitt - en af de vilde unge designere, der med stor selvtillid og mod var klar til at gå nye veje.

Hurtigt kom Bryan Nesbitt i stald hos en af verdens største bilproducenter. I Amerika arbejdede den unge designer med spændende roadsterformer og visioner for fremtiden. Og sidste år fik han så et nyt ansvarsområde i Europa. Han holder af mangfoldighed og afveksling og bor i bakkerne ved Taunus uden for Frankfurt. Forkærligheden til bjerglandskaber er måske gået i arv fra forfædrene, der stammer fra Schweiz.

Fascineret af skønheden i Sydeuropa
Han kan næsten se Opel fabrikken ved Rüsselsheim fra sit hus. Og på et øjeblik kan cyklen hentes frem fra garagen, så han er klar til at klatre op ad stejle stier i området. Han elsker sport og sin hightech cykel. Og så får han samtidig sendt en tanke til sin far, der lever i Phoenix, USA, og er 64 år. Han begyndte at køre mountainbike for to år siden og krøb fire tøjstørrelser. Og ser nu fantastisk ud. Måske er det et udtryk for den amerikanske tendens til at overkompensere: Nesbitt er fuldstændig slank og sportstrænet, og slår sig under samtalen på sin næsten ikke-eksisterende mave.

Til gengæld sætter han stor pris på sin base i Rhein-Main området. Frankfurt er "great" og lufthavnen er et hurtigt springbræt til de dejlige ferieområder i Sydeuropa. For et par Euro, sådan udtrykker Nesbitt det i korte strækninger, kommer man til nogle af verdens smukkeste kyststrækninger. Amalfi området syd for Napoli er et af hans favoritmål. Samt naturligvis Côte d'Azur og det sydvestlige Portugal. "En time eller to i luften, så er man i en anden verden," siger han, og virker næsten som om rejsetasken allerede står klar under skrivebordet.

En cool bil
Trods livet som verdensborger, så prioriterer Nesbitt et tæt familieliv. Familien har fire børn, og faderen ønsker at bruge mest mulig tid sammen med dem.

Men bilerne glemmer han ikke som familiefar. I en tegnefilm opdager Nesbitt junior en bil med indbygget friturekoger, som konstant leverer friske pommes frites undervejs. "Cool" synes børnene, et ord som også tit finder vej i faderens talestrøm. En nyindretning af kabinen i fremtidens biler? Måske, siger han og lægger ansigtet på skrå. Kundernes ønsker afgør udviklingen, og producenterne tilbyder stadigt flere muligheder - næsten overdrevent mange. Det vil de unge opleve i endnu større grad, det er han sikker på.

Og begejstringen for biler præger også den nye generation. Den ældste søn kører racerløb med et computerspil. Han manøvrerer en Opel Speedster hurtigst muligt gennem svingene. Bilen er cool, mener unge Nesbitt. Måske skal han have sin egen, rigtige model stående i garagen om nogle år.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.